Afmetingen bagageruimte combi

Maxel

Nieuw lid
Beste forumleden,

Ik ben al een tijdje op zoek naar een grotere auto en de Octavia combi staat hoog op het lijstje. Gisteren ben ik gaan kijken naar de nieuwe Citroen Grand C4 Picasso. Deze zou op papier een grotere bagageruimte moeten hebben dan de Octavia (645 versus 610 liter). Ik vond de kofferbak van de Picasso echter behoorlijk tegenvallen en hij leek wel kleiner dan die van de Octavia combi.

Ik heb wel eens gelezen dat het door de fabrikant opgegeven aantal liters vaak te optimistisch is (net als de verbruikscijfers dus). Daarom ben ik op zoek naar de afmetingen (L x B x H) van de bagageruimte van de O3 combi (zonder dubbele laadvloer), zodat ik zelf een goede vergelijking kan maken.

Kan iemand voor mij even een meetlinten in de bagageruimte van zijn auto leggen?
 

BcB

Forumguru
Beste Maxel, is het niet verstandig de praktische indeelbaarheid te vergelijken ipv de liters? Zou het zelf even gaan bekijken bij een dealer. Hoe vierkanter het hok des te meer past er in.
 

CharlesTucker

Forumguru
Goed advies van BcB. Mijn eigen ervaring is dat ik mijn O2C meer kwijt dan in m'n vorige Zafira, terwijl de bagageruimte van de Zafira 60 lieter meer was. Ik vermoed dat dat komt omdat de Zafira (evenals zo'n C4 Picasso) hoger is dan de Octavia, maar bagage stapelen vind ik niet zo'n goed idee.

Even een meetlint in de bagageruimte leggen is niet eenvoudig, omdat alles scheef is, en er allerlijk hoeken en gaten in zo'n bagageruimte zitten.
 

BcB

Forumguru
De liters worden gemeten met foamblokjes. En die schuift men in alle hoeken en gaten. Zie maar dezelfde hoeveelheid boodschappen in liters te plaatsen, dat gaat flink proppen worden.

Ik denk dat je er praktisch wel een derde af kan halen. Of je moet genoegen nemen met beschuit krummels en Vermicelli in plaats van Spaghetti.

Liters is complete waanzin, Sint-Bernard's moeten de nieuwe meet/volume standaard worden!

Sint Bernards nieuwe volume maat kofferbak.png
 
Laatst bewerkt:

MeneerB

Forumguru
Qua liters kan ik bevestigen dat er meer ingaat dan de gemiddelde combi.
Deze zomer had ik met de vakantie zoiets van: Zijn we niets vergeten? er is nog genoeg ruimte in de kofferbak.

Wat vaak roet in het eten gooit zijn de onhandelbare grote zaken: Een fiets bijvoorbeeld.
Ik kreeg deze in mijn vorige combi er wat makkelijker in ondanks dat deze 100liter netto minder had. Daar was de laadopening wat breder.
Dus inderdaad, liters alleen zegt niet alles.
 

Darkside

Forumguru
Ja liters zegt niet alles.
A: er zijn 2 meet methoden. De VDA die met schuimblokken meet. En nog een die puur met vloeistof meet (en dus een groter volume aangeeft)
B: De form is ook van belang.

Zo kon de kinderwagen en de rijswieg NIET naast mekaar in de Octavia, maar wel in de Opel terwijl die met 500 liter toch 80 liter minder groot was. Maar dus wel iets breder.

Ik kijk niet alleen naar liters maar vooral naar form. MPV's hebben bv vaak een korte (van bumper tot achterbank) laadruimte. Maar wel een hoge (van vloer tot bagagenet) waardoor ze kwa liters gunstig scoren.
Maar waardoor je soms toch minder spullen kwijt kunt.

mijn advies is om een referentie object (buggy, boodschappenkratten) te gebruiken.
 

Maxel

Nieuw lid
Dank voor de reacties. Het aantal liters zegt inderdaad niet zo heel veel, juist daarom ben ik op zoek naar de (globale) afmetingen.

Misschien moet ik ook maar eens de 'kinderwagentest' doen; mijn dubbele kinderwagen past met gemak in de octavia waarbij het frame naast de reiswieg en het stoeltje past (laatste 2 op elkaar gestapeld). Vrees dat ik in de Grand Picasso alle drie moet stapelen.

Houd me nog steeds aanbevolen voor de afmetingen (lengte en breedte van de vloermat en de hoogte van vloer tot het afdekzeil)......
 

Majefloti

Forumguru
@Maxel, wij forumleden geven overal antwoord op dus hierbij antwoord op jouw vraag. Afmetingen kofferbak op laagst gemeten vloernivo zijn 1080x1010x590mm (dxbxh). Dit is bij een 'standaard' kofferruimte die dieper is dan wanneer je een dubbele laadruimte hebt die wellicht weer functioneler is gezien wegwerken kleine zaken die je niet in het zicht wilt hebben, denk aan opbergen dakdragers, kleine spullen etc.
Ik heb zondag de SO3 combi vergeleken met de nieuwe fünfer touring van een vriend van mij, de O3 is gewoon huge. Laat staan als je voor de Superb gaat, daar is menig Hymer camper niets bij :D.

Uiteraard hangt keuze van meerdere praktische factoren af zoals al door meerdere is aangegeven maar die afweging moet je zelf maken. Suc6 met de keuze!
 

Barrokok

Actief lid
Ik rij momenteel een C4 GP en ben in afwachting van mijn OIII combi, dus heb beide kofferbakruimtes vergekeken.

Volgens mij is de C4 groter, maar dat komt vooral door de hoogte. Qua diepte wint de OIII. Wat het meest practisch is, wordt volgens mij vooral bepaald wat je vervoert.
 

Canon-Eye

Forumguru
Liters is één ding, maar vroegâh zag ik regelmatig testverslagen waarin met een standaard kofferset werd gewerkt. Hoe minder er daarvan overbleef, hoe groter én praktischer de kofferbak. Nadeel is dat elk testteam zijn eigen set koffers hanteert, hetgeen testen uit verschillende bron weer lastig vergelijkbaar maakt.

Met mijn F2C heb ik overigens geen klagen, maar ook hierin maakt de schuine stand van de achterbankleuning dat we voor de vakantie behalve enkele koffers (en een krat voor de levensmiddelen e.d.) verder vooral tassen meenemen. Die zijn wat flexibeler en laten zich dus makkelijker in het gewenste gaatje dwingen.
 

DoubleJ

Senior Member
Weet iemand ook de hoogte van de laadklep? Ik moet een object vervoeren van 80x80x80, de breedte en diepte lukt bij de meeste auto's wel. Veel auto's hebben een laadklep hoogte van net geen 80 cm.
Heb een O3 besteld maar die is nog niet binnen ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
de link uit #6

Op zich heb je aan die informatie niet zo veel, want de hoogte van de opening wordt vermeld als 85,2 cm "from floor" (en daarmee wordt dan de bodem van de kofferbak bedoeld).

Die afmeting gaat voorbij aan 2 dingen, nl.
  1. de tildrempel van de kofferbak zijnde 13,4 cm, hetgeen theoretisch netto 71,8 cm overlaat van eerdergenoemde 85,2 cm;
  2. het gegeven dat de drempel en de bovenrand niet loodrecht boven elkaar zitten, waardoor die 71,8 weer groter kan uitpakken naarmate de lading in langsrichting kleiner is, zodat je die er een beetje gekanteld in kan steken.
Hoe dat laatste uitpakt met een kubus van 80x80x80 is op basis van deze gegevens niet te voorspellen, maar mijn inschatting is dat je zo'n kubus er niet in gaat krijgen. naar gelang het gewicht en de vervoersfrequentie zie ik nog enkele alternatieven, in random order:
  • een licht pakket goed vastzetten op een fietsendrager met vlakke gootjes;
  • indien daarvoor te zwaar en/of vaak te vervoeren: een bestelauto met klapdeuren, of een aanhangertje...
 

DoubleJ

Senior Member
Dank voor je info, Het gaat om een pot, die aan de bovenkant en onderkant smaller is en in het midden 80cm, gekanteld in de auto zetten kan wel. Ik rij nu in een Polo de hoogte daar is ~78cm dus dan kan het net niet, ik ben benieuwd naar de hoogt van de Octavia ;) De auto is net besteld dus het zou zomaar kunnen dat ik toch een andere auto moet regelen voor het vervoer van de pot. Tenzij de auto op voorraad is.
Heb verschillende auto's nagemeten de hoogte is vaak gelijk, Volvo V60 en Opel Astra hebben een vergelijkbare maat. Ook allebei tussen de 75 en de 80 cm
 
Bovenaan Onderaan