actuator bypass egr koeler werkt niet

Giufa

Nieuw lid
Dag beste leden, in mijn skoda octavia, van 2011, 234000 km, 1.6 tdi, 105 pk, werkt de actuator van bypass van de egr koeler niet waardoor de bypass komt vast te zitten. Wat ik mij afvraag is: is dat erg? in welke stand zou ik het best laten staan? laten koelen of net niet? bedankt voor de aandacht en mogelijke reacties. Groetjes
 

Tees

Donateur
Tis niet goed voor een auto, die bypass zit niet voor niets op de koeler. Het zorgt ervoor dat je bij koude motor warmere uitlaatlucht in de motor komt, en bij warmere motor koelere lucht. En dat zorgt weer voor betere verbranding.

In principe zou ik dus niet heel lang rond willen rijden met een kapotte bypass actuator, maar áls je dat perse zou willen doen, dan zou ik m grotendeels open doen (dus lucht via de bypass, niet via de koeling). Bij stationair koude uitlaatlucht terugvoeren vindt de motor namelijk niet zo fijn en zou ie onrustig van kunnen gaan lopen. Nadeel daarvan is dat de verbranding heter kan worden bij warme motor, met meer NOx uitstoot als gevolg. Maar volgens mij wordt dat nu en in de nabije toekomst nog niet gemeten bij de APK.

Overigens zegt de onderhoudsmanual dat de EGR koeler in zn geheel vervangen moet worden bij een kapotte actuator, maar schijnt die actuator (als ik even Google) makkelijk te vervangen zijn. Alleen moet je aan het onderdeel zien te komen. Je zou dat eens bij een autodemontagebedrijf kunnen proberen.
 

Giufa

Nieuw lid
Dank je wel Tees voor je reactie, ik heb al een beetje gezocht, op het internet en het is niet gemakkelijk om een actuator te vinden en als het te verkrijgen zijn (schijnt dat Volvo het ook gebruikt) is redelijk duur. Zou het ook kunnen dat bij het regenereren de bypass ook wordt geactiveerd?
 
Bovenaan Onderaan