Afremmen op motor

Guy Bunde

Nieuw lid
We hebben onze Yeti vooral gekozen vanwege zijn verkiezing tot caravantrekker 2010 bij de ANWB. Wat betreft het trekken ben ik meer dan tevreden: zelfs enthousiast (1.4 TSI).
Wat ik meen te constateren is dat de Yeti in vergelijking tot de vorige auto (Citroen Xara Picasso 1.8) minder afremt op de motor.
Is er een beter technisch onderlegd forumlid (ik ben maar een simpele betonboer) dat daar een mening over heeft, of argumenten voor of tegen?
 
DSG of niet is niet interessant. Bepalend is o.a. het slagvolume, compressie, kleptiming (compressie einddruk) en de overbrengingsverhoudingen van bak en differentieel. Bij de 1.4 TSI is de compressie verhouding 1:10. Bij de 1.8 Citroën is die 1:10,8. Over bak e.d. heb ik geen info, maar de verschillen zullen daar niet zo groot zijn. Zoek de snelheid bij 1000 tpm op en je kunt daar meer over zeggen. De compressie einddruk zal bij leegloop bij de turbo motor lager zijn dan bij de motor zonder turbo.
 

Ronnie

Forumguru
De cylinderinhoud is "maar" 1400CC, da's een stuk minder dan 1800........
Turbo's en compressoren en dergelijke voor een betere cylindervulling (meer pk's dus) werken niet mee bij afremmen op de motor.
 
Het op de motor remmen betekend lucht comprimeren. Hoe meer je comprimeert hoe meer je op de motor kunt remmen. Je hebt nu een kleinere inhoud en dus minder remvermogen op de motor. Een optie is om veel meer toeren te draaien als je op de motor remt. Maar of daar nog truckjes aan hangen (lucht smoor klep dicht gestuurd) etc weet ik niet.

Het handigst zou juist zijn als ze ook automatisch gebruik maken van compressor op het blok om juist bij afdalingen zo veel mogelijk op de motor te kunnen remmen. Maar dat denk ik niet dat ze doen.
 

Guy Bunde

Nieuw lid
Bedankt voor jullie reacties. weer wat wijzer geworden. Ik dacht al zoiets als jullie uitleggen, maar voelde mij niet zeker.
 

Ronnie

Forumguru