Advies velgen, banden voor de Skoda SuperB III

Vrijdag gaan wij onze nieuwe aanwinst ophalen (zie foto's). Ik denk vaak in veel details en kan daarom soms ook moeilijk tot beslissingen komen.

Er zitten momenteel velgen met WINTER banden op (215-55-R17) met 4,7mm voor en 6,5mm achter.

Ik bekijk de mogelijkheden, wat denken jullie? All weather rijden (we rijden slechts 10.000km per jaar) of aparte velgen winter/zomer.

4 nieuwe ALL SEASON banden Michelin CrossClimate 2 kosten €550. Voorzien van 3PMSF symbool dus volgens mij prima voor enkele keer winter in Duitsland/Oostenrijk.

Er is mij ook onderstaande ZOMER bandenset aangeboden voor €500 met 4-4-5-5mm profiel. Dan kan ik 1-2 seizoenen vooruit.

Heb nu met andere auto (BMW) ook aparte velgenset winter en zomer. Maar na 10 jaar wisselen afgelopen jaar gewoon met de zomerbanden doorgereden.

Qua kosten 2x wisselen a 70 euro per keer = 140 euro. Opslaan banden 75 euro. En dat voor twee auto’s kost mij 450 euro per jaar.

Die all weather zijn volgens mij stukken beter als vroeger. Michelin CrossClimate 2 komt er goed uit.

Prijs verschil 17 of 18 inch schrok ik wel van. 17 inch 130 euro per band. 18 inch 250 euro per band.

Willen jullie je voorkeuren / ervaringen hierin delen s.v.p.? BMW’s staan (wat in wandelgangen aangegeven wordt) beste op Michelin’s. Hoe zit dat bij Skoda?

NOTE: 18R inch is denk ik mooier qua verhoudingen bij een Superb dan 17R.

Hopelijk hoeven veren, dempers, draagarmen niet aangepast te worden bij 18 inch?

Bijlagen

• Schermafbeelding 2025-06-02 111031.png
    Schermafbeelding 2025-06-02 111031.png
    658,3 KB · Weergaven: 18
  • Schermafbeelding 2025-06-02 111017.png
    Schermafbeelding 2025-06-02 111017.png
    399 KB · Weergaven: 18
  • Schermafbeelding 2025-06-02 110810.png
    Schermafbeelding 2025-06-02 110810.png
    877,9 KB · Weergaven: 18
Laatst bewerkt:
Aanvullend over kleur:
Ik weet ook niet of ik een duo kleur antraciet met zilver mooi vind staan bij een zwarte auto. Je ziet deze velgen overigens maar zelfden op een Superb als ik ernaar zoek. Wat vinden jullie van de kleurstelling (zie foto's hierboven). Zwart zilveren velgen of geheel zilver is dan rustiger / mooier / passender naar mijn idee.

Aanvullend over veiligheid (kids!):
Dat is ook wel een punt. Apart zomer en winterset lijkt me het meest veilige. Maar misschien marginaal tov all weather.

Laatst bewerkt:

EdwardP

Actief lid
Ik heb er sinds een maand Nokian Seasonproof 1 all-seasons op liggen.

Ik heb er € 115,- per stuk voor betaald, maar inmiddels zijn ze wel duurder geworden zag ik op Bandenleader.nl.

Inmiddels heb ik er 2000 km mee gereden en ze bevallen prima. Wegligging goed, ik ben geen scheurneus, en ik vind ze vrij stil.
Slijtage kan ik nog geen zinnig woord over zeggen.

Vandaag geregeld dat tegen interessante meerprijs deze 18 inch velgen met winterbanden worden gemonteerd. Banden ga ik dan nog bekijken of dat zomer of allweather wordt. Ben nieuwsgierig hoe dit gaat staan.
1748949701792.png

Ik was nieuwsgierig wat voor velgen dit zijn. Volgens ChatGPT (wie weet klopt deze info):

De velgen op de foto lijken originele Skoda-velgen, vermoedelijk van een Skoda Superb (3V-serie) of mogelijk ook passend op een Octavia. Het specifieke design is een veelvoorkomende OEM (original equipment manufacturer) velg, vaak aangeduid als:

"Supernova" velgen of "Vega" stijl

• Maat: Deze ogen als 18 inch, mogelijk 8Jx18 ET44 (gebruikelijk voor de Superb).
  • Afwerking: Tweedelig look – glanzend zwart met gefreesde (diamantgeslepen) vlakken.
  • Band: Pirelli SottoZero 3 winterbanden.
Deze velgen zijn vaak standaard of optioneel op hogere uitrustingsniveaus (bijv. Laurin & Klement) of sportversies (Sportline).

Bovenaan Onderaan