Afstelling cilinders

Kan iemand mij helpen de juiste afstelling te vinden voor de cylinders van de Skoda Fabia I? Bouwjaar 2001. Ik heb met het verwisselen van de distrubutieketting vermoedelijk de instelling verschoven. Heeft iemand een afbeelding van de juiste instelling of daar ervaring mee?
Heb tot nu toe helaas nog geen duidelijk beeld kunnen vinden.

Ik zou daar heel erg mee geholpen zijn.
 
Ik denk dat je de nokkenassen timing afstelling bedoeld? misschien kan je hieronder meer vinden.
Met bijvoorbeeld Finnik.nl kan je met het invullen van je kenteken, onder 'Motor en techniek' de motorcode vinden.
Wat zijn de symptomen waardoor je denkt dat het hier aan licht? Al deze informatie is wel echt nodig zijn om een goeie reactie te kunnen krijgen.
 
6y SCAQWX01

8004 339 00M (of ooM) 8

TMBNB46Y813255516

Ik hoop dat iemand daar wat mee kan beginnen

Helaas kan ik op die site geen kenteken invullen, daar wij een duits kenteken op de auto hebben
 
Het is handig dat soort informatie aan de titel en originele bericht toe te voegen.
Ik heb zelf geen ervaring met dit motor type, maar waarschijnlijk is er iemand op dit forum die veel ervaring hiermee heeft. Alleen die heeft natuurlijk een duidelijke omschrijving nodig.

Hoop dat je er gauw achter komt!
 

verhulstr

Forumguru
Hopelijk heb je hier wat aan.....ik heb dit klusje een paar jaar geleden gedaan ...het is niet zo heel moeilijk als je technisch bent aangelegd.....maar zoals je op de tekening ziet moet er tussen het markeringspunt van de krukas/nokkenas 12 schakel pinnen zitten....als je er 11 of 13 hebt staat je timing of wel te vroeg (11 pinnen) of te laat (13 pinnen) met als gevolg schade aan je kleppen en of zuigers.

Deze tekening is specifiek voor de AQW meen ook de AZF en ATZ (nagel me niet aan de muur vast als ik 1 letter verkeerd in de motorcode heb) in ieder geval de meeste 1.0 8v > 1.4 8v Skoda motoren met deze motor bouw....

CDAB50A9-4A47-44F7-B9A3-AF75D2B4365E.png
 
Laatst bewerkt:

Stripedkrijn

Forumguru
Start wel, maar schokt erg. Komt wel olie door wat daarvoor niet zo was.

Even vraagje: Wat bedoel je met "komt wel olie door"? Is dat lekkage?

Ik heb trouwens ook de distributie bij mijn AQW vervangen. Het is handig om dat op een brug te doen. Liggen en kruipen op grond gaat, maar geeft wat minder overzicht zodat een schakeltje wel eens gemist kan worden en de timing niet klopt. Opnieuw open maken en hermonteren.
 

turboturbo

Forumguru
Ik denk dat je de nokkenassen timing afstelling bedoeld?
Toen ik ‘instelling van de cilinder verschoven’ las, moest ik gelijk aan verzakte cilinderbussen denken, gezien het een AQW motor betreft. Maar daar moet je met een distributie wissel geen last van hebben vermoed ik?
 

Stripedkrijn

Forumguru
@turboturbo: Voor zover ik weet heeft de AQW geen last van verzakkende cylinderbussen. Wel vaak van een lekkende koppakking en dan met name van de eerste oorspronkelijke pakking die door een foutieve montage af fabriek vaak problemen gaf.
Inderdaad heeft het één niks met het ander te maken. Zeker niet bij de AQW motor die 1 onderliggende nokkenas heeft. Ik denk echt dat de ketting een tandje verkeerd gemonteerd is. Maar ik ben ook benieuwd naar die olie wat daar nu mee is. Als het lekkage is kan dat het distributiedeksel zijn maar ook de carterpan die ook los moet.
 

machlo

Forumguru
Ik heb een 1.4 aqw motor gehad en die had wel degelijk aparte cilinder bussen. Bij de koppakking vernieuwing gaven ze dat ook aan. Als ze bleven "plakken" aan de cilinderkop had je stront aan de knikker. Is toch een aandachtspuntje.
 

turboturbo

Forumguru
@Stripedkrijn ik doelde idd op kans op verzakte cilinderbussen icm reparatie lekke koppakking. Excuus voor eventuele verwarring!

Ik was puur op die gedachte / verkeerde been gezet door de topic titel, maar bedacht me dat daar hier bij deze vraag van TS idd geen sprake van kan zijn. Door dat even op te schrijven is eventuele twijfel bij anderen ook meteen weg te nemen bij deze.
 
Laatst bewerkt:

Stripedkrijn

Forumguru
Als ze bleven "plakken" aan de cilinderkop had je stront aan de knikker.
@machlo : Dat klopt dat je bij koppakking verwisselen ook op een bepaalde manier de kop moet afnemen! Bouten lossen in omgekeerde volgorde van voorgeschreven aanhaal volgorde. Twee bouten, aan elke eindkant één, laten zitten terwijl ze nét (!) een beetje losgedraaid zijn zodat je de cilinderkop los kunt kloppen/schuiven. De andere bouten kunnen dan worden uit genomen. Spruitstuk laten zitten zodat je daar kracht op kunt zetten. Daarna horizontaal (!) de kop losmaken. Pas als je zeker bent dat de kop helemaal los ligt kun je die 2 "geleidebouten" verder losdraaien en de kop uitnemen. Als je dat niet doet en 1 of meerdere bussen komen mee met de kop, dan ben je inderdaad de pineut omdat dan de dunne papieren verzegeling aan de onderkant van de cilinderbus loskomt en gaat lekken zodat er olie in het koelsysteem zal komen en water in de olie. Als dat gebeurt dan moet de motor uit de auto worden getakeld en volledig uit elkaar worden genomen incl zuiger/ drijfstang combinatie losnemen van de krukas.
Maar dat is niet hetzelfde als zakkende cilinderbussen waar m.n. de 3.0 liter dieselmotoren van o.a. Opel, Renault en Saab last van hadden. Dat waren Japanse motoren van Nissan die door verschillende merken werden gebruikt. Die bussen werden bij de fabricage in de motor geperst zonder dat daar een onderste rand op zat. Die gladde bussen konden dus langzaam naar beneden zakken wat de klanten toen mega veel geld heeft gekost want het gebeurde altijd ná de garantie. Sommige oudere Japanse motorfietsen hadden hier ook last van trouwens.
Zo, een heel verhaal, maar niet (!) van toepassing op onze Tsjechische blokjes waar de fabriek keurig steunrandjes met papieren pakkingen heeft gemaakt in het blok. Van die aluminium blokjes zijn er trouwens miljoenen gemaakt, beginnend met de Skoda 742 in 1974 en alles wat daarna kwam zoals b.v. de Felicia's en inderdaad de Fabia's MPI. Best wel betrouwbaar dus.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan