Tis niet goed voor een auto, die bypass zit niet voor niets op de koeler. Het zorgt ervoor dat je bij koude motor warmere uitlaatlucht in de motor komt, en bij warmere motor koelere lucht. En dat zorgt weer voor betere verbranding.
In principe zou ik dus niet heel lang rond willen rijden met een kapotte bypass actuator, maar áls je dat perse zou willen doen, dan zou ik m grotendeels open doen (dus lucht via de bypass, niet via de koeling). Bij stationair koude uitlaatlucht terugvoeren vindt de motor namelijk niet zo fijn en zou ie onrustig van kunnen gaan lopen. Nadeel daarvan is dat de verbranding heter kan worden bij warme motor, met meer NOx uitstoot als gevolg. Maar volgens mij wordt dat nu en in de nabije toekomst nog niet gemeten bij de APK.
Overigens zegt de onderhoudsmanual dat de EGR koeler in zn geheel vervangen moet worden bij een kapotte actuator, maar schijnt die actuator (als ik even Google) makkelijk te vervangen zijn. Alleen moet je aan het onderdeel zien te komen. Je zou dat eens bij een autodemontagebedrijf kunnen proberen.