Afremmen op motor

Guy Bunde

Nieuw lid
We hebben onze Yeti vooral gekozen vanwege zijn verkiezing tot caravantrekker 2010 bij de ANWB. Wat betreft het trekken ben ik meer dan tevreden: zelfs enthousiast (1.4 TSI).
Wat ik meen te constateren is dat de Yeti in vergelijking tot de vorige auto (Citroen Xara Picasso 1.8) minder afremt op de motor.
Is er een beter technisch onderlegd forumlid (ik ben maar een simpele betonboer) dat daar een mening over heeft, of argumenten voor of tegen?
 
DSG of niet is niet interessant. Bepalend is o.a. het slagvolume, compressie, kleptiming (compressie einddruk) en de overbrengingsverhoudingen van bak en differentieel. Bij de 1.4 TSI is de compressie verhouding 1:10. Bij de 1.8 Citroën is die 1:10,8. Over bak e.d. heb ik geen info, maar de verschillen zullen daar niet zo groot zijn. Zoek de snelheid bij 1000 tpm op en je kunt daar meer over zeggen. De compressie einddruk zal bij leegloop bij de turbo motor lager zijn dan bij de motor zonder turbo.
 

Ronnie

Forumguru
De cylinderinhoud is "maar" 1400CC, da's een stuk minder dan 1800........
Turbo's en compressoren en dergelijke voor een betere cylindervulling (meer pk's dus) werken niet mee bij afremmen op de motor.
 
Het op de motor remmen betekend lucht comprimeren. Hoe meer je comprimeert hoe meer je op de motor kunt remmen. Je hebt nu een kleinere inhoud en dus minder remvermogen op de motor. Een optie is om veel meer toeren te draaien als je op de motor remt. Maar of daar nog truckjes aan hangen (lucht smoor klep dicht gestuurd) etc weet ik niet.

Het handigst zou juist zijn als ze ook automatisch gebruik maken van compressor op het blok om juist bij afdalingen zo veel mogelijk op de motor te kunnen remmen. Maar dat denk ik niet dat ze doen.
 

Guy Bunde

Nieuw lid
Bedankt voor jullie reacties. weer wat wijzer geworden. Ik dacht al zoiets als jullie uitleggen, maar voelde mij niet zeker.
 

Ronnie

Forumguru
Dat laatste wordt toegepast op vrachtwagens, de z.g. motorrem, er wordt dan een klep in de uitlaat d.m.v. een persluchtcylinder dichtgezet om zo de druk in de cylinders te verhogen.
Bij een benzine gaat de smoorklep (gasklep) bijna geheel dicht, (niet helemaal anders zou het vacuum veel te hoog oplopen) en wordt de brandstoftoevoer onderbroken.(de injectoren blijven dicht)
 

Monteurtje

Forumguru
Het handigst zou juist zijn als ze ook automatisch gebruik maken van compressor op het blok om juist bij afdalingen zo veel mogelijk op de motor te kunnen remmen. Maar dat denk ik niet dat ze doen.

Bij de TSI motoren van Skoda, op de Fabia RS na, zit alleen een turbo en niet een extra compressor. Tenzij jij bedoelt turbocompressor. Maar dat is maar net hoe je een turbo noemt.
 

EdV

Nieuw lid
Is het (gebrek aan) afremmen op de motor niet gewoon een truckje om de auto net iets zuiniger te laten lijken. Want afremmen op de motor is vergeleken met al mijn 7 voorgaande auto's verwaarloosbaar. Zelfs een 1.2tje zou meer moeten kunnen.
 

Mark

Banned
Het afremmen op de moter is in éérste plaats bedoeld om de remmen te sparen. Bergaf met een caravan achter je rug moet je zoveel mogelijk op de moter afremmen om je remmen te sparen, als je vanaf het begin van de afdaling je remmen voluit gaat gebruiken kan best zijn dat tegen je beneden bent niet veel remkracht meer over hebt!
 

Gompie

Lid
Ook mij valt het gebrek aan 'remmen op de motor' op. Da's best wel effe wennen als je een VW Eos 2.0 FSI gewend bent waar ik als het even kon op de motor remde. Bij mijn 1.4 TSI Ambition gebuert eigenlijk niets als ik op de motor wil remmen.
 

Guy Bunde

Nieuw lid
Dat is nu net ook mijn ervaring (1.4 TSI). we zijn net heen en weer de alpen over geweest met caravan. Heen over de grote St Bernardpas: ging prima!. bergaf gedeeltelijk in d eeerste versnelling, en toch nog regelmatig bijremmen.
 

Cordoba

Forumguru
Behalve de al eerder genoemde punten, zijn er nog een aantal zaken die meespelen:
- de massa van het beladen voertuig (of in geval van een caravan, de combinatie)
- bij snelheden boven 60 km/u begint de aerodynamica ook mee te spelen, behalve de vormgeving is ook het frontaal oppervlak hierbij van belang.
 

Gompie

Lid
Is een beetje een onzinverhaal. Er is gewoon heel duidelijk een verschil in remmend vermogen op de motor bij enerzijds een turbo-blok en anderzijds een ongeblazen blok. Ik kom al jaren in Frankrijk bij een bepaalde helling. Al jaren reed ik daar met mijn Renault Méganes en daarna met mijn VW Eos naar beneden keurig remmend op de motor zonder te hoeven bijremmen. De eerste de beste keer dat ik dat met mijn 1.4 TSI Yeti naar omlaag ging moest ik toch echt bijremmen want het remmen op de motor is verwaarloosbaar.
Even naar Cordoba's argumenten:
- Tuurlijk, de zwaarte van de auto of combinatie zijn van invloed. dat is een open deur.
- Het meespelen van de aerodynamica. Nou, een Yeti heeft de aerodynamica van een flatgebouw dus dat zou positief moeten werken op het remmend vermogen. En als dat zo is dan vraag ik me af hoe slecht het remmen op de motor wel niet zou zijn als de Yeti een aerodynamica zou hebben zoals mijn VW Eos :cool:
 

Guy Bunde

Nieuw lid
Ik ben het helemaal met je eens.
ik vergelijk mijn huidige combinatie (Yeti 1.4 TSI + Kip Kompakt) met de vorige (Citroen Xara picasso 1.8 + Kip Kompakt) en merk dan een duidelijk verschil in afremmend vermogen op de motor op dezelfde en vergelijkbare trajecten.
 

turboturbo

Forumguru
Lijkt me dat jullie lekker zuinig kunnen rijden, als je met die TSI motoren zo lekker veel en lang kunt uitrollen (afremmen op de motor) Al die meters krijg je toch maar niks ;)
 
Bovenaan Onderaan