Advies gevraagd: Fabia 1.2 TDI GL inruilen of niet?

scipfabia

Nieuw lid
Goedemorgen Forumgenoten,

Sinds september 2015 rijd ik met plezier in een Fabia Combi 1.2 TDI. Deze heb ik met 121dkm op de teller gekocht. Inmiddels zit ik op de 182dkm. Ik heb er op dit moment geen grote problemen mee gehad, buiten het normale onderhoud. In de toekomst ga ik iets minder km maken, maar nog zeker zo'n 25000 - 30000 km per jaar. Nu zit ik zelf te twijfelen om de auto in te ruilen ook ivm komende kosten. Wat zouden jullie doen? Doorrijden of op zoek gaan naar een andere auto?
 

CDK

Forumguru
Dat is een afweging die je zelf moet maken. Op een nieuwe(re) auto heb je weer meer afschrijving. Ben je tevreden met het model, de ruimte en het comfort dan kan je ook overwegen om door te rijden.
Zelf heb ik nooit meer als 100k km met een personenauto gereden, na 4 of 5 jaar ben ik toe aan iets anders ;)
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij die kms per jaar is het een prima spaarpot, ik zou 'm niet wegdoen maar wat geld opzij leggen voor eventuele reparaties. Zeg 5 cent/km of zo.
Ik rij rond 24-25k km p.jaar en dat kan royaal uit. Als ik voor iets anders zou gaan, dan moet ik om te beginnen flink bijbetalen en vervolgens ook maar weer afwachten welke potentiële problemen ik erbij heb gekregen, dus de mijne mag in principe nog wel een tijdje blijven.
 

GJS

Senior Member
Grote kostenpost is het vervangen van de EGR klep, je zou die kunnen laten wegschrijven bij een chiptuner dan weet je i.i.g. zeker dat je daar geen kosten meer aan hebt.
Voor de rest zou ik er gewoon mee doorrijden, de mijne doe ik voorlopig ook niet weg en ik rij daar nog minder mee dan jij doet.
 

Canon-Eye

Forumguru
ik durf zelfs de stelling wel aan dat de investering in een egr-klep reparatie - mocht die zich onverhoopt aandienen vóórdat je maatregelen hebt genomen - voordeliger uitpakt dan het nu inruilen voor een jongere auto, met alle onzekerheden die daar ook weer aan verbonden zijn.
Ik zou voor die egr trouwens niet zo bezorgd zijn, gelet op je jaarkilometrage: daar zal waarschijnlijk aardig wat snelweg bij zitten en dat is nooit verkeerd natuurlijk.
 

Spierings

Forumguru
Een andere wagen kopen is vaak veel bijbetalen omdat de inruilwaarde erg laag zal zijn.. Je ziet ze veel en vaak voor weinig geld op MP staan, en dan zal de handelaar hier ook niet veel voor geven..

Daarnaast is het bij een gebruikte wagen de vraag of daar geen dure onkosten aan komen.. nu weer je wat je hebt!
 

scipfabia

Nieuw lid
Best allemaal op 1 lijn naar mijn idee. Dus beter deze auto afrijden, evt. met het wegschrijven van de EGR-klep, dan nu een andere tweedehands kopen? natuurlijk is dat een overweging die ik zelf moet maken, maar ik ben juist benieuwd welke overweging anderen in dit geval zouden maken.

als ik een andere auto zou terugkopen, zou dit ook weer een diesel uit de VAG-groep worden met rond de 100dkm.
 

Greenliner

Senior Member
Zonder meer doorrijden als de auto je bevalt, zeker gezien de kilometers die je maakt. Als je een andere tweedehands koopt moet je inderdaad maar afwachten wat je krijgt. Toen ik een maand geleden naar een Superb ging kijken dacht ik dat de verkoper een grapje maakte met het inruilbedrag voor m'n Fabia. Hij bleek echter nog aan de hoge kant te zitten. Toen maar besloten om de Fabia er bij te houden voor korte ritjes en goedkope kilometers, beide auto's worden zakelijk gereden. Hij heeft nu 198.000 km gereden en zeker de helft daarvan met een aanhanger. Naast een nieuwe EGR klep kort na aankoop is er nog nooit iets aan kapot gegaan. Op naar de 3 ton dus.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik zou 'm alleen inruilen als je gebruik zodanig verandert dat een diesel niet verstandig is. Dat kan zijn bij een klein aantal km's/jaar, maar ook als je wel voldoende km's blijft maken, maar veel korte ritjes met een koude motor. Als je de auto inruilt voor een andere diesel, dan moet je echt forse onkosten krijgen wil dat lonen: reken dat een garage 1000-2000 euro reserveert voor kosten (schoonmaken, 'poetsen', reparaties, onderhoud, enz) en als je dan ook rekent dat je bij een andere auto af moet wachten hoe die zich houdt, en dat ie door lagere km-stand en leeftijd ook meer afschrijft, dan is het verhaal denk ik wel duidelijk.
 

ronald_j

Actief lid
Er wordt hard gewerkt aan een wet die wijzigingen aan de auto, zoals wegschrijven egr klep en verwijderen roetfilter, verbied. Dit omdat de auto daarna niet meer de milieuklasse haalt waarvoor hij typegoedkeuring heeft. Probleem zit hem in het herkennen hiervan. Je moet het tijdens een test in de garage kunnen meten. Daarmee is men ook redelijk ver. Als het meten te doen is, dan kt die wet er zeker. En terecht. Je scheept anderen onnodig met rommel op. Roet en NOx uitstoten is als je hond op het pad laten poepen en niet opruimen. Je spaart poepzakjes uit, maar het maakt je wel een aso. Al die maatregelen als een roetfilter en egr kosten geld. Maar het hoort bij verantwoord autorijden. En trouwens, als je 35000 per jaar rijdt tik je sowieso elk jaar duizenden euros aan brandstof af. Dan valt dit best mee.
 

Bakkertje

Forumguru
Even los van de morele discussie @ronald_j is een dergelijke wet nooit te handhaven.

Volgens mijn snelle speurtocht naar uitstootgevens kom ik tot een 5x hogere uitstoot van (bijvoorbeeld) NOx door de industrie dan van het wegverkeer.
Bron:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2015/37/uitstoot-verkeer-en-vervoer-daalt
en:
https://www.google.nl/url?sa=t&rct=...rs.pdf&usg=AFQjCNE0W6UCSGT7vqQMC_YEsMPsIjOFgw

Maar we dwalen erg af, ik zou de auto gewoon lekker door blijven rijden, een andere kost altijd meer en levert je in principe weinig extra's op.
 

ronald_j

Actief lid
Dat is dus de nieuw discussie. Hoe gaan we het handhaven? Daarin worden op dit moment grote stappen gemaakt. Daarnaast moet iedereen zijn eigen verantwoording nemen. Als we altijd naar anderen blijven wijzen, komen we er nooit.

Dat gezegd hebbende. Ik heb meerdere auto's, waaronder een Fabia op LPG, Relatief probleemloos naar 300dk gereden. Daarom zou je dus geen nieuwe hoeven. En met zoveel km hoef je het voor de kosten ook niet te doen.
 

scipfabia

Nieuw lid
Wel een interessante discussie. Ik ben eigenlijk niet zo heel bang voor de EGR-klep omdat ik inderdaad veel snelweg-km maak. Maar jullie hebben enigzins mijn twijfel weggenomen om hem in te ruilen. Dus misschien vind ik dan juist een tuning wel interessant.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

GeraldtH

Nieuw lid
Afgelopen week egr probleem weg laten schrijven en tunen.. Je hoeft dan niet in te ruilen, je hebt gelijk een auto met een héél ander karakter. Veel meer fun.. En dat voor nog geen 500 euro..
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Niels83

Forumguru
mijn 1.4 gl heeft 245000 gelopen en nog steeds geen hoge kosten gehad.

maar er is geen pijl op te trekken.

wij willen hem afrijden. we hebben besloten dat hij af is wanneer de motor er mee lapt of meer dan 750 euro per jaar aan reperaties kwijt zijn en dan 2 jaar achter elkaar. Dat is los van het onderhoud.

we hebben een potje van 1000 euro voor de GL daar gaat al het onderhoud van. tot op heden gaat daar jaarlijks ca 350 euro uit aan onderhouds beurten, bandjes en remblokjes etc.

met 25.000 km is het nog steeds zinvol een diesel te rijden. mijn diesel slurpende 1.9tdi is dat al bij 20.000km. mijn advies zou zijn om niet op voorhand een auto weg te doen.

behalve als je een reden zoekt om je partner te overtuigen. in dat geval zou ik hem zeker in ruilen. de motor stopt nl bij exavt 190.000 dan moet er een nieuw vliegwielmotorriem in. die kost 2000 euro.
 

Vlaar032

Senior Member
Na 23 maanden mijn Belgische Fabi Combi 1,2tdi zonder Greenlinetoestanden afgelopen week ingeruild op 'n Renault Clio GrandTour 1,5dci. Voor de Fabia kreeg ik euro 4750 en die had 108500km op de teller. Afgeschreven 270 p/mnd.
Even 'n relatie advies... M'n vrouw vind het nu al niks, die Clio. Er gaan minder shoptassen in.
 
Bovenaan Onderaan