Advies gevraagd mbt MAF sensor waardes livedata en het verband met lambasonde

beste leden,

Zie onder de tekst de grafiek die ik gemaakt hebt vanuit livedata.
Mijn fabia is geëxporteerd ivm koppakking lekkage en nu dus een opel astra station aangeschaft. 1.9 100pk uit 2006.

Omdat ik op het opel forum niet direct antwoord kan vinden. Maar omdat ik goede ervaringen heb op het skodaforum heb ik besloten om het hier ook te schrijven. Wat zijn normale waardes van de MAF sensor . Stationair 26kg/h. Tijdens het rijden : zie grafiek livedata opgemaakt tijdens een rit op de snelweg.
Verticale as : maf waarde in kg/h
Horizontale as: toerental in rpm

https://share.icloud.com/photos/0aVE0ni-Pn4Ek70UwYuOQD07g

En dan het volgende:
Lambdasensoren geven volgende aan: sensor 1: 0,9 V stationair oplopend tot 1,5V tijdens rijden afhankelijk van acceleratie. Sensor 2: 0,9 V stationair en oplopen tot 1,6V ze geven allebei dezelfde waarde is te zien. Kan dit in verband worden gebracht met de MAF sensor?

Alle vermelde informatie is uitgelezen met OPCOM/VAUXCOM

Ik hoop dat iemand hier antwoorden op heeft, voordat ik onderdelen ga vervangen.
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb helaas geen antwoord op je vraag, maar ik kan je wel gerust stellen dat een maf sensor en lambda sensoren vervangen nooit ‘voor niks’ is geweest bij een auto van deze leeftijd. Zeker als die ook aardig wat ervaring heeft qua kilometerstand. Het zijn slijtage onderdelen en hebben allemaal een vervangingstermijn. Dus hooguit heb je iets preventief vervangen wat toch al bijna vervangen moest worden of al had moeten gebeuren.
En als je het zelf kunt doen en de onderdelen via internet besteld kost het je de kop niet.

Hier een filmpje met uitleg die je mogelijk op weg kan helpen met hoe je de data moet interpreteren:

Andere vraag die ik heb; wat zijn je klachten precies waarvoor je aan het diagnose stellen bent?
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie!
Vervangen is het probleem niet, maar wil het alleen doen als het echt nodig is. Lambdasensor kosten €123,00 p stuk op internet. Liever geen imitatie heb ik vaker iets over gelezen.

Verbruik in boordcomputer schommelt nogal tijdens rijden en stationair vandaar dat ik denk aan de lmm of lambda. Tijdens rijden hoef ik het gaspedaal maar heel licht in te drukken en verbruikmonitor geeft 1,5/2x zoveel aan!

Normaal gesproken stationair 0,3L p/h boven de 20graden buitentemp. Maar vaak zit ik op 0,5 p/h winter en temperaturen zoals nu. Ook als ik bij een stoplicht aankom en ik rem af, net voordat ik helemaal stil sta schiet boordcomputer op 39L/h of zelfs op 51L/h voor 1 of 2 sec. Vervolgens gewoon 0,5L/h.
 
Bovenaan Onderaan