Advies gevraagd

Duijzer

Donateur
Hallo allemaal,
Een vraag om advies: Mijn Octavia RS 20Tdi begint een klein piepje te produceren. Hij heeft 175000 km gereden. Bij m'n vorige ook gehad, dat is waarschijnlijk het dynamolager. Dit is precies hetzelfde geluid, en als je onder de kap luistert komt het ook daar vandaan. Dus ik ga er vooralsnog even vanuit dat het de dynamo is. Dan heb ik de volgende opties (en misschien nog meer..):
1) Dynamo vervangen (revisie of nieuw), nieuwe multiriem en de rest zo laten.

2) Dynamo vervangen, nieuwe multiriem en ook preventief de waterpomp vervangen.

3) Bij 210.000 moet de distributieriem. Nu is het een optie om die alvast te doen, en tegelijkertijd een zwetende krukaskeerring te vervangen. Maar in principe hoeft het nog niet (keerring zweet licht, maar als de distributie toch los is laat ik hem vervangen) en in mijn geval duurt het nog wel 1,5-2 jaar voordat ik aan de 210.000 km zit. Maar ja, als je daar toch bezig bent.....

Wat de waterpomp betreft: die is prima, en zou ik ook nog bij 210.000 met de distributie kunnen doen. Dan moet/wil ik wel weer een nieuwe multiriem, maar dat zijn de kosten niet.

Zijn er tips, zie ik iets over het hoofd? Wat zouden jullie doen?
 

eriktv

Forumguru
Ik ben iets eerder dan 210dkm gaan zitten, (197dkm dacht ik), dat kwam handig uit qua timing met een beurt. De vraag die ik mezelf stelde: heb ik deze auto bij 420dkm nog steeds? Mijn antwoord was nee en voor de restwaarde maakt het amper verschil. En better safe than sorry. Wellicht helpt je deze redenatie.
 

Kanerr

Forumguru
Ik persoonlijk zou de distri en krukaskeering later doen (aangezien het nog 1,5/2 jaar duurt). Ik zou voor nu kijken of je niet alleen de lager van je dynamo kan laten vervangen. Scheelt aanzienlijk in de kosten. Verder zijn de kosten voor een multiriem ook niet heel spannend en zou ik het 2x vervangen (20 euro ofzo?)
 

Wouter1

Forumguru
Ik weet niet hoe irritant de piep is, maar optie 4 lekker laten piepen, wel in de gaten blijven houden.
En repareren als het erger wordt of meenemen als de distributie-en multi- riem aan de beurt zijn.
 

Duijzer

Donateur
Ik heb even van dichtbij geluisterd, het is de spanrol van de distributie. Schijnt een kwaaltje te zijn bij 2,0 Tdi motoren. En als die spanrol vastloopt is het met je riem ook gedaan...

Vanmiddag voor de zekerheid even de multiriem eraf gegooid en gestart. En ja hoor, hij piept nog steeds.
Distributie ga ik zelf niet doen, dus m'n garage gebeld. Ze herkenden het probleem, een paar maanden geleden nog een Golf GTD gehad met een gebroken riem. En hun eigen Caddy had bij 95000 km ook een piepende spanrol, dus mijn 175000 viel nog mee. Bij 210000 moet de riem vervangen worden, maar ik ga geen 30000 km meer doorrijden. Dus preventief vervangen.
Maandag kan hij terecht. Nieuwe distributieriem, spanrollen, gelijk de (elektrische) waterpomp vervangen want die gaat ook geen 200dkm meer mee. En dan pak ik het vrijlooplager van de dynamo ook mee. Nieuwe multiriem erop, dan ben ik weer helemaal klaar aan die kant. Oh ja, en ik zag dat m'n voorste krukaskeering zweet, die ook gelijk vervangen. APK ook naar voren gehaald, die moet over twee maanden. Kost nu even wat, maar dat had ik anders over een jaar of zo gehad. Ik wil hem nog wel een tijdje blijven rijden, dus goed onderhoud mag wat kosten.
 

Smeeuwis

Donateur
Goed besluit, doet even zeer in de portemonnee maar dan weet je wel zeker dat die spanrol het niet gaat begeven met alle gevolgen van dien. Als het de dynamo was geweest zou ik inderdaad nog even doorrijden, maar nu…
 

Wouter1

Forumguru
Mee eens. Goed besluit. Als je er nog een poosje mee wilt doen, dan doe je het in elk geval voor jezelf.
Vraag: Waar zit de voorste krukas kering bij een dwarsgeplaatste motor?:arghh:
 

Duijzer

Donateur
Aan de kant van de distributie. De achterste zit aan de kant van de bak. Technisch gesproken dan. Fysiek zou ik moeten meten of hij echt verder naar voren zit, maar dat zou betekenen dat het blok niet haaks in de auto ligt:pardon:
 

Cordoba

Forumguru
Verstandig besluit Duijzer, ooit de ellende van een falende spanrol(productiefout bij slOpel) gehad, die ellende wil je niet als je het kunt voorkomen.
 

EdK

Forumguru
goede keuze en met al die corona bonussen die we allen krijgen doet het net ff minder pijn... :koffie:
 
Bovenaan Onderaan