afremmen op/met de cruisecontrol ???

Roco

Lid
Afgelopen week veel gereden in Tsjechië en vooral door dorpjes met heuvelachtige ligging.
Nou heb ik de eigenschap om als ik 50 rij de cruisecontrol aan te zetten, zodat je niet stomweg geflitst of gelaserd wordt.
Maar met die glooiende wegen moet de cruisecontrol ook de auto afremmen. Voetmatig doe ik dat door stevig kort remmen en dan weer laten lopen ipv steeds de voet op de rem. Hoe doet de cruisecontrol dit ?
Weet iemand dit ? En is het dus wellicht niet aan te bevelen om af te laten remmen op de tempomat?
:ahum:
 

van inkel

Forumguru
Het enige wat de cc kan doen is het gas loslaten, en als je een automaat hebt schakeld deze volgens mij terug om op de motor te remmen. Maar in de bergen is dit niet aan te raden.
 

Constant

Erelid
Hoezo is dat af te raden, ik dacht altijd dat je bergafwaarts zoveel mogelijk op een lage versnelling moest rijden omdat anders je remmen over-verhit raken (en bovendien onnodig slijten).
 

van inkel

Forumguru
Hoezo is dat af te raden, ik dacht altijd dat je bergafwaarts zoveel mogelijk op een lage versnelling moest rijden omdat anders je remmen over-verhit raken (en bovendien onnodig slijten).

Ik bedoelde dat je niet op de cc moet afremmen, want dat gaat niet als hij niet terug schakeld.
 

Ronnie

Forumguru
Nou heb ik de eigenschap om als ik 50 rij de cruisecontrol aan te zetten, zodat je niet stomweg geflitst of gelaserd wordt.
Maar met die glooiende wegen moet de cruisecontrol ook de auto afremmen. :ahum:
Mijns insziens is een Cruise Control iets voor de lange afstanden, de naam zegt het al, en niet voor het geklooi in de bergen! Afdalen doe je remmend op de motor, met een handbak op tijd terugschakelen, met een automaat in de 1,2, of 3 vastzetten voor afremmen op de motor.
 

MarcoO2

Forumguru
Ik weet niet of deze optie ook op de Fabia zit, maar mijn O2 heeft in het Maxidotmenu een optie 'speed warning". Indien aanwezig misschien een betere optie dan de cc op 50?
 
Ik weet niet of deze optie ook op de Fabia zit, maar mijn O2 heeft in het Maxidotmenu een optie 'speed warning". Indien aanwezig misschien een betere optie dan de cc op 50?

Ha Marco,

Is deze optie niet om je te waarschuwen als je winterbanden op je O2 hebt gezet? Vaak mag je met winterbanden minder hard rijden en deze waarschuwing is er volgens mij om er voor te zorgen dat je weet dat je te hard rijdt voor de (winter)banden.
 

Roco

Lid
Mijns insziens is een Cruise Control iets voor de lange afstanden, de naam zegt het al, en niet voor het geklooi in de bergen! Afdalen doe je remmend op de motor, met een handbak op tijd terugschakelen, met een automaat in de 1,2, of 3 vastzetten voor afremmen op de motor.

goed lezen !

ik klooi niet in de bergen, maar heb het over glooiende wegen door een dorpje in heuvelachtig gebied, waardoor je soms tegen de 60 rijdt als je niet oppast. Wat anderen erna schrijven is iets anders, maar je quote wel mij.
 

Rolle

Senior Member
Ha Marco,

Is deze optie niet om je te waarschuwen als je winterbanden op je O2 hebt gezet? Vaak mag je met winterbanden minder hard rijden en deze waarschuwing is er volgens mij om er voor te zorgen dat je weet dat je te hard rijdt voor de (winter)banden.

Dat is een tweede optie in de maxidot
 

Ronnie

Forumguru
goed lezen !

ik klooi niet in de bergen, maar heb het over glooiende wegen door een dorpje in heuvelachtig gebied, waardoor je soms tegen de 60 rijdt als je niet oppast. Wat anderen erna schrijven is iets anders, maar je quote wel mij.
Sorry hoor! Ik zal jou nooooooit weer quoten!
 

MarcoO2

Forumguru
Ha Marco,

Is deze optie niet om je te waarschuwen als je winterbanden op je O2 hebt gezet? Vaak mag je met winterbanden minder hard rijden en deze waarschuwing is er volgens mij om er voor te zorgen dat je weet dat je te hard rijdt voor de (winter)banden.

Zoals Rolle al zei is dat inderdaad een 2e optie, die overigens wel exact hetzelfde effect heeft. Voordeel: ik heb nu winterbanden eronder en krijg een waarschuwing als ik 210 zou gaan rijden. Maar tegelijk kan ik de "gewone" speed warning op 55 of iedere andere gewenste snelheid zetten. Maar ik loop dan niet het risico dat ik tegelijk onbedoeld mijn winterbandenmaximum vergeet.

Zit die optie ook in de Fabia?
 

LenK

Forumguru
ik klooi niet in de bergen, maar heb het over glooiende wegen door een dorpje in heuvelachtig gebied, waardoor je soms tegen de 60 rijdt als je niet oppast.
Met een traditionele automaat is het in heuvelachtig gebied met Cruise Control ook prettiger rijden:

Bergje op -> je moet het gas steeds dieper intrappen om snelheid te houden, maar omdat bij een automaat het toerental niet lineair is met de snelheid zoals bij een handbak wel het geval is lukt het moeilijker om op je gehoor (toerental motor) een vaste snelheid houden en moet je steeds op je snelheidsmeter kijken.

Ik heb met mijn huidige auto nog niet in de heuvels of bergen gereden maar in het verleden een keer op vakantie merkte ik dat ik berg op ongemerkt en ongewenst steeds terug zakte in snelheid.

CC er op en je snelheid wordt omhoog mooi vastgehouden.

Ik neem aan dat DSG wat meer op een handbak lijkt en dat verhogen/verlagen van snelheid synchroon loopt met motor toerental. Dus dan is bovenstaand verhaal niet van toepassing
 

Roco

Lid
Met een traditionele automaat is het in heuvelachtig gebied met Cruise Control ook prettiger rijden:
Ik heb met mijn huidige auto nog niet in de heuvels of bergen gereden maar in het verleden een keer op vakantie merkte ik dat ik berg op ongemerkt en ongewenst steeds terug zakte in snelheid.
CC er op en je snelheid wordt omhoog mooi vastgehouden.


Klopt ! In het stuk autobahn tussen bad oeyenhausen en Hannover zitten een antal valse plats, waar mijn Ford op stuk ging en ik een versnelling terug moest. (1600 motor)
De fabia reed er met cc moeiteloos doorheen (1400 motor)

of trouwens de Fabia een speedwarning heeft ?????????

is wel iets moois om te hebben.
Ik zoek het op maar vrees......

In Almelo hebben we nu 3 digitale flitspalen..... echt een cc gebied dus...
 
Bovenaan Onderaan