Afneembare trekhaak

bverp

Lid
Zou iemand die op zijn Superb Combi een afneembare trekhaak heeft eens een foto van hoe deze gemonteerd zit kunnen posten? Wordt er bijvoorbeeld in de achterbumper gezaagd om deze te kunnen plaatsen?

CDO

Forumguru
Ik heb een originele Westfalia afneembare trekhaak. Heb zo snel geen foto beschikbaar. Er is geen gat voor in de bumper gezaagd, trekhaak komt helemaal onder de bumper vandaan (Wordt als het ware in de bodem van de auto gemonteerd). Er is wel een deel uit de bodemplaat gehaald maar dat zie je niet.

Als je achter de auto staat staat zie je niets van de trekhaak (ook geen stekkerdoos want deze is wegklapbaar). Als je op op je knieen gaat zitten zie je alleen een smal rood strookje van het afdekkapje van het montagepunt onder de bumper uit piepen:smirk:

Bijna onzichtbaar dus!

andrehj

Forumguru
Westfalia is NIET origineel. Dit is een wijdverbreid misverstand in deze groep. De originele trekhaak van Skoda (ben er nog steeds niet helemaal achter wie deze produceert) ziet er zo uit:
Origineel 1.jpg
en heeft dus een hendel om em te vergrendelen. Dit is ook de trekhaak die je ziet op pagina 19 van de accessoirefolder. (Maar krijg je die ook als je nummer EEA998004 bestelt???)
De trekhaak van Westfalia ziet er uit zoals uitgebreid gefotografeerd in dit album van hemi24 en daarbij zie je, als deze niet gemonteerd is inderdaad een rode prop onder de bumper uit steken. Bovendien wordt die vergrendeld met een ronde knop, een duidelijk verschil met de af-fabriek gebruikte trekhaak.

Nog iets vaags overigens: In alle landen om ons heen, behalve dus in Nederland heeft de ORIGINELE trekhaak het nummer EEA 800 001A. Waarom wijkt dit in Nederland af?

Ericw

Forumguru
Wat mij bij de foto's van de afneembare trekhaak opvalt is de extra beugel die op het afneembare deel bevestigd is voor de remkabel (losbreekreminrichting).
Ik dacht dat dit niet mag en dat die kabel alleen vast mag zitten aan het vaste deel van de trekhaak.

andrehj

Forumguru
Die kabel mag ook aan het afneembare deel worden bevestigd. Dit heb ik al eens uitgebreid omschreven in deze post. Maar om de losbreekreminrichting ook te laten functioneren als het afneembare deel van de trekhaak per ongeluk onder je auto uit valt is een vast oog onder de bumper natuurlijk beter. Probleem is dan wel de slechte bereikbaarheid. Dit laatste wordt dan vaak weer met een karabijnhaak oid opgelost.
Voor een hulpkoppeling (mits aanwezig) is dat oog onder de bumper sowieso geen optie omdat de kabel van de hulpkoppeling daarvoor vaak te kort en te stug is, en er bovendien geen mogelijkheid is om een gesloten lus door een gesloten oog te halen. Dus in de praktijk (wie huurt er nu nooit eens een aanhangertje) heb je die extra beugel vlak onder de kogel toch nodig.

CDO

Forumguru
@andrehj

Ik heb bij de dealer de originele trekhaak besteld (afneembaar) uit de folder. Ben dus ook in de veronderstelling dat ik die gekregen heb, vandaar mijn opmerking.

Correctie voor mijn uitleg dus: hetgeen ik hier beschreven heb is van toepassing op een afneembare Westfalia trekhaak:super:.

andrehj

Forumguru
@CDO: Dat kun je erg snel checken aan de hand van mijn plaatjes: De originele heeft aan de haak een hendel voor de vergrendeling en de Westfalia een draaiknop. Wat heb jij?

CDO

Forumguru
@andrehj

Draaiknop! Dus niet origineel, maar bevalt verder wel goed.

Het enige lastige is dat je bijna plat achter de auto moet gaan liggen als je hem wilt monteren, maar wie mooi wil zijn moet een beetje pijn lijden...

Bovenaan Onderaan