Airbag lampje in dashboard.....

Een vraagje....
Door mijn persoonlijke lompigheid werkte de ruitensproeier tijdens de vorst niet meer.... kapot gevroren dus (is reeds vervangen).
Voorafgaand hieraan heb ik een aantal zekeringen verwijdert welke mogelijk betrokken waren bij de ruitesproeier, deze heb ik vervangen.
Na het vervangen van de zekeringen wilde de auto pas bij de 3e poging starten (daarna probleemloos) maar blijft het waarschuwingslampje van de airbag branden.....
Mijn OBD scannertje welke normaal via het programma Torque foutcode uitleest, ziet geen enkele foutmelding.....
Iemand enig idee ?
 

Tees

Donateur
De eerste vraag voor mij is of jouw OBD scanner de airbagfouten kan lezen. Kan je de airbagmodule zien en benaderen daarmee? Zo niet, dan zou ik t toch daarin zoeken. Ik vermoed dat je de zekering van de airbag los hebt gehad en dat kan een foutmelding genereren, die moet dan gereset worden.
 
Bedankt voor de snelle reactie.
Het betreft een redelijk simpel (Bluetooth) programma op de telefoon, de betaalde versie van Torque.
Kan alleen realtime data uitlezen (niet aanpassen).
Foutmeldingen leest hij normaliter wel (zoals mijn recent vervangen Lambda sonde 1) en deze meldingen kan ik ook wissen.
Dus mogelijk dat hij de airbag melding "niet ziet" als ik het goed begrijp.....
 

Tees

Donateur
Dat zou kunnen, maar ik weet 't uiteraard niet zeker. Ik heb zelf altijd VAG-specifieke lezers gehad (eerst een met kabel, sinds een half jaar een OBDeleven), die kunnen alle modules gegarandeerd uitlezen. Algemene OBD2-lezers kunnen dat niet, maar ik ben er nooit helemaal achter kunnen komen welke wel en welke niet (en mogelijk is dat ook nog afhankelijk van de OBD scanner). Een lambdasonde-fout komt uit het motormanagement, die is altijd wel leesbaar door OBD2-lezers.

Dus als je het zeker wilt weten, dan moet je even iemand opzoeken met een VAG-specifieke scanner, of naar de garage gaan (ik heb dat 1x gedaan, ook voor een airbagfout, kostte me 25 euro bij een Vakgarage).
 

BigCheese

Forumguru
Ik had iets soortgelijks met de Citigo, na vervangen van de airbagschakelaar bleef het storinglampje branden en moest ik een fout resetten. Uiteindelijk bleek een maat van me een uitgebreide versie van een OBD2 apparaat te kunnen lenen waarmee we de airbagfout hebben kunnen wissen. Twee eerdere pogingen met eenvoudigere apparaten liepen op niets uit, je moet echt een device hebben die de airbagmodule kan benaderen. Zie https://www.skodaforum.nl/forum/i/airbagschakelaar-citigo-vervangen.42582/
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Heb via MP een Vident uitlees"aparaat" aangeschaft. Deze is met name met software voor VAG en inclusief airbag e.d.
Aangesloten, melding gewist en niet meer terug gekomen !
Bedankt voor het meedenken....
 
Bovenaan Onderaan