Activeren AM op Superb iV

glokhoff

Nieuw lid
Hi, ik heb recent een Superb iV combi gekocht en wil graag de AM (middengolf) functie geactiveerd krijgen op het Amundsen infotainment systeem. Dit om het radiostation waar ik aan meewerk te kunnen ontvangen.
In (de elektronische versie van) de gebruiksaanwijzing wordt het AM bereik wel genoemd, maar blijkbaar heeft men voor Nederland gedacht dat er géén interesse meer voor zou zijn.

Mijn vraag: heeft iemand hier ervaring mee ? Want hoewel de dealer welwillend is, lukt het tot nu toe niet het voor elkaar te krijgen. Vanuit Skoda komt de mededeling dat het i.v.m. de software niet zou kunnen. Ik kan me dat niet voorstellen, aangezien in grote delen van Europa de AM nog flink gebruikt wordt. Of installeert SKoda toch landspecifieke software ? Lijkt me haast onmogelijk om dat allemaal te onderhouden dan...
 

Antera

Donateur
Hallo,

De vraag heb je ook al gesteld bij de dealer in Breda. Deze heeft mij al gecontact hierover en heb de IV al onder de laptop voor je gehad om deze vraag te beantwoorden. Als het goed is hebben ze al gemeld dat de AM functie niet meer vrij te geven is. Voorgaande jaren konden we deze uitzetten en aanzetten.

De nieuwe software heeft er tot op heden niet zichtbaar in zitten. De auto's worden ook per land geconfigureerd en als in een land wel AM aanwezig is of juist gebruikt word kan het zijn dat deze in dat land software matig worden vrij gegeven. In landen zoals hier waar de AM functie niet tot nauwelijks gebruikt worden is deze uit gezet of zelfs niet eens software matig aanwezig.
 
Ook al kan het softwarematig aangezet worden. Je zal toch ook een AM antenne moeten hebben.

MiC
 

Rallye

Forumguru
Hoewel ik al sinds ergens begin jaren 90 geen AM meer gehoord heb, vraag ik me af waarom je dit in vredesnaam uit zou willen zetten. Dat is een extra handeling die, zoals hierboven al aangegeven ook nog per land zou moeten doen. Ook al zouden er in een land als Nederland twee mensen zijn die het gebruiken, waarOm zou je dit uit willen zetten. Uitzetten lijkt me duurder dan aan laten en je pleziert er een paar kopers mee.....
 
AM is sinds dit jaar vrijgegeven en een licentie om daarop uit te zenden is niet zo heel duur. Inmiddels zijn er heel veel NL radiostations bijgekomen die just4fun uitzenden. AM klinkt uiteraard niet erg voortreffelijk maar wel leuk om naar te luisteren. Check radio Experience op 1008AM (vanuit Wageningen).
 
Bovenaan Onderaan