Afzekering Laden IV

Antera

Donateur
Ik doe voor me werk al jaren laadpalen plaatsen en ik zie hier wat vragen voorbij komen en wil daar even op reageren.

Jouw Iv heeft maar een 1-fase lader nodig ( 3,7Kw).

Ik zie hier ook die (eneco) lader voorbij komen en deze kan ik afraden voor continu gebruik. De dealers weten dit niet en vertellen dit ook niet. Deze lader gaat problemen opleveren op het stopcontact waar deze dan ingestoken zit. Word dusdanig contine belast met max 10A ( maximale stroom die een standaard wandcontactdoos mag hebben met continu stroom voor een beperkte tijd) Dat deze gaat uitbranden incl de stekker van de lader. De stekker van de lader mag niet vervangen worden en kan je deze weg gooien.

Dit kom ik dagelijks tegen helaas voor de mensen ( goed voor de handel)

Om de auto juist te laten laden moet je een laadstation plaatsen met een al dan niet losse laadkabel. Dit laadstation kan je aanschaffen in 3.7Kw ( 1 fase lader afzekeren op 1 fase aardlekautomaat B16 ) of een 11Kw ( 3 - fase lader op 3-fase aardlekautomaat B16 ) en op een eigen groep in de meterkast.

Eigenlijk moet je zelf een speciale aardlek plaatsen voor de EV tbv de vlakke foute gelijkspanningsstromen vanuit de auto.

Deze laadstations kan je dan krijgen met de volgende opties:

- Autostart ( Plug and Charge )
- Paslezer zodat hij pas gaat laden met activatie door een (aangemelde) pas
- Kwh meter als je het verbruik wilt monitoren
- vaste of losse laadkabel.

Doe er je ding mee. 1 ding zeg ik wel gebruik deze Thuis lader niet als vast lader maar alleen als noodlader

Mijn advies koop een laadpaal van Evbox ( elvi) of een Alfen laadunit. Kost wat meer maar is de echte kwalteit enz tov de goedkope(re) laadstation van 3 a 400 euro.

Je wilt tenslotte met een gerust hart gaan slapen en niet wakker worden van de gevolgen van een niet gedegen installatie
 

EdK

Forumguru