Afstelling ruitensproeiers

Renkie

Forumguru
Bij mijn S3 is de terugroepactie uitgevoerd voor de rechter ruitensproeier. Ook is de afstelling van de andere ruitensproeiers bekeken en aangepast.

Tot mijn verbazing sproeit de sproeier linksvoor bij stilstand op het dak nu (....). Dus ik terug maar volgens de Skoda dealer is alles volgens de fabriek afgesteld en hoorde het echt zo. Aangezien dit dezelfde dealer is die mijn xenonlampen niet afgesteld kreeg waag ik dat te betwijfelen.

Hoe staat dit bij jullie? En heeft iemand ook een stukje werkplaatsdocumentatie hoe dit exact afgesteld zou moeten zijn en op welke manier je dat (zelf) kunt afstellen?

Bij mij:
LV - Sproeit bij stilstand deels op het dak.
RV - Sproeit bij stilstand op een deel van de ruit waar de wisser niet bij komt.
Achter - Lijkt niet echt te sproeien maar er loopt 1 of 2 straaltjes uit waarna de wisser het oppakt. Maar daar had ik al meer klachten over gelezen.

En er zal best verschil zitten tussen het sproeien bij stilstand of 160 op de snelweg maar het lijkt me sterk dat het de bedoeling is dat de linker op het dak sproeit......
 

Canon-Eye

Forumguru
Sinds wanneer is er eigenlijk een monteur (al dan niet van de dealer) nodig om ruitensproeiers af te stellen??? :sterretjes:

Kunnen (mogen) we dan helemaal niks meer zelf regelen, naar eigen inzicht?
Leve de "vooruitgang"... :nono:
 

Renkie

Forumguru
Nou ik zeg niet dat het niet zelf aan te passen is. Ik weet alleen niet hoe het moet:)
En ik ben dus wel heel benieuwd hoe dit bij andere S3s afgesteld is.
 

Spierings

Forumguru
Gewoon afstellen dat deze op de ruit staat, hier is geen exacte afstelling voor beschreven...

Kijk de sproeier eens goed aan en je kunt zo zien hoe je deze kunt stellen
 

Renkie

Forumguru
Normaal gesproken heeft Skoda net als andere VAG merken een uitgebreide werkplaats documentatie waarin omschreven staat op welke manier het afgesteld moet worden en binnen welke parameters dit afgesteld moet worden (bijvoorbeeld: tussen de 5 en 7 cm vanaf het dak ipv op het dak).

Naar die informatie ben ik op zoek.
En ik zou graag willen weten hoe het bij andere S3s is ;)
 

Spierings

Forumguru
Je zet hem toch gewoon op de plek waar je het zelf fijn vind, bij de dealer gaan ze dat ook echt niet opzoeken... Die stellen hem ook gewoon af dat hij netjes op de ruit sproeit..

Je bent langer bezig met zoeken naar iets wat niet bestaat dan dat je ze gewoon even zelf afsteld zodat hij netjes op de ruit staat.

In de 14 jaar dat ik bij een dealer werkzaam ben geweest ben ik nog nooit een beschrijving voor de afstelling tegen gekomen..
Simpele dingen gaan ze echt geen tijd aan besteden om dat te beschrijven.. Die gaan er ook van uit dat je een beetje basis kennis hebt, dus deze maken ook geen programma's voor Mongolen...
 

Renkie

Forumguru
In de 14 jaar dat ik bij een dealer werkzaam ben geweest ben ik nog nooit een beschrijving voor de afstelling tegen gekomen..

Ze zijn er wel degelijk. Bij oudere typen VWs heb ik het wel eens gezien.
Maar ik kende alleen de methode kende om met een naald oid het kopje te verdraaien, de 1e dealer vertelde dat er niets afgesteld kon worden ben ik er sinds vanmorgen achter hoe het nu precies moet.

Als de motorkap dicht is kun je met een hele kleine imbus de ruitensproeier verstellen op de sproeikop. Is even prutsen maar prima te doen.
 

ertromp

Forumguru
In DLD zijn al diverse S3 bezitters die de sproeiers ombouwen naar die van de Audi TT , bestelnummer 8JO-955-987 G en 8JO-955-988 G
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

MarsMars

Senior Member
In DLD zijn al diverse S3 bezitters die de sproeiers ombouwen naar die van de Audi TT , bestelnummer 8JO-955-987 G en 8JO-955-988 G
Oh, die dingen: https://www.drive2.ru/l/3534177/

Kun je dus per auto afstellen als ik de plaatjes bekijk.

Bij mij zijn vandaag de sproeiers voor en achter vervangen. Doen het totaal anders dan de oude, maar ik heb nog niet gekeken hoe die eruit zien, te donker...
 

Renkie

Forumguru
Op die link lijkt ook een plaatje uit de werkplaatsdocumentatie te staan volgens mij.

Los daarvan: waarom zou je als S3 bezitter de ruitensproeiers ombouwen naar die van een Audi TT? Wat is het voordeel?
 

Renkie

Forumguru
Bij een Superb kun je bij de af fabriek sproeiers ze verstellen met een imbus.
De af fabriek sproeiers waren naar mijn mening niet goed genoeg. De nevel is zo fijn dat bij 160+ de ruit nooit bereikt wordt.

Ik heb destijds de Audi sproeiers in mijn Superb gezet. Deze zijn met een stevige naald af te stellen en te ontstoppen. Werkt nog steeds perfect.
Met die stevige naald kun je het kogeltje draaien.

Maar dit lijkt me meer iets voor het Rapid forum want per model Skoda zijn de sproeiers (helaas) verschillend.
 
Bovenaan Onderaan