Afwijking in de digitale en analoge kilometerteller

beste Skoda rijders,

  1. een maand gelden heb de garage de computer van mijn citigo vervangen omdat de h van l/h (verbruik)niet goed te lezen was op het digitale display. helaas heeft dit niet geholpen en blijkt achteraf dat het een "eigenschap" van de auto is.maar sinds dus de computer is vervangen wijk mijn analoge kilometer teller van mijn digitale teller af hebben jullie het ook last van ? (zie ook de foto in de bijlage).
  2. als ik dan toch zo lekker aan het vragen ben hebben jullie ook dat je verbruik meter niet overeen komt met wat je tankt. en dat je benzine meter heel lang op vol blijft staat en dan heel snel ineens richt leeg gaat?
alvast bedankt voor het mee denken.
 

Bijlagen

  • 20141122_221753.jpg
    20141122_221753.jpg
    1,3 MB · Weergaven: 93
  • 2014-11-22 22.10.10.jpg
    2014-11-22 22.10.10.jpg
    1,4 MB · Weergaven: 84
  • 2014-11-28 21.20.03-3.jpg
    2014-11-28 21.20.03-3.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 82
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
dat je benzine meter heel lang op vol blijft staat en dan heel snel ineens richt leeg gaat?
alvast bedankt voor het mee denken.

Heel normaal, komt zowat bij alle VAG-auto's voor. De eerste 100 km denk je: wauw, wat een zuinige wagen zeg, dat metertje heeft gewoon nog niet bewogen.. :D

Heel typisch alleszins, niets om je zorgen om te maken ;)

Betreft afwijking actueel verbruik en BC, over hoeveel spreken we dan? Anders moet je even de cijfers posten van het gemiddeld verbruik en het gemeten verbruik aan de pomp.
 

Joske

Forumguru
Is een afwijking van een halve liter per 100km. :)

Dat lijkt mij toch acceptabel? Bij mijn O3 is het exact hetzelfde (werkelijk verbruik = verbruik BC), maar bijvoorbeeld bij mijn Fabia schilt het ook een halve liter. Heb er mij nooit aan gestoord.
 

Joske

Forumguru
De analoge geeft altijd meer aan dan werkelijke snelheid maar "in principe" zou de digitale actuele snelheid toch hetzelfde moeten zijn.

Het is toch niet de gemiddelde snelheid dat ie digitaal weergeeft waar je foto van genomen hebt? :)
 

Joske

Forumguru
Ik heb de foto's nog eens bekeken, bij lagere snelheid valt de afwijking wel mee vind ik :)

Dan zie ik (als ik het goed zie) 51km/u analoog en 50km/u digitaal. Bij 122km/u wordt dat ongeveer 120km/u digitaal. Gaat dit recht evenredig mee? Dus als je 118 rijdt er 120 digitaal verschijnt en vice versa?

En toevallig niet net winterbanden gemonteerd of een afwijkende bandenmaat? :)
 

EdK

Forumguru
Beste om te controleren is met een navigatiesysteem ( tomtom ) en met die op 50Km gaan rijden en dan kijken wat de analoge en digitale teller aangeven.
Dit nogmaals bekijken met 80 / 100 en 120 Km/pu

En dan moet er echt wel uitkomen welke teller de juiste aanduiding gaat geven ( uitgaand dat de navi snelheid de juiste is )
 

Canon-Eye

Forumguru
Als je het helemaal mooi wil doen, ga volgens de ingeschakelde tomtom 120 km/u rijden op de cruisecontrol.
Gebruik een stopwatch om de tijd te meten die je over 1 of 2 kilometer doet, dit moet 30 seconden resp. 60 seconden zijn. En noteer (of fotografeer) intussen de analoge en digitale aanwijzing.

Dan heb je de afwijkingen wel zo'n beetje in beeld. Bedenk wel dat met het slijten van de banden de afrolomtrek kleiner wordt, dus het toerental (en daarmee de positieve afwijking) bij gelijke snelheid hoger.

Voor wat betreft het verschil in verbruiksindicatie op de boordcomputer t.o.v. de werkelijkheid: uit een enkele tankbeurt kun je geen zinnige conclusies trekken, dat kan alleen over een aantal tankbeurten. Ik noteer al vele jaren (en vele auto's) bij elke tankbeurt de km-stand, het aantal liters, het gemiddelde volgens de boardcomputer (sinds ik die had) en sinds ik het zelf betaal ook het totaalbedrag. Dit alles gaat in een excelletje, hetgeen een boel nuttige info oplevert.
Meer info hierover: klik hier.

Ik heb nog geen boordcomputer meegemaakt die niet een (soms vrij aanzienlijk) positief verschil vertoont t.o.v. de harde werkelijkheid.
Ter illustratie:
verbruik-F.gif
(groen=invoer, rose=berekening)

Als je kolom F vergelijkt met kolom AM, dan zie je uiteenlopende afwijkingen. Dat zit 'm vnl. in tankverschillen: na het afslaan probeer ik 'm precies op de volgende hele liter te krijgen.
Ik ga nooit door "tot het randje van de vulpijp" omdat dit bij een vorige Fabia tot flinke kosten leidde: het actiefkoolfilter dat de emissie via de tankontluchting moet beperken was daardoor volgelopen en vervanging kostte €225. Dát doen we dus niet meer...
 

CDK

Forumguru
die afwijking tussen de digitale en de analoge meter komt vaker voor, in mijn werkpaard staat bij digitaal 80 rijden de analoge meter op 82, kortom het komt zelfs bij de beste auto's voor ;)

Edit: normaal gesproken is de digitale meter het meest nauwkeurig.
 
@Joske
nee helemaal niks aan veranderd alleen het display/computer.

@EdK dat is een goede tip ga het is proberen.

@Canon-Eye oke dan is dat ook weer opgehelderd over het verbruik. top:)

@Corné de Kluijver dan ben zijn we dus niet de enige. wel vind ik het vreemd dat in mijn werk auto de digitale en analoge teller wel gelijk lopen.(helaas een Mercedes)

@AndreM dat geloof ik graag maar ja dan heb je ook veeel meer pktjes onder de kap.

jullie hier boven bedankt voor de antwoorden.
mijn dealer heeft ook pon geïnformeerd over de kilometertellers zodra ik daar meer van hoor laat ik het weten want eerlijk is eerlijk @Joske zei het precies goed hoe harder ik rijd hoe meer verschil en dat vind ik niet kloppen. en het raarste is dat voor de vervanging van display/computer. liep alles perfect gelijk.
 

Canon-Eye

Forumguru
hoe harder ik rijd hoe meer verschil en dat vind ik niet kloppen.
Dat klopt juist wel - dit wijst op een relatieve afwijking (in procenten uit te drukken) en dat is m.i. een stuk logischer dan een absolute afwijking in km/u die over het hele snelheidsbereik constant blijft.
 

cvegreen

Forumguru
Er zijn er hier toch nog heel veel die met een paardebril lezen geloof ik. Dat staat toch al tig keer vermeld. De ene auto is de andere niet. Je kan 2 tergelijk gekochte citigo's hebben en toch rijden ze beiden niet hetzelfde. Er zitten toch altijd minieme verschillen op. Dat van die tellers staat hier op het mooie forum zeker al 20 keer vermeld her en der. Die afwijking is normaal en veranderd naarmate de banden nieuw of bijna op zijn. Er zijn zelfs al tv programma's over gegaan. ( hier in belgie dan toch).
Canon-Eye, wat heb jij een moi lijstje zeg.
 

Joske

Forumguru
Ik voel alweer een excel-orgasme-beleving opkomen bij sommige forummembers :D

[QUOTE="cvegreen, post: 479660, member
Canon-Eye, wat heb jij een moi lijstje zeg.[/QUOTE]
 

cvegreen

Forumguru
Ik voel alweer een excel-orgasme-beleving opkomen bij sommige forummembers :D

[QUOTE="cvegreen, post: 479660, member
Canon-Eye, wat heb jij een moi lijstje zeg.
[/QUOTE]

Joske, zo heet loop ik nu ook weer niet hoor ;). Vind het alleen knap van Cannon-Eye dat hij het al jaren volhoud. :thumbsup:
 

Cordoba

Forumguru
De digitale teller geeft waarschijnlijk de echte snelheid weer, de analoge is om aan de wettelijke eisen te voldoen: de snelheidsmeter in een auto mag wettelijk nooit minder aangeven dan de werkelijke snelheid, daarom geeft de analoge altijd een paar procent te veel aan.

Wat de brandstofmeter betreft: dat is bij veel VAG-modellen standaard. Zeker als je 'm goed vol tankt, dan zie je de eerste 200 km niets veranderen aan de meterstand, dan begint ie langzaam te zakken, en ergens tussen 1/4 en 1/2 vol begint ie een stuk harder te zakken. Dat betekent ook naarmate het belangrijker wordt (minder resterende tankinhoud) kun je beter zien hoeveel er nog in zit.

Wat het slecht leesbare display betreft: dat zit echt niet in de computer, maar in het display zelf, of de electronica (aansturing) voor het display. Ik zou zeggen kijk eens bij andere Citigo's bij de garage/showroom, dan kun je zien of die van jouw auto slechter leesbaar is, of dat het bij allemaal zo is.

Als het voordien niet zo was (wat mij vreemd lijkt) dan heeft de dealer blijkbaar geknoeid met welke snelheid er weergegeven wordt op het digitale display, en gezien de onkunde van jouw lokale dealer verbaasd dat me juist weer niet. Ander misschien een keer overleg met Van der Velden (die zijn ook officieel Skoda-onderhoudspunt voor Zoetermeer, verder alleen dealer van andere VAG-merken).
 
Laatst bewerkt:

Canon-Eye

Forumguru
De digitale snelheidsindicatie in de Maxidot komt - bij mijn Fabia dan toch - zo op het oog behoorlijk goed overeen met de aanwijzing van de analoge snelhidsmeter.
Dat is op zich ook wel logisch - de informatie komt van dezelfe bron in de auto. Dus de afwijking t.o.v. de werkelijkheid zal ook hetzelfde zijn...

Dit in tegenstelling tot hetgeen wordt aangegeven door de navigatie: de informatie over de afgelegde afstand komt uit de satellietplaatsbepaling en de tijdmeting is ook onafhankelijk van de auto.
 
Bovenaan Onderaan