Aflevering Fabia Greenline

Rudolfo

Nieuw lid
Vorige week is onze Fabia Greenline afgeleverd.
In tegenstelling tot de vele auto's die ik nieuw heb gekocht, viel mij de aflevering tegen. De auto was prima in orde, alles erop en eraan.
Maar geen sleutelhoesje, geen parkeerkaart, geen bosje bloemen, geen helemaal niets, nou ja wel een kop koffie.
Het gaat natuurlijk niet om de snuisterijtjes, maar om het sfeertje, de intentie, de aardigheid.
Dit was strak zakelijk, kenteken op naam zetten, sleutels overhandigen en wegwezen.
De verkoper vroeg ons nog wel, toen wij al startklaar in de auto zaten of er nog vragen waren of dat we het wel zelf wilden uitzoeken. Nou is dat zelf uitzoeken best boeiend, maar sommige (leuke) opties heb ik toch pas later ontdekt. En tot mijn verbazing bleek de passagiersairbag uitgeschakeld. Best gevaarlijk als je daar pas thuis achterkomt.
Het is volgens mij de morele plicht van de verkoper om aan te dringen om enige duidelijk te geven in een aantal funkties van de nieuwe wagen.
Wat mij ook tegenvalt, er zit geen setje reservelampen bij, geen gevarendriehoek, geen verbandkistje, hoort dat zo?
Ja en dan de Greenline zelf, rijdt prima. Maar sommige (gewichts)besparingen zijn toch vergezocht. Wat te denken van het weglaten van een paar plastic plaatjes in de bagageruimte?
Geen krik, hoe kan ik ooit zelf een wiel vervangen? U zult denken, er zit toch geen reservewiel in, waar maak je je druk om. Ik ben echter van plan een set winterbanden en velgen aan te schaffen en die wil ik graag zelf er onder zetten. Een wiel gaat dan altijd mee als reserve. In mijn leven, en ik ga al een tijdje mee, heb ik bijna met elke auto wel eens een lekke band gehad, dus zo'n blaasbalg en spuitbusje boezemt mij geen vertrouwen in.

Hoe dan ook, dit weekend hebben wij ruim de eerste 500km gereden, en mijn vrouw en ik zijn bijzonder tevreden.

Is onze bovenstaande ervaring ook uw ervaring, of heeft u het beter getroffen, of stellen wij te hoge eisen aan de huidige generatie verkoper, laat het mij weten, kan ik altijd van leren.

Oh ja, welke winterbanden en velgen moeten eronder, het handboek is hierover ook niet al te duidelijk.

Trucker

Actief lid
Het is raar dat een dealer zo doet, dit is volgens mij een uitzondering,
het hoort toch een feest te zijn een aflevering.

Hetzer

Forumguru
V Maar sommige (gewichts)besparingen zijn toch vergezocht. Wat te denken van het weglaten van een paar plastic plaatjes in de bagageruimte?

Oh ja, welke winterbanden en velgen moeten eronder, het handboek is hierover ook niet al te duidelijk.

welke palstic plaatjes mis je ddan, ik ken me het evne niet voor de geets halen , dat ik plastic plaatjes mis??

Wat voor winterbanden, dat verschilt, wat voor inch maat wil je 14, 16 of 16??

corsaar

Senior Member
Ja Rudolfo het hoort wel een klein feestje te zijn.

Bij mij ging het zo :
Foto-PHJOXUSO-D.jpg

Rudolfo

Nieuw lid
@ Hetzer,

De banden waarmee de Fabia Combi Greenline 1,2TDI is afgeleverd zijn van het merk Dunlop, model SP Sport 01, maatje 185/60 R15.
De winterbanden zou ik dus ongeveer in dezelfde maat willen, denk ik. Ik heb geen idee welke steek de velgen hebben, maar daar kom ik nog wel achter. Zelf heb ik goede ervaring met de winterbanden van Continental.

Aan weerszijden van de kofferruimte is achter de wielkassen een uitsparing. Die ruimte is bij andere uitvoeringen van de Fabia Combi met een verticale plaat afgesloten, zodat je daar al je losse spulletjes in kwijt kan. Ik heb daar een foto van, hoe dat met de Greenline uitvoering is, maar ik heb geen idee of hier foto's kunnen worden ingevoerd.

quorumz

Actief lid
das lekker die taart:) wij kregen een fles wijn (kennelijk moet je gelijk de BOB spelen in je nieuwe auto)

Hetzer

Forumguru
op de bestaande antares velgen kunnen winterbanden in o.a de maat 185-60 ,195-50 of 195-55 en de steek is overigens 5x100

maar uh........ jij plaats dit bericht, bij ervaring verkooppunten, maar over welke delaer praten we dan:icon_smile_question

FredV

Banned
@Hetzer, en dat geldt ook voor stalen velgen 15"? Want ik neem liever met velg dan iedere keer de banden eraf te halen.

FredV

Banned
Standaard zit onder de Greenline 185/60.
Die heeft dus een hoogte van 111 mm.
De 195/50 een hoogte van 97,5 en 195/55 een hoogte van 107,5
Als je dus kiest voor een afwijkende maat, lijkt mij 195/55 de beste keuze omdat die dan de minste snelheidsmeterafwijking heeft. Klopt dit?

Hetzer

Forumguru
Ik zou persoonlijk ook voor de 195/55 gaan, deze worden ook standaard geleverd bij de overige versies,

maar weer on-topic, via welke dealer had jij jouw auto nu gekocht??

van_der_P

Senior Member
Ik gebruik stalen velgen maat 14". Hier heb ik de afgelopen week 185/65R14 banden van Nokian op laten monteren. De afrolomtrek scheelt 20 mm, met de standaard 185/60R15 dus dat kan.
Wettelijk mag je 2% afwijken zowel positief als negatief ( groter dan wel kleiner).Dus 185/60R15 heeft een afrolomtrek van 1840 mm +/- 2% is tussen 1810 mm en 1870 mm.
De maten 155/70R15, 175/60R15, 175/65R15, 195/55R15, 195/60R15 voor 15"en de maten
175/70R14, 185/65R14, 185/70R14, 195/65R14 voor 14" kun je een keuze uit maken.
Tussen de verschillende maten zit natuurlijk ook een prijsverschil. Wat ik raar vond was dat een bredere band goedkoper was dan een smallere band. 175/70R14 was duurder dan 185/65R14

van_der_P

Senior Member
lijkt mij 195/55 de beste keuze omdat die dan de minste snelheidsmeterafwijking heeft. Klopt dit?
De afwijking in dit voorbeeld is 20 mm.
De maten met het minste afwijking zijn 175/65R15 of 175/70R14 deze wijken 10 mm af de 15"is groter en de 14"is kleiner dan de standaard, in dit voorbeeld
Sorry is :ot:, maar wilde dit toch even kwijt

FerdV@ deze maten mogen er wettelijk onder. Ik weet niet of het verstandig is om er een bredere band dan 185 onder te leggen ivm het brandstofverbruik en de belastingvoordelen.

Rudolfo

Nieuw lid
Beste Hetzer,

Het is blijkbaar niet meer duidelijk aan wie je vraagt over welke dealer we praten...
Ik ga ervan uit dat je mij bedoeld.
Ik vind wel dat je een dealer niet mag beoordelen aan de hand van één verkoper. Ik heb ook nog geen ervaring met de technische kant van het bedijf noch heb ik ervaring met hun service.
Het betreft Göritzlehner te Hengelo (O).
Oh ja, voorwat betreft die plastic onderdelen (plaatjes) beter gezegd schotjes, ik heb inmiddels hier op het forum al voldoende gelezen om te weten wat dat ongeveer mag gaan kosten. En die heb jij natuurlijk ook niet in de Greenline, dus mis je die toch ook.

Bart_G

Lid
@ Rudolfo: uiteraard bedoelt Hetzer jou. Je start een topic in het forumdeel "Ervaringen verkooppunten" over een ervaring, maar zonder daar het verkooppunt bij te melden. Zonder dat hebben maar weinigen wat aan het delen van je ervaring natuurlijk ;)
Verder hoef je hier natuurlijk niet alleen maar uitgebreide reviews neer te zetten. Als maar genoeg mensen hun ervaringen meedelen ontstaat vanzelf een steeds completer beeld van een dealer.

Hetzer

Forumguru
@ Rudolfo: uiteraard bedoelt Hetzer jou. Je start een topic in het forumdeel "Ervaringen verkooppunten" over een ervaring, maar zonder daar het verkooppunt bij te melden. Zonder dat hebben maar weinigen wat aan het delen van je ervaring natuurlijk ;)

Klopt!!!!!

@Rudolfo, hier loopt trouwens ook al een draadje over jouw dealer ,Göritzlehner te Hengelo , waarin je leest dat sommig leden de zelfde ervaring hebben als jij!!!!!

http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?t=1576

en ps , ik heb alle schotjes , opbergvakken (inclusief de flexibele ) wel in mijn GL zitten.

Bovenaan Onderaan