Afzekering Laden IV

Antera

Donateur
Ik doe voor me werk al jaren laadpalen plaatsen en ik zie hier wat vragen voorbij komen en wil daar even op reageren.

Jouw Iv heeft maar een 1-fase lader nodig ( 3,7Kw).

Ik zie hier ook die (eneco) lader voorbij komen en deze kan ik afraden voor continu gebruik. De dealers weten dit niet en vertellen dit ook niet. Deze lader gaat problemen opleveren op het stopcontact waar deze dan ingestoken zit. Word dusdanig contine belast met max 10A ( maximale stroom die een standaard wandcontactdoos mag hebben met continu stroom voor een beperkte tijd) Dat deze gaat uitbranden incl de stekker van de lader. De stekker van de lader mag niet vervangen worden en kan je deze weg gooien.

Dit kom ik dagelijks tegen helaas voor de mensen ( goed voor de handel)

Om de auto juist te laten laden moet je een laadstation plaatsen met een al dan niet losse laadkabel. Dit laadstation kan je aanschaffen in 3.7Kw ( 1 fase lader afzekeren op 1 fase aardlekautomaat B16 ) of een 11Kw ( 3 - fase lader op 3-fase aardlekautomaat B16 ) en op een eigen groep in de meterkast.

Eigenlijk moet je zelf een speciale aardlek plaatsen voor de EV tbv de vlakke foute gelijkspanningsstromen vanuit de auto.

Deze laadstations kan je dan krijgen met de volgende opties:

- Autostart ( Plug and Charge )
- Paslezer zodat hij pas gaat laden met activatie door een (aangemelde) pas
- Kwh meter als je het verbruik wilt monitoren
- vaste of losse laadkabel.

Doe er je ding mee. 1 ding zeg ik wel gebruik deze Thuis lader niet als vast lader maar alleen als noodlader

Mijn advies koop een laadpaal van Evbox ( elvi) of een Alfen laadunit. Kost wat meer maar is de echte kwalteit enz tov de goedkope(re) laadstation van 3 a 400 euro.

Je wilt tenslotte met een gerust hart gaan slapen en niet wakker worden van de gevolgen van een niet gedegen installatie
 

EdK

Forumguru
Eigenlijk moet je zelf een speciale aardlek plaatsen voor de EV tbv de vlakke foute gelijkspanningsstromen vanuit de auto.

Kun je hier iets over uitweiden ?
Neem aan dat je de karakteristiek bedoeld ? Zo ja welke ?
 

blackend

Nieuw lid
Ik doe voor me werk al jaren laadpalen plaatsen en ik zie hier wat vragen voorbij komen en wil daar even op reageren.

Jouw Iv heeft maar een 1-fase lader nodig ( 3,7Kw).

Ik zie hier ook die (eneco) lader voorbij komen en deze kan ik afraden voor continu gebruik. De dealers weten dit niet en vertellen dit ook niet. Deze lader gaat problemen opleveren op het stopcontact waar deze dan ingestoken zit. Word dusdanig contine belast met max 10A ( maximale stroom die een standaard wandcontactdoos mag hebben met continu stroom voor een beperkte tijd) Dat deze gaat uitbranden incl de stekker van de lader. De stekker van de lader mag niet vervangen worden en kan je deze weg gooien.

Dit kom ik dagelijks tegen helaas voor de mensen ( goed voor de handel)
Dit vind ik super interessant. Zou je eens wat foto's kunnen maken als je dit tegenkomt?
 

Antera

Donateur
Kun je hier iets over uitweiden ?
Neem aan dat je de karakteristiek bedoeld ? Zo ja welke ?

Voor iedere laadunit voor elektrovoertuigen dient volgens norm IEC 61851-1 een aardlekschakelaar of aardlekautomaat met een maximale foutstroom van 30 mA te worden toegepast. Maatregelen ter beveiliging tegen gladde gelijkstroomfouten groter dan 6 mA moeten worden genomen.

Met de DFS 4 EV worden voorliggende aardlekschakelaars of aardlekautomaten tegen verblinding beschermd en blijft de beschermingsfunctie voor de bestaande installatie gewaarborgd. Doepke is uniek in het aanbieden van deze aardlekschakelaar, welke volledig voldoet aan de norm IEC 61851-1 en een gunstige prijsstelling heeft. Voorheen kon voor dit bereik alleen een duurdere Type B aardlekschakelaar toegepast worden en was het risico aanwezig dat ook elders in de installatie nog aanpassingen moesten worden gedaan.
 

Antera

Donateur
Dit vind ik super interessant. Zou je eens wat foto's kunnen maken als je dit tegenkomt?

Als ik er weer eens een tegenkom zal ik een foto maken maar het is niet meer als een uitgebrande stekkkerdoos door overbelasting. Dus je zal niet meer zien als een verkoolde of verbrand stopcontact.

dit is hetzelfde als men een wasmachine en droger op een groep zetten. Na maanden of soms ene paar jaar brand daardoor ook de installatie of het aansluitpunt uit enz. Het werkt wel zeggen ze dan.

De NEN 1010 vermeld dit ook dat hoog vermogen apparaten op een eigen stroomkring moet worden gezet. Je wilt niet weten hoe vaak we op een jaar op pad moeten om een storing op te lossen die gevolgen is van een overbelasting op een installatie. Lassen zijn zwakker punten net als dus stekkers. Voor kortstondig geen probleem maar op de langere duur komt er door de hoge stroom en de weerstand van stekkers enz warmte vrij die dit veroorzaakt.

Waarom zouden anders de stekkers in de electrische auto's zo robuust zijn?? Dat zegt al heel wat lijkt me
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK

EdK

Forumguru
dit is hetzelfde als men een wasmachine en droger op een groep zetten. Na maanden of soms ene paar jaar brand daardoor ook de installatie of het aansluitpunt uit enz. Het werkt wel zeggen ze dan.
Weet niet anders dan dat een WM en Droger beide een aparte behoren te hebben en dat ze op een wasmachine schakelaar afgemonteerd behoren te worden.
Maw knip de stekker er maar vast vanaf die meegeleverd word
En dat een wasmachine een dubbele aarding moet (moest) hebben..., maar meen dat daar één en ander in veranderd was. !?
 

jeroenSch

Senior Member
@Antera amai als ik dees van jou lees wordt ik toch even stil...
het probleem is dat ik enkel deze laadinfrastructuur krijg van mijn werkgever :( dus maak me er nu ergens wel zorgen in... bedankt alleszinds voor de info!
 

Derooke

Forumguru
Bij ons (nieuwbouw) zit de wasmachine en de droogkast en de vriezer en de brander (verwarming) op dezelfde kring.

Staat zo in de plannen ook en is ook goedgekeurd door een keurder van het electriciteit netwerk dus ook alles in aparte kringen steken zal zeker niet slecht zijn maar nu ook weer niet overdramatiseren. Dat een wagenaansluiting apart moet hangen is logisch natuurlijk daar gaat langdurige hoge stroom door . Maar een wasmachine en droogkast en vriezer zijn allemaal maar korte momenten. Zelf al leg je ze allemaal samen aan dan nog is de piek maar de eerste 10 minuten dan is die alweer voorbij. . .

Ik begrijp we ivm beroepsmisvorming dat sommigen er heel erg ver in gaan maar zeggen dat dit niet mag is fout ,zoals gezegd onze controleur heeft geen enkele opmerkingen genoteerd of gezegd terwijl bij ieder stopcontact stond wat er ging op staan

Edit . Ik wil zeker niet aanvallen naar iemand maar zoals ik al zei. Moest het niet mogen zou het niet goedgekeurd zijn
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Tsja, ik weet niet hoe de normen zijn in België, maar in Nederland mag het ab-so-luut niet. NEN-normen zijn Nederlands, dus België zal vast z'n eigen normen hebben. En ik moet zeggen dat ik tot een jaar of 6 geleden ook een wasmachine en een droger op dezelfde groep (en zelfs dezelfde WCD) zitten. Dat is lange tijd goed gegaan (ik wist toen nog niet dat t niet mocht en geen goed idee was), maar op een gegeven moment is wel de bekabeling richting die groep doorgebrand.

Gelukkig geen nevenschade (brand of zo...), en ik kan niet garanderen dat het daardoor kwam, maar toen heb ik wel alle bedrading (en de hele groepenindeling) van de keuken en bijbehorend washok mogen vervangen (en dat kon helaas niet door de oude leidingen...100 jaar oud huis). Maar sindsdien is het tenminste wel in orde.

Ik zou het risico op brand iig niet willen nemen.
 

EdK

Forumguru
Maar goed er zijn goede en minder goede controleurs.
Maar hier in NL is het nog steeds zo dat een WM , droger , vaatwasser allen een eigen groep behoren te hebben.
En ja alles gaat goed, maar op de lange duur is het anders.
En als jouw wcd eruit is gebrand, dan kun je dit heel vaak ook zien aan de bedrading en voelen aan de isolatie van het stopcontact tot aan de meterkast.

En zoals antera ook al zei, een normaal wcd is gebouw op 10A continu stroom en zeker niet op meer.
En een droger bijvoorbeeld heeft wel erg lange pieken.
Ben in bezit van een CEMM module waar ik al mijn nuts voorzieningen mee monitor ( gas/water/elektra/zonnepanelen.
En kan je vertellen dat een droger echt veel trekt !

En als je meerdere van jou genoemde apparaten op één groep hebt dan heb je er ook nog eens lasdoppen tussen...
En tsja dat blijven potentieele storingsbronnen, want 9 van de 10 keer als ik bij particulieren kom en een lasdoos met steeklasdoppen open trek, zijn deze totaal verkeerd aangesloten.
De max aanstrip lengte van 10 tot 13mm word totaal over boord gegooid.

Maar goed zoals je zegt, het gaat goed bij je !! En k hoop dat dit over 10 jaar ook nog zo is !?
 

EdK

Forumguru
Tsja, ik weet niet hoe de normen zijn in België,
geheel niet als in Nederland !
Daartegen zijn ze met gas weer veel strenger dan in nederland ben ik bij een keuring achter gekomen.
Had de beste inspecteur bijna achter het behang geplakt...... was gelukkig geen behang op het terrein.
En bv met kabel !
Wij zijn verplicht om in de grond een kabel te leggen die een aardscherm heeft zodat als je er met een schep in steekt de schep al geaard is.
Wel in België kom ik meer gewone kabel in de grond tegen dan die met aardscherm.
En men komt er ook nog mee weg tijdens een keuring die wij NEN3140 keuring in NL noemen.

Maar moest op bepaald moment een kast aansluiten waar de klant al de kabels van had gelegd.
En dus allemaal incl de voeding van 5x25mm² zonder aardscherm.
Wel heb de beste man gezegd dat hij dit zelf maar moest gaan aansluiten want dat ik dit niet ging doen !
Als er namelijk iets gebeurd en er overlijd iemand aan, dan sta ik voor het gerecht !
Want ik heb het aangesloten en ik had beter moeten weten !!
 

Derooke

Forumguru
Maar goed er zijn goede en minder goede controleurs.
Maar hier in NL is het nog steeds zo dat een WM , droger , vaatwasser allen een eigen groep behoren te hebben.
En ja alles gaat goed, maar op de lange duur is het anders.
En als jouw wcd eruit is gebrand, dan kun je dit heel vaak ook zien aan de bedrading en voelen aan de isolatie van het stopcontact tot aan de meterkast.

En zoals antera ook al zei, een normaal wcd is gebouw op 10A continu stroom en zeker niet op meer.
En een droger bijvoorbeeld heeft wel erg lange pieken.
Ben in bezit van een CEMM module waar ik al mijn nuts voorzieningen mee monitor ( gas/water/elektra/zonnepanelen.
En kan je vertellen dat een droger echt veel trekt !

En als je meerdere van jou genoemde apparaten op één groep hebt dan heb je er ook nog eens lasdoppen tussen...
En tsja dat blijven potentieele storingsbronnen, want 9 van de 10 keer als ik bij particulieren kom en een lasdoos met steeklasdoppen open trek, zijn deze totaal verkeerd aangesloten.
De max aanstrip lengte van 10 tot 13mm word totaal over boord gegooid.

Maar goed zoals je zegt, het gaat goed bij je !! En k hoop dat dit over 10 jaar ook nog zo is !?
Normen zouden mss beter internationaal Europees zijn . Maar ik controleer iedere 6 maand alle zekeringen op loszittende draden (heb ik bij een verhuurwoning gehad dat de zekering deels was gesmolten door een slechte verbinding).
 

Antera

Donateur
Dramatiseren doen we zeker niet. Daarnaast een koelkast of een vriezer op dezelfde groep als een vaatwasser is niet erg. Het vermogen van een koelkast is met een normale koelkast niet meer als 100 watt. redelijk verwaarloosbaar.

Er zijn tegenwoordig ook WM en drogers met een veel lager vermogen dan voorheen waarbij je wel 2 erop kan zetten, maar deze vind je niet zo veel.

Kortom doe je ding ermee maar zorg dat je het goed aanlegt. Bij brand is maar de vraag of de verzekering dan wil uitkeren. Zover komt het vaak niet maar je weet het nooit.

Gas ruik je
Water zie en hoor je
Elektra ben je te laat
 
Laatst bewerkt:

Derooke

Forumguru
Das waar maar de verzekering (KBC) vroeg een bewijs van keuring electriciteit (hebben we keurig afgegeven). Wat ik nu wel gedaan heb tijdens dit gesprek hier is een brandmelder in de technisch ruimte gehangen(overal behalve daar hing er al 1l want je weet maar nooit
 
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan