Afneembare trekhaak en afstand tot de bumper

Lang geleden was er hier in een topic een discussie over de afstand van de afneembare (Westfalia) trekhaak t.o.v. de bumper op een S2. Meerdere mensen (o.a. forumlid Gysman) hadden een probleem omdat de afstand zo klein was dat een caravan met antislingerkoppeling tegen de bumper aan draaide bij een scherpe bocht.
Ook ik kwam afgelopen vakantie tot deze ontdekking en ben ermee naar de dealer (Nieuwkoop den Bosch) gegaan. Na een stevige discussie beloofden ze om dit probleem proberen op te lossen bij PON. Ik heb foto's opgestuurd en een linkje naar de forumpagina waarin het probleem van Gysman dus opgelost was door een andere kogel.
Na enkele maanden wachten en naar verluid een hoop ge-dicussieer tussen de dealer en PON, belde de dealer zojuist op om te zeggen dat PON nu idd een andere trekhaak op ging sturen en om een afspraak te maken voor montage. Daarmee lijkt dit probleem gelukkig opgelost te worden. Mocht je hetzelfde euvel hebben, doe je voordeel met deze uitslag. Ik hou jullie op de hoogte.

RogerS

Forumguru
Bedankt voor de informatie. Gelukkig is de afstand van de kogel tot de bumper geen probleem op onze Superb. Wij hebben een afneembare Westfalia trekhaak.

deusjevo

Forumguru
Het is wettelijk bepaald dat de afstand van het hart van de kogel tot aan de bumper minimaal 6,5 cm moet bedragen.
Een grotere afstand is natuurlijk ook mogelijk.

Het is wettelijk bepaald dat de afstand van het hart van de kogel tot aan de bumper minimaal 6,5 cm moet bedragen.
Een grotere afstand is natuurlijk ook mogelijk.
Van die wettelijke afstand was ik al op de hoogte. En ik haalde net aan 6,5 cm. En toch is dat met een antislingerkoppeling bij mij iig niet voldoende. Kijk maar eens op http://www.skodaforum.nl/board/album.php?albumid=782. PON heeft via Nieuwkoop nu ook gemeld dat er meerdere probleemgevallen zijn en dat het dus opgelost zal worden.

Vrijdag is de trekhaak vervangen. Wel weer een Westfalia maar de afstand van bumper tot hart van de kogel is van 6,5 naar 8 centimeter gegaan. Dat is nog niet super ruim maar zou voldoende moeten zijn.
Voorlopig blijft de caravan nog in de stalling dus kan de praktijk nog niet toetsen. Het kostte dus wat tijd maar uiteindelijk heeft Nieuwkoop e.e.a. in goede banen geleid. En ik hoefde mijn S2C niet meer te wassen, dat was al gedaan. :). Ik had trouwens als vervangende auto een fabia combi meegekregen. En ik moet zeggen dat ook dat geen verkeerde auto is. Net interieur, behoorlijk snel (zeker voor een diesel) en echt enorm ruim voor zijn klasse. Niet het mooiste design maar erg praktisch en compleet.

kansberg

Forumguru
Weliswaar een oud topic maar misschien toch interessant om te vertellen gezien het seizoen: Gisteren kwam ik er achter dat de afstand kogel-bumper te klein was (Hart kogel - bumper 65 mm.) De haak is vier weken geleden gemonteerd en ik ging gisteren voor het eerst de caravan aankoppelen. (Thule 510800, vaste haak).

Bij met name het achteruit rijden raakt de Al-Ko AKS2004 koppeling de bumper bij zo'n 30 graden draaiing. Ik zou er wel mee op vakantie durven maar dan moet je continue rekening houden met maneuvreren en afkoppelen als het allemaal wat scherper door de bocht moet. Bovendien is het risico op schade eigenlijk te groot.

Vanmorgen gelijk contact opgenomen met Thule en deze onderkennen het probleem (Superb vs Al-Ko AKS2004), maar vonden dat ik een andere koppeling/stabilisator op de caravan moest monteren. Ik gaf aan dit geen bevredigende, oplossing te vinden maar ik had gewoon pech volgens hen. De toon was gezet en ik moest het maar uitzoeken.....

Toen heb ik het bedrijf gebeld waar de haak is gemonteerd en deze wilde direct actie ondernemen en vroegen mij langs te komen. Daar aangekomen sprak de chef werkplaats mij aan en zei alle registers open te zullen trekken om het probleem op te lossen. Dat gaf mij een goed gevoel maar baalde er temeer van dat Thule zo nonchalant was in deze.

Weer terug op mijn werk heb ik direct Thule weer gebeld en het debacle voorgelegd aan de dame die mij te woord stond. Deze verbond mij door met een collega omdat zij aangaf te weinig kennis in huis te hebben van dit probleem en ik kreeg (gelukkig) een ander persoon aan de lijn als die ochtend.

Deze man dacht met mij mee en dook in de technische documentatie. Even later kwam hij met het (zo bleek achteraf) verlossende antwoord: De haak is met 4 bouten/moeren gemonteerd en draai deze los. Vervolgens heb je wellicht iets ruimte om de haak naar buiten te plaatsen al zal het niet veel zijn....

Ik heb toen gelijk het bedrijf gebeld waar de Superb stond en deze waren al hard aan het werk met de haak, zij waren er inmiddels ook achter dat het op deze manier wel eens goed kon komen omdat de gaten waar de bouten door heen gaan, iets ovaal zijn en dus ruimte bieden voor wat speling.

Het uiteindelijke resultaat heeft geleid tot 13 mm. meer afstand (nu dus 78 mm.) en een vrij te bewegen koppeling/stabilisator van de caravan.

andrehj

Forumguru
Je hebt in die gaten in de kokerbalken inderdaad een flinke speling. Toen ik mijn (vaste Westfalia) trekhaak monteerde heb ik echter bewust gekozen om deze helemaal voorin deze gaten te monteren, om te voorkomen dat bij een noodstop (wanneer de krachten immers het hoogst zijn) de trekhaak gaat schuiven. Theoretisch is de voorspanning van de bouten hoog genoeg om dit te voorkomen, maar ik hou nou eenmaal graag van een vormgesloten oplossing.
In die voorste stand heb ik meer dan genoeg ruimte t.o.v. de bumper. Als er interesse is, kan ik deze wel een keertje opmeten.

kansberg

Forumguru
@andreh: Ben inderdaad wel benieuwd wat de afstand hart-kogel bumper is.Maar geen haast hoor. In mijn geval ben ik echt afhankelijk van de speling, heb nu net voldoende ruimte om fatsoenlijk te kunnen manouvreren met de caravan.

andrehj

Forumguru
Snel even gemeten: 85mm, nog een reden dus om de trekhaak zo ver mogelijk naar voren te schuiven.

kansberg

Forumguru
De haak heeft zich vandaag bewezen op onze eerste vakantiedag. Het 'inparkeren' van de caravan ging prima dankzij de 78 mm. ruimte die er nu is.
Voor de statistieken: verbruik 1 : 9,5 met 1100 kg. aan de haak en totaal +/- 2950 kg.
Olietemperatuur tussen de 110° en 120° bij 90 km/u. Niet in de 5e versnelling gereden overigens. Het was dan ook zeer warm, buitentemperatuur 35° en de airco moest 'vol aan de bak.' Verder een comfortabele combinatie al merk je wel dat er 'slechts' een 1.6 in het vooronder huist. De Astra was wat vlotter maar veel beweeglijker dan de Superb. Deze laatste 'deint' minder en voelt stabieler aan op het rechte stuk. Onze volgende bestemming gaat over berg en dal en ben benieuwd hoe de Sup zich dan gedraagt :-) Heb er het volste vertrouwen in.

kansberg

Forumguru
Nou, alweer genoeg beleefd met de trekhaak in de Ardennen. Vanmiddag de houder van de contactdoos 'krom' gereden. De Belgische wegen zijn niet zo glad en strak als in Nederland. Daar komt nog bij dat de contactdoos het laagste punt van de toch al lage Greenline is. Gelukkig functioneert de doos nog gewoon en heb met wat kunst en vliegwerk het e.e.a. weer in zijn oorspronkelijke vorm terug weten te krijgen. Ga er in Nederland na thuiskomst wel mee aan de gang en zonodig vernieuwen, heb nu vakantie.
Maar verder een Super Superb, ook met de caravan aan de haak over de bergen en dalen.

kansberg

Forumguru
@Corné: Misschien is dat de oplossing, maar moet ook wennen aan het feit dat de auto lager ligt dan ik gewend ben. Bij 70 kg. kogeldruk veert hij nauwelijks in dus dat valt wel mee en het akkefietje gebeurde zonder caravan.

• Leuk
Waarderingen: CDK

CDK

Forumguru
aah ok, dat had ik niet opgemaakt uit je eerdere post. Ik verwacht dat een setje Eibach veren je meer comfort biedt en zeker met de caravan er achter nog strakker stuurt als met het greenline onderstel. Maar dat is iets wat je kan overwegen aan de hand van je bevindingen na afloop van je vakantie ;)

Bovenaan Onderaan