Afzuigen olie 1,2 TSI VAN DE MOTOROLIE

Heeft er iemand ondervinding met het afzuigen van de motorolie bij de 1,2 TSI.Pro en contra.
De oliefilter verwijderen langs boven(met open motordeksel) lijkt moeilijk maar is misschien wel te doen!
 

EdK

Forumguru
gewoon lekker onder die wagen liggen met een Bahco en dat moertje wat ze er speciaal voor hebben ontworpen er uit draaien....
 

turboturbo

Forumguru
Precies, gewoon handvast. Door de hitte cycles komt zo'n filter vanzelf muurvast te zitten. Ik draai ze altijd handvast en krijg ze vaak alsnog met grote moeite los na een jaar!
 

Spinal

Forumguru
Ik heb deze:

748A913A-A1BC-447D-B7EB-E3E693079690.jpeg

Daar kun je een ratel opzetten en draaien maar.
Of ouderwets een schroevendraaier erdoor meppen, alleen wordt dat wel een bende.
 

turboturbo

Forumguru
Vooralsnog krijg ik 'm altijd wel los, er is in mijn geval vooral weinig ruimte voor bovengenoemde hulpmiddelen...

Edit; wacht ik snap nu hoe die van hierboven werkt - die armen gaan natuurlijk direct over de 'pot' of blik dus dat heeft verder geen uitstekende delen. Goeie tip @Spinal
 
Laatst bewerkt:

Spinal

Forumguru
Bij de Leon en de O2 kan ik de 3tand prima kwijt (bij de Leon met een verlengstuk omdat je ter hoogte van het filter geen draai kunt maken)
Bij de Kia zit het filter bijna tegen de carterpan aan en moest ik de ‘mep er een schroevendraaier doorheen’ methode gebruiken.
Daarvoor ben ik nog opzoek naar een geschikte oliefiltersleutel, die van @Bakkertje lijkt me wel een goede daarvoor (die band die er omheen moet is mooi dun)
 

Bakkertje

Forumguru
Bij onze beetle kom met een ratel niet bij het oliefilter en kun je zelfs met en oliefiltersleutel maar hele kleine slagen maken..
Dus het ligt er ook allemaal een beetje aan of en hoe je bij het filter kunt.
 

andrehj

Forumguru
Ik gebruik bij mijn 1.8 TSI gewoon zo'n heel simpel tooltje (ooit, lang geleden volgens mij eens gekocht bij de Conrad):
oliefiltersleutel.jpg

Hiermee krijg ik het filter altijd makkelijk los.
 

EdK

Forumguru
Je slaat er een schroevendraaier in met de hamer en je draait hem eruit.......:pieker::lezen:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Bakkertje

Forumguru
Dat heb ik bij de Beetle geprobeerd @EdK, 2 kapotte handen en een hoop troep waren het resultaat.
Uiteindelijk wel los gekomen inderdaad, maar toen een stukje gereedschap gekocht ..
 
De vraag was in feite als het olieafzuigen alle olie verwijdert uit de carter bij de rapid.Bij mijn vroegere wagen(DAEWOO ESPERO) was de oliecarter van onder wat ovaal, boven de uitlaat opening, alle olie werd eruit gezogen. De eerste x gecontroleerd met de stop eruit te draaien, en er kwam geen druppel meer uit. Ik denk zelfs dat er meer olie uitgezogen werd doordat ook het restant in de ovale olie carter weggezogen werd
 
Bovenaan Onderaan