Afscheid nemen doet pijn!

Veel auto's mogen en kunnen rijden maar nimmer zo'n fijne wagen gereden als mijn Skoda Superb Combi 1.6 tdi uit 2016.
Time is up en mag terug naar de lease, nog een vruchteloze poging gedaan voor verlenging maar nope geen enkele medewerking bij de lease maatschappij.
Diesel is doodgemaakt en daar moet ik als kilometer vreter mee leren omgaan.

In het kort de plus en min punten van deze fijne auto.
we beginnen met de min want dan sluiten we positief af.

Bij 27gr buiten temperatuur begint de airco te piepen/kraken bij het schutbord, veel besproken op dit forum maar helaas niet opgelost.
Zitting van de voorstoelen te veel naar achter gekanteld ivm anti duik dit geeft veel druk op mijn heupen.
Windgeruis bij 1ste serie 2016 rubbers sluiten niet goed aan op zijruiten.
Plus punten.

1100km op 1 tank en dan ook flink door rijden.
in bijna 5 jaar en 169.000 nog nooit in de steek gelaten, 1 x een waarschuwing gloeibougie defect.
Heerlijk comfortabel.
Met 19 inch en pilot sport 4S heerlijk door de bocht ook al is dit niet de auto ervoor.
The looks.

Ik ben mij aan het oriënteren voor een nieuwe vriend en een nieuwe Superb Combi gaat er echt komen allen in benzine 1.5 tsi, net zoveel koppel 250nm en meer pk 150 om 120.

Ga deze auto echt missen. IMG_1782.PNG
 
Laatst bewerkt door een moderator:

leon-cupra

Forumguru
Geef mij toch maar eerder de 1.5 benzine dan de 1.6tdi. Hier staat ook een 1.6 op de oprit. Maar had toen veel liever de toenmalige 1.4tsi gehad. Stuk vlotter dan de 1.6tdi. Maja Belgische fiscaliteit gaf toen een serieus financieel voordeel voor de werkgever ... benzine niet bespreekbaar ook al hebben we het rijdersprofiel voor een benzine :banghead:
 

larsy

Forumguru
Ja het is een fijne wagen .
mooie foto .
Ik zou hem ook wel opnieuw willen voor dat geld.
Hier ook redelijk content van
1 - Ruimte .
2 - rijbereik
Dat is het zowat :maakmegek:

Grootste min voor mij
Nu zo 0-5graden buiten
die verwarming mag hier veel beter werken ... ik zet hem in de HI/hoogste stand ... (en goed blazen) .. kan zo wel 15min late draaien voor ik instap/vertrek en dan nog eens 15min rijden voor ik misschien wat minder/heet zou zetten.
blijft gewoon te lang koud.
Als ik dit vergelijk met mijn andere auto.
(Is dit Ondermaats)
 
Best Lebber67, ik weet hoe je je moet hebben gevoeld.

Afgelopen najaar kreeg ik het bericht dat ik mijn gewaardeerde Superb 2l Diesel sedan bedrijfsauto moest inleveren en op zoek moest gaan naar een vervanging.
Ook ik heb ze ervan proberen te overtuigen om me nog een extra jaar te geven, tenslotte had mijn Superb nog net geen 200.000km in 3,5jaar gerede Ik vond dat best weinig voor een diesel, maar ook ik kreeg het antwoord "nee".

Heb het nog 3 maanden kunnen uitstellen, maar toen moest ik direct een vervanging aangeven.

Door de BPM verhoging van 1 jan zou een nieuwe Superb met wat leuke optie al niet meer in het budget passen en dus moest ik uit de voorraadauto's kiezen. Daar heb ik nog één gelijke diesel gevonden, een witte station.
Helaas toen wagenparkbeheer de auto besteld had, bleek de station net die dag al verkocht te zijn.... :banghead:
Dus maar een ander uitgezocht in de vorm van Superb benzine sedan. (is een ander verhaal).

Heb er echt de hele vorige weekend tegenop gezien. Maar afgelopen maandag was het dan zover, auto overdracht.

De parkeerplaats was nagenoeg leeg ivm Corona en daar moest ik de auto achterlaten.

Ik heb er naast gestaan en de auto gezegd dat ik het niet fijn vond dat hij daar moest blijven en bedankt voor alle fijne, betrouwbare ritje en avonturen. Net geen traan gelaten...

Raar hé? "Het is maar een auto" werd me gezegd. Maar die mensen zijn geen autofiel, zij kennen de band niet welke je na al die km's met je auto opgebouwd hebt.
Als je iets van 60.000km per jaar in de auto zit dan is dat veel meer dan dat je thuis op de bank zit. Dan is die auto meer jouw thuis geworden.

Maar goed, hij is ingeleverd en ik hoop maar dat iemand er nog veel plezier van zal hebben en niet dat hij een taxi in Roemenië of zo wordt.

En zo bleef hij alleen achter....mijn betrouwbare vierwieler.
Ik ga je missen maatje ! :wavecry::wavecry::wavecry:
 

Bijlagen

  • superb_gn.jpeg
    superb_gn.jpeg
    88,8 KB · Weergaven: 79

RefleCs

Forumguru
Ik kan me vinden in je moeite met afscheid. Het enige wat mij wel mateloos stoorde aan de Superb was het deinerige weggedrag. DCC is een must op de Superb, helaas destijds niet leverbaar. Verder een top auto. Mijne is er met 220k km op de teller uit gegaan en begon toen echt wel wat issues te vertonen. Hij begon olie te drinken alsof het shotjes waren en waar ik, toen hij een stuk minder gelopen had, nog met gemak 1200km op een tank haalde was dat aan het eind max 850 km. Hij voelde ook niet zo soepeltjes meer aan.

Al met al is het wel een auto waar ik extreem veel plezier aan heb beleefd. De zee van ruimte ook met regelmaat benut. Ik zou zo weer voor een Superb zijn gegaan als de Tesla die ik nu rij niet in het budget had gepast. Ik mis de ruimte van de Superb soms nog wel maar qua rijgedrag ben ik blijer met de Tesla dan de Superb. Als de Superb net zulk strak weggedrag zou hebben als de Tesla was de keuze erg makkelijk ;)

Ach en zo heeft elk merk en model zijn nukken. Ik heb ruim 15 jaar Skoda gereden met veel plezier en als de Enyaq eerder was gekomen was ik waarschijnlijk ook Skoda blijven rijden.
 

TL@

Forumguru
Ik moet jammer genoeg nog wachten tot juni om mijn Benz af te geven maar die zal ik ook graag zien gaan.

Toen ik de O3 RS moest afgeven toen ik de CLA ging halen, was dat wel wat anders. (al was de CLA de eerste 20.000km wel een prettige wagen, de miserie is daarna pas begonnen)
 

JeSko

Forumguru
@leon-cupra

Gezien de snellere wissels van auto's telkens denk ik niet dat jij een persoon bent die zich extreem hecht aan een auto of zit ik er nu naast met mijn veronderstelling? Is ook geen verwijt natuurlijk, je bent wel duidelijk een autofiel en liefhebber, dat zeker weer wel! Ik weet nog toen ik groen licht kreeg thuis om onze Sup in te ruilen voor een F11, moest dan vaak amper opleggen ( F11 is tweedehands ook niet meer zo populair door diesel gedoe, veel dezelfde blijven te koop staan ), heb met tal van handelaars contact gehad, en telkens zelf beginnen twijfelen en uiteindelijk het uit mijn kop gezet, het gedacht alleen al aan een afscheid van onze Bílý deed me pijn, het is veel te vroeg en ik ben oprecht gehecht geworden aan mijn auto. Op mijn vrouw haar nieuwe werk is een collega van haar die met een Fabia MC hb rijd, en mijn vrouw zei amai mooi auto'ke! Merci zij ze, en met wat rijd jij? Ik heb een C4 Cactus zei m'n vrouw, en mijne man heeft ook een Skoda, waarmee hem ook getrouwd is :deuk:
 

JeSko

Forumguru
@TL@

Miserie met een CLA? Dat lees je niet vaak, dacht dat die net vrij betrouwbaar waren ( buiten dan het belachelijk slecht afgewerkt en piepend/krakend interieur )
 

TL@

Forumguru
Al mijn collega's met CLA hebben er problemen mee (bij 1 is de motor op een gegeven moment zelfs vervangen)

Zelf heb ik problemen met
- DCT (blijft al eens tussen versnellingen hangen, in P zetten, lost het dan op, niet handig op de snelweg)
- Voorophanging, op een gegeven moment schuurde de voorkant overal tegen de grond (zelfs een kleine verkeerremmer was al genoeg)
- Automatische CC remt soms niet, soms zonder reden.
- Schrapende remmen bij de automatische CC (met een noodstop tot gevolg)
- Elke 20.000km nieuwe remblokken (1 keer zelfs de 20.000km niet gehaald)
- Luchtmassasensor defect (450km in noodloop naar huis)
- Stengel voor pinkers (links aan het stuur) is intern een keer afgebroken
- Radio valt soms volledig uit
- Android auto werkt niet goed
- Na 20.000km is de auto echt een stuk trager dan voordien (maar de topsnelheid is wel nog steeds 245km/u op de gps)

Er zijn nog dingen maar deze zijn diegenen die ik me nu nog goed kan herinneren

Momenteel zuigt de turbo ergens valse lucht (klinkt erg slecht) dus die zit er ook aan te komen.

De problemen zijn nog niet het ergste, de slechte service van de dealer maakt het eigenlijk vreselijk.
 

leon-cupra

Forumguru
@JeSko , gehecht zoals jij aan een wagen .... neen helemaal niet. Kan gemakkelijk afscheid nemen van een wagen, ook omdat de volgende meestal beter is.
Maar aan de andere kant denk ik nog veel aan mijn vorige wagens. Mijn eerste wagen, een blauwe Leon, later aangepast naar een topsport. mijn tweede Leon , een machtige sport-uitvoering. Mijn Rosso brunello Superb. Mijn RS. Mijn MX5 en nu de benz .... “uit het oog”, wil niet zeggen “uit het hart” :jaja:;)
 

EdK

Forumguru
Afscheid nemen doet pijn........................................:banghead:

Sorry heren, maar als het dan zoooooo erg pijn doet waarom adopteren jullie die wagen dan niet ???
Ga je er lekker privé mee rijden.....:pieker:
Laat je die leasebak lekker op zaak staan en doe je je woonwerk verkeer lekker met de geadopteerde wagen.....

Heb je ook verder geen gezeik met bijtellingen etc , ennnnnn als je voldoende afstand van je werkgever woont krijg je nog een reisvergoeding voor je geadopteerde wagen...
 

leon-cupra

Forumguru
@JeSko is toch leuk dat je zo een “band” hebt met jouw wagen ;)
Alleen eens van je hart een steen maken en ooit die F11( of een G31) kopen ;)

@EdK tja ben hopeloos ... kweet het. Mijn partner laat mij dan maar doen. Een wagen kopen kost minder dan dokters aan mij te laten werken om het goed te krijgen :deuk::deuk:
 
Bovenaan Onderaan