Advies gevraagd distributie en/of waterpomp ?

TacovV

Lid
Goedenavond,

Ben in het bezit van een 1.4 Act Superb met het bouwjaar 2018 met 92.000 km op de teller.
Nu was ik aan het kijken naar de vervangingsinterval van de distributieriem.
Lees dat dit mogelijk pas rond de 200.000 km is volgens de dealer maar op internetforums lees ik dat er ook 5 jaar of 120.000 km wordt geadviseerd.
Voorts ben ik gewend dat het handig is om de waterpomp ook te vervangen als de distributieriem word gedaan.
Monteur geeft echter aan dat de distributieriem bij dit type Superb niet over de waterpomp loopt en dus beide vervangen niet noodzakelijk is.

Wat is nu wijsheid ...wel/niet/beide vervangen ?
Iemand reeds ervaring of tips/advies ?
Ik ervaar overigens geen problemen dus zou wat mij betreft gaan om een preventieve vervanging om de Superb in goede conditie te houden.

Vr. gr. Taco
 

hemi24

Forumguru
Lekker doorrijden, niks aan het handje…
Als je na 2027 de 2 ton nog niet hebt aangetikt en nog een paar jaartjes door wilt, zou ik er dan eens opnieuw over gaan nadenken…
 

TacovV

Lid
Ondanks het advies toch besloten om beiden te laten vervangen, gelijk de bougies ook maar mee laten nemen.
Wil de Superb graag in goede conditie houden en ben in de gelukkige omstandigheid dat het mij
"slechts" de onderdelen kost en geen arbeidsloon. Daarnaast rijden we toch elk jaar wel een keer of
twee naar Frankrijk en Spanje heen en weer met wat gewicht achter de Superb ;)
Kortom...preventief laten vervangen. Bedankt voor de reacties !
 
Bovenaan Onderaan