Afstandsbediening centrale vergrendeling

Er zijn wel al wat draadjes te vinden over dit onderwerp, maar geen van allen lijken op het probleem dat ik heb en geen van allen leiden voor mij tot een oplossing.

Mijn probleem is het volgende: Mijn Fabia Combi Elegance 1.4 16v (74kw) uit 2001 is uitgerust met de comfortmodule en twee identieke klapsleutels met 3 knoppen.

De centrale vergrendeling werkt uitstekend als ik de sleutel in het slot steek en ook de ramen openen of sluiten gaat op die manier goed. Echter geen van beide afstandsbediening werkt.

Van beide sleutels heb ik de batterij gecontroleerd. Beide zijn goed, geven keurig 3 volt af en de controle lampjes op de sleutels lichten rood op als een knop wordt ingedrukt.

Ik heb verschillende instructies gevonden om afstandsbedieningen opnieuw te synchroniseren en heb deze allen zonder succes geprobeert. De eerste komt uit het handboek: Sluit de auto met de sleutel af. Druk een willekeurige knop op de afstandsbediening in en ontgrendel de auto binnen 60 seconde. De andere methoden komen van dit forum.

Het enige dat ik nu nog kan bedenken is om de boel uit te laten lezen maar voordat ik dat ga doen wil ik graag nog een keer vragen of iemand dit probleem herkent en er een oplossing voor weet.

Alvast bedankt!
 
Ben inmiddels verder aan het spitten geweest. Wat me bij daglicht niet was opgevallen was dat de binnenverlichting wel reageert op de afstandsbediening. Kennelijk zijn beide sleutels wel gesynchroniseerd. Ik heb met VAG-COM verder gekeken. Er zijn geen foutcodes in de comfortmodule en de output laat zien dat alle componenten werken. Alleen waarom gaan die deuren nou niet open en dicht? Draadbreuk? Comfortmodule defect? Wie iets weet mag het zeggen....

Ik zal morgen het probleem maar eens voorleggen aan de Skoda dealer...
 

Fabia

† In Memoriam
Als de afstandbediening goed is dan moet het wel in de Fabia zelf zitten, waarschijnlijk iets met de ontvanger. Heb je het aan alle kanten van de auto al geprobeerd? Succes morgen en laat ons weten of het opgelost is.
 

Cordoba

Forumguru
Als de binnenverlichting wel reageert, zal het ook niet in de ontvanger zitten. Ik denk eerder aan een probleem met de microswitch in de bestuurdersdeur. Als je met Vag-com kijkt, geeft ie dan ook correct aan of deuren open/dicht zijn? Mijn Creation uit 2003, gaf op een gegeven moment aan dat alle deuren dicht waren, terwijl de monteur met Vagcom bezig was, met de deur wijd open.
 

Fabia

† In Memoriam
"De centrale vergrendeling werkt uitstekend als ik de sleutel in het slot steek en ook de ramen openen of sluiten gaat op die manier goed." Maar werkt dus niet icm de afstandbediening, als ik het goed lees. Dus het kan wel in de ontvanger zitten.
 

Cordoba

Forumguru
Dat is inderdaad eigenaardig, maar waarom reageert de binnenverlichting dan wel? De bedrading(draadbreuk, stekkerverbinding) van de CV is ook niet logisch, want dan zou ie ook op de sleutel niet goed reageren. Kortom, het voor mij nog even een raadsel waar je het probleem moet gaan zoeken. Ook de zekeringen is niet logisch, want dan zou alleen de bestuurdersdeur open gaan met de sleutel. Als je de knop voor de kofferbak gebruikt, wat gebeurt er dan? Reageert ook alleen de binnenverlichting, of gaat die wel open?
 
De ontvanger lijkt te werken aangezien de interieur verlichting netjes in en uit schakelt via de afstandsbediening. Er komt dus wel een signaal aan. VAG-COM geeft dat ook aan in het meetblok. Ik heb wel gecontroleerd of de servo's goed worden uitgelezen maar niet gekeken of de deur open / gesloten waarde juist is. Ik ging er van uit dat dit geen probleem zou moeten zijn omdat het controlelampje op het dashboard netjes aan en uitgaat en de centrale vergrendeling wel werkt via sleutel of knop op het deurpaneel als alle portieren gesloten zijn. Maar om zeker te zijn zal ik dat morgen eerst nog even goed controleren.

Voordat ik de Skoda dealer aan het zoeken zet zal ik ook de bedrading nog "even" doormeten om draadbreuk, corosie en schakelaars uit te sluiten hoewel ik niet echt verwacht iets te vinden aangezien alle systemen netjes reageren op het stuursignaal via het slot en het bedieningspaneel. Wordt vervolgd...
 
Nee, de kofferbak gaat ook niet open. Overigens gaat de binnenverlichting niet aan als ik de kofferbak probeer te openen maar ik neem aan dat dit juist is en alleen de kofferbakverlichting aan hoort te gaan zodra je de klep opent.
 

Cordoba

Forumguru
Bij mij gaat de binnenverlichting ook aan op de kofferbakknop, en ook de lampjes onderin de voorportieren. Openen sluiten via afstandsbediening of sleutel in het slot schijnt bij mijn versie niet te kunnen. Ik heb een Fabia combi Creation 1.4 16V (55kW) uit mei 2003. Kofferbakverlichting reageert inderdaad alleen op de achterklep.
 

Cordoba

Forumguru
Ik heb nog even zitten puzzelen op het probleem, en iets bedacht wat het misschien kan verklaren. Of dat klopt zul je aan de hand van het schema/kabelboom moeten onderzoeken:

het zou kunnen dat het signaal vanuit het slot via de bedrading wordt 'doorgelust' en eigenlijk bij de modulestekker van de ene naar de andere draad (andere deur) overgaat, zonder dat het signaal de module echt binnengaat. Dat kan betekenen dat de stekkerverbinding tussen de module en de portieren niet goed is: daardoor gaat er dan ook geen signaal vanuit de module naar de portieren/achterklep. Als deze veronderstelling klopt, is het een waarschijnlijke oorzaak en de verklaring waarom alles wel op de sleutel in het slot reageert, maar niet op de AB. Logisch gezien gaat het dus om de stekker op de comfort module.
 
Heb vanmorgen nog weer uitgebreid gekeken. Het zal niet in schakelaars of iets dergelijks zitten. Alle deuren melden keurig open en gesloten. De stekkerverbindingen van portier naar auto zien er allen schoon en goed uit. Wat me opviel is dat ik zaken als bijvoorbeeld het aantal keren knipperen van de alarmlichten bij openen en sluiten niet kan aanpassen in vag-com. Deze opties worden als "not available" gerapporteerd. Ik begin dus ook sterk het vermoeden te krijgen dat de comfortmodule defect is. Aangezien vag-com lite veel zaken niet kan laten zien mag de Skoda dealer nu verder gaan zoeken...

Iemand een idee van wat een comfortmodule gaat kosten?
 

pieter_skoda

Nieuw lid
@gitzwart

We zijn wat jaren verder maar
wat is uiteindelijk de oplossing geweest voor je probleem
Ik heb namelijk sinds vandaag het zelfde euvel.

Afstandsbediening werkt wel, Binnenverlichting gaat aan maar de deuren blijven op slot.
 
Laatst bewerkt:

denduuts

Nieuw lid
Zit met ongeveer zelfde probleem. 1 van de 2 afstandsbedieningen werkt niet. Auto laten uitlezen. Zou blijkbaar een geweten fout zijn bij skoda. Zouden een overbrugging moeten maken in de deur van bestuurder. Zeggen dat met ter tijd de tweede sleutel ook nietmeer zou kunnen werken.
Hebben bij skoda een volledig schema maar wouden dit niet mee geven.
Een bevriende mekanieker heeft dit gedaan op een verlof dag. Maar heb mail gekregen met vraag of ik werken ga laten uitvoeren of dat ze de faktuur moeten zenden voor de diagnose uitlezing. Grapjassen.
 

Cordoba

Forumguru
@pieter_skoda Kun je vertellen wat er precies verkeerd was aangesloten? Niet dat ik het probleem heb, maar ik ben wel razend nieuwsgierig naar de exacte oorzaak (en is altijd goed ter lering van de forumleden hier).
 

turboturbo

Forumguru
En: hoe kwam je (of iemand anders) er achter, dat de oorzaak bij de radio lag?

En wat voor radio ging het precies om, of had dat er niet mee te maken?
 

pieter_skoda

Nieuw lid
Ja daar had het zeker mee te maken. Toen ik de radio er weer even uithaalde deed alles het weer.
Ik had een pioneer radio vervangen voor een nieuwe pioneer MVH-X360BT, De bijgeleverde verloop stekker was alleen net anders dan de oude. Het was slechts een kwestie van een draadje van stekkertje verwisselen in het verloopje om alles wel goed te laten functioneren.
 

turboturbo

Forumguru
Hm apart. Bedankt voor het terug melden! Wie weet wie er in de toekomst nog eens wat aan heeft en zo op het idee komt om de radio eens te ontkoppelen!
 

Cordoba

Forumguru
@pieter_skoda Dat klinkt als een constante plus en de geschakelde plus die gekruisd moesten worden (meestal de rode en de gele draad wisselen) Ik heb alleen nooit eerder gehoord, dat dit ook effecten kan geven op de deursloten.:nailbiting:
 
Bovenaan Onderaan