Airco koelcapaciteit

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jup

Nieuw lid
Sinds Februari 2006 een Skoda Fabia Combi Elegance 1.4 55Kw

Ik vind dat de koelcapaciteit van de airco niet heel erg goed is, het is natuurlijk erg warm geweest in de zomer. Maar had nou niet het gevoel dat de airco goed koelt.
Als ik vergelijk met de auto van mijn vader (amerikaans merk) dan vriezen je ledematen eraf als je maximaal capaciteit koelt.

Het verschil tussen de temperatuur van de lucht met of zonder airco verschilt maar enkele graden volgens mij.

Hebben meer mensen hier last van ?
Moet binnenkort voor de 15000km beurt en ga dit dan meteen aangeven bij de dealer.
 
kan aan luchtbellen in het compressor en of leidingsysteem liggen. eens goed laten controlren op lekjes en opnieuw vacuumeren is altijd een goede test
 

Mark

Banned
Ook al ondervonden dat de airco veel zwakker presteerd tegenover de airco van mijn Mondeo die ik vroeger had.
Vooral bij temperaturen boven de 30gr moest ik de fan op stand 2 of zelfs 3 zetten om in de auto wat frisheid te brengen.
Welkom trouwens op het forum.
 

Ted

Forumguru
Op stand 2 trekt hij het bij mij altijd. Mischien moet je is met de inlaatstromen meer experimenteren. Overigens heb ik wel getinte ruiten, dat scheelt natuurlijk altijd wel wat. In Frankrijk bij 38,5 graad deed hij het nog goed onder stand 2. Wel heb ik dan de airco geheel op blauw, dus niet regelend ingesteld. Overigens viel mij wel op dat een dure Toyota corrola op de Carribean het wel beter deed als van mij. Nu na 3 jaar doet hij het nog steeds goed. wellicht is een interieur filter verstopt of niet tijdig vernieuwd!

Groeten Ted Kroon.
 

deusjevo

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat: Jup</font><hr />

Als ik vergelijk met de auto van mijn vader (amerikaans merk) dan vriezen je ledematen eraf als je maximaal capaciteit koelt.



[/ QUOTE ]

Da's dan vast climate control in die Amerikaan
icon_smile_question.gif

Volgens mij werkt climate control meestal beter dan alleen airco.
Tenminste, dat was zo in de Slopels Astma die ik voor mijn Octavia gereden heb
945.gif
945.gif
 

SmurfForLife

Actief lid
Mijn schoonmoeder heeft eenzelfde auto en dito motor.

Als zij de airco aanzet vriezen je ledenmaten er haast van af!!

Allicht is een lekkage in je airco de boosdoener.

Een gratis test kan je op diverse locaties laten uitvoeren.

Suc6.
 

Wallie

Lid
Kheb zelf een mica zwarte Fabia 1.9tdi, moet zeggen dat hij op stand 1 geen probleem had in Zuid Duitsland met 40,5 graden op de buitentemperatuurmeter
smile.gif
 
Ook ik heb een 1.9tdi en bij mij werkte de airco prima tijdens deze hete zomer. Hiervoor had ik een Lancer Stationwagon 1.6 en daarvan vond ik de airco ook minder dan die van de Faab. Misschien heeft het met je motorvermogen en de wijze waarop je de airco gebruikt te maken? FF ramen open tijdens de eerste minuten en dan pas inschakelen werkt prima. Anders moet je toch aan een defect of zo iets denken?
 
Vond de airco deze zomer prima werken. Maar ik heb nooit eerder een auto met airco gehad, dus heb geen vergelijkings materiaal. Overigens heb ik de airco altijd aanstaan en dan op 21 graden.
 

Jup

Nieuw lid
Auto naar de dealer gebracht...airco vloeistof behoort 550 gram te zijn, was echter maar 130 gram in systeem aanwezig.
Volgens Dealer is het fout afgevuld in fabriek aangezien er geen lek in systeem zou zitten.

Dealer heeft echter airco al 3x eerder nagekeken na klachten van mij, nu hebben ze het probleem dus gevonden...vraag me af wat ze die andere 3x dan gedaan hebben ?
 

Fabia

† In Memoriam
Dat is handig om te weten want ik heb hetzelfde idee bij mijn Fabje. Alleen als ik 'm op twee of drie zet en dan met recirculatiestand aan koelt íe redelijk. Ik heb nog garantie dus maar snel naar de dealer.
 

Ted

Forumguru
Ik merk ook dat de airco bij hoge snelheden ook veel beter presteert. Met caravan moest ik boven de 30 graden ook stand 2 aanspreken. Zonder caravan bij 140 km/h trok hij het bij 30 graden prima in stand 1.

Doordat ik vanwege mijn werk zo nu en dan een auto op de Caribean heb, moet ik constateren dat de auto's van een duurder segment iets beter presteren. Desalniettemin ben ik dik tevreden met mijn airco. Met het regelen van inblaasopeningen kan je veel bereiken. En is het echt warm zet ik hem altijd in het koude gebied.

Groeten Ted.
 
de airco doet het zeker beter bij hogere snelheden, dat komt omdat er dan meer rijwind langs de condensor stroomt zodat deze beter werkt.

(zet eens een ventilator bij je caravan koelkast zodat de warme lucht weggezogen/weggeblazen wordt, die koelkast gaat dan ineens veel beter koelen.)
 
Gisteren nog even een testje gedaan.
Ventilator op stand 1, airco op koudste stand.
Bij stilstand en stationair draaiende motor is de uitstroomtemperatuur rond de 7 graden.
Bij constant 80 is de uitstroomtemperatuur 0,7 graden.
Bij 120 en ventilator op stand 2 is de lucht rond de 2,5 graden.
 

Okki

Donateur
Wat mij opviel:

Als ik de airco op de koudste stand zet (handmatige airco) lijkt die minder koud dan in mijn vorige O1. Als ik vervolgens de knop naar de middenstand draai (omhoog, staat dan op 22 graden(?)) lijkt er weinig verschil. Draai ik de knop dan een kwart verder (zeg maar op 3 uur) is er nog weinig verschil. Draai ik hem dan door dan komt er ineens superwarme lucht uit. M.a.w. de koeling is m.i. slecht te doseren.

Ook komt er (en ja, ik heb er eerder een grapje over gemaakt) bij het starten altijd warme lucht uit de roosters. Het lijkt wel of de lucht eerst uit het motorcompartiment wordt gehaald.

Dit alles was bij de O1 niet het geval.
 

neoproject

Actief lid
Ik heb ook al gemerkt dat er bij het starten warme lucht uit de roosters komt. Wel enkel als je de rit daarvoor airco hebt gebruikt. Zeer lastig wanneer het buiten regenweer is, dan beslaagt je voorruit plots volledig :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan