Advies wintervelgen

Ik heb sinds April een Rapid Spaceback 1.2 TSi.
Nu ben ik alvast op zoek naar een set wintervelgen met banden.
Standaard zit er op de Style Edition "Rock" velgen 7Jx16, ET 46 (maar weet ik niet helemaal zeker, kan ook 43 zijn..) Steekmaat 5x100, de bandenmaat is 215-45-16
Ik wil graag lichtmetalen velgen dus heb wat op Marktplaats ed gezocht en daarbij kwam ik deze tegen:
VW Montreal II (made by BBS) maten 6.5Jx16 ET 42 5x100, deze zouden moeten passen toch ?
Er zouden dan 195-50-16 winterbanden op komen als ik het goed heb. (de banden op de foto zijn op)
Klinkt dit als een goed plan of zie ik iets over het hoofd ?

highline velgen.jpg
 
helemaal niks....voor winterbanden wordt verwezen naar de dealer en er staat nog ergens dat de bandengegevens vermeld staan in de "wagenpapieren", dat is dan blijkbaar iets anders als het instruktieboekje.
de kentekenpapieren (die in Nederland de vorm van een plastic pasje hebben gekregen) vermelden het ook niet.
Verder staan er nog wat veiligheidswaarschuwingen in over het rijden met een reservewiel en dergelijke...
 

CDK

Forumguru
Ja deze velgen en banden passen onder jouw auto, de rolomtrek verschilt maar 0.25% en de paar mm verschil in ET valt sowieso binnen de marges die de geleerden hebben gesteld.

Edit: erg mooie wielen trouwens :jaja:
 
nu heb ik bovenstaande velgen inmiddels gekocht maar nu zit ik met het volgende: de verkoper is niet helemaal correct geweest met de afmetingen ze zijn niet 6,5 J maar 7J breed en verder twijfel ik of de ET wel klopt.
volgens verkoper ET 42 echter in de velg staat ET35....
heb er een gepast maar steekt naar mijn idee wel iets uit, foto volgt, ben nu op vakantie heb geen wifi en foto is te groot.
iemand een idee wat te doen..orginele ET is 46 ook 7J breed.
 

Testedoene

Forumguru
Even vermelden: deze BBS-velgen komen volgens mij van een VW Golf IV en zat standaard op een iets hoger gepositioneerd uitrustingsniveau in de Edition-reeks als ik me niet vergis. Normaal gezien is dit een 6,5J hoor.
Op mijn Passat zaten ook velgen met een iets afwijkende ET-waarde.
Wat de wetgeving is weet ik echtern iet.
 

CDK

Forumguru
normaal gezien altijd aanhouden wat er in de velg staat, 7J is dus breder en ET35 ipv 42 betekent dat ze 7mm verder naar buiten staan.

edit: verkeerd gelezen, dankjewel @pierings

verschil van ET 35 tov je huidige ET 46 en dit kan teveel zijn in sommige gevallen.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan