Advies vraagje

Tommie-boy

Actief lid
In mijn voorstel post gaf ik al kort aan dat kort na aanschaf de koppeling, drukgroep en druklager defect waren en vervangen zijn onder BOVAG garantie. Ik ervaar ook geluid van de auto in bochten naar links, naar rechts hoor je niets (loopt een apart draadje over hier op het forum zag ik). De bak schakelt op zich wel goed, heeft af en toe wat moeite om hem in zijn 2 en 4 te leggen, garage blijft bij het standpunt dat de olie dit wel oplost.

De betreffende monteur (garage is onderdeel van de occasion dealer) had vorige week al 3 octavia 3's terug gehad waarvan er 2 de bak vervangen moesten hebben ivm lager problemen. Bij mij vond ie het niet nodig, maar heeft op advies van het bedrijf waar hij revisie bakken vandaag haalt 3 liter bak olie in de versnellingsbak gegooid.

Naar mijn idee gaat er bij VAG auto's meestal 2 liter (of wellicht zelfs minder) olie in de bak. Gezien de hoeveelheid olie die er nu in is gestopt vrees ik een klein beetje voor eventuele pakkingen en/of keerringen die kunnen gaan lekken en dat dit enkel gedaan is om de periode qua garantie te overbruggen en mij daarna met het probleem (en kosten) op te zadelen. Kortom, ik heb niet veel vertrouwen in wat de herstellende partij zegt. Ik heb nog ruim 3 maanden BOVAG garantie, maar krijg van de herstellende partij niet veel meer terug dan dat dit het wel op lost.

Zijn er wellicht mensen die goede adviezen hebben? Ik heb zelf het idee om de bak olie nogmaals te laten verversen maar dan met de juiste hoeveelheid te laten vullen, maar wellicht maak ik me wel druk om niets.

Edit: het betreft overigens een octavia 3 uit oktober 2014, motorcode CRKB (mocht het iets toevoegen).
 
Laatst bewerkt:

Duijzer

Donateur
Ik zou er even mee langs TVS rijden om de bak eens goed door te laten lichten. Dan kun je met het rapport van een onafhankelijk expert eventueel stappen nemen. Of, in geval er niets aan de hand is, ben je gerustgesteld.
 

Tommie-boy

Actief lid
@Arjann: dank voor de info, ze hebben er 3 liter bak olie van MPM oil in gegooid. Ik heb weinig ervaring met het merk, kies zelf eerder voor Castrol of Shell dus wellicht dat ik de olie sowieso ga (laten) verversen :-)

Ik zou er even mee langs TVS rijden om de bak eens goed door te laten lichten. Dan kun je met het rapport van een onafhankelijk expert eventueel stappen nemen. Of, in geval er niets aan de hand is, ben je gerustgesteld.

Ik dacht dat TVS qua versnellingsbakken enkel DSG bakken doet? Ik heb er een handgeschakelde 6-bak in liggen. Neemt niet weg dat ik ze natuurlijk kan bellen danwel langsrijden ;)
 

Duijzer

Donateur
Ik dacht dat TVS qua versnellingsbakken enkel DSG bakken doet? Ik heb er een handgeschakelde 6-bak in liggen. Neemt niet weg dat ik ze natuurlijk kan bellen danwel langsrijden ;)
Niet goed gelezen..... het staat inderdaad in je handtekening. Ik kwam op het verkeerde been door de zin ´de bak schakelt op zich wel goed, heeft af en toe wat moeite om hem in zijn 2 en 4 te leggen´. Ging er ´automatisch´ vanuit dat het een DSG was.
Hoe dan ook, een second opinion bij een VAG specialist is altijd een goed idee.
 

Tommie-boy

Actief lid
Ik heb inmiddels laten kijken naar de hoeveelheid bakolie, er zat inderdaad te veel in, bak is nu gevuld met de correcte hoeveelheid. De garage maakte me er op attent dat de koppeling / versnellingsbak naar hun mening bijgeluiden maakt, omdat er enkel ruimte was in hun planning voor het vernieuwen van de bakolie hebben ze hier niet verder naar gekeken, wel genoteerd. In eerste instantie is het me zelf niet zo duidelijk opgevallen, totdat ik gisterenavond na een rit van 70 km de auto parkeerde. Ik heb er een video van gemaakt voor het geluid:


Voor de duidelijkheid, de bak staat in z'n vrij, zie hieronder voor een paar voorbeelden qua geluid wat ik hoor, met name bij 15 seconden is het geluid erg duidelijk te horen:

0:04 > geluid (koppeling op)
0:11 > geluid (koppeling ingetrapt)
0:15 > geluid (koppeling op)
0:23 > geluid (koppeling ingetrapt)
0:25 > geluid (koppeling op)
0:30 > geluid (koppeling ingetrapt)
etc.

De auto dealer heeft de koppeling, druklager en drukgroep + bakolie ongeveer 3000 km geleden vervangen (in Augustus) omdat die versleten was. Gezien het geluid (en het wisselen van het geluid bij iedere koppel / ontkoppel actie) ben ik van mening dat dit wijst op een druklager of lager(s) in de bak (dit laatste omdat koppeling, druklager en drukgroep recent zijn vervangen) of wellicht een toplager? (ben geen expert :pieker:). Het auto bedrijf waar ik de auto heb gekocht wil er (nog) niet aan dat er weer danwel nog steeds problemen zijn.

Hebben jullie wellicht ideeën wat de oorzaak van dit geluid kan zijn?
 
Laatst bewerkt:

Tommie-boy

Actief lid
Omdat het al even terug is maar even een korte update:

Volgende week gaat de auto als alles meezit voor diagnose naar Ronald Morien. Ik kam hier terecht naar aanleiding van dit artikel:
https://www.ronald-morien.nl/kennis...ep-02s-en-02u-vijf-en-zes-versnellingsbakken/

De persoon die ik sprak gaf aan dat de PTW (02u) 6 versnellingsbak (die in mijn auto ligt) een aantal kinderziektes kent en wat typische eigenschappen heeft (en ik vermoed dus ook zijn 5-bak broertje) . 1 van die typische eigenschappen is dat er voor dit type versnellingsbak een OEM gemodificeerde versie van koppeling, drukgroep, druklager en (is niet genoemd maar mogelijk) massavliegwiel gemonteerd moet worden wanneer de koppeling versleten/defect is.

Inmiddels is voor mij duidelijk dat het geratel moeilijker te reproduceren valt wanneer de wielen recht staan, zodra de voorwielen maar iets scheef staan (als in sturen), de auto in zijn vrij staat en je de koppeling op laat komen dan treed het geratel op en neemt het toe als je een beetje gas geeft. Geluid is enkel te horen wanneer de motor warm is. Ik denk dat het met koude motor niet of moeilijker te horen is omdat de versnellingsbak olie dan nog te dik is. Mijn vermoeden gaat uit naar speling in 1 van de lagers bij het differentieel.
 
Laatst bewerkt:

Arjann

Forumguru
Differentieel lagers willen ook weleens kapot gaan bij dit type bak, dus dat zou inderdaad het geluid kunnen veroorzaken
 

Lizden

Senior Member
Morien, doet mij denken aan de goede oude tijd van meer dan 20 jaar terug en iets van Scirocco’s. Top zaak!
 

Tommie-boy

Actief lid
Auto is eindelijk terug. Lagers van de price as waren naar zijn moer en de koppeling is wederom vervangen. Tot nu toe rijdt ie (eindelijk) goed. Kon hem wel nadien uit laten lijnen (slordigheidje), maar goed.
 
Bovenaan Onderaan