Achterwiellager vervangen

Hallo allemaal,

Ik ga van de week mijn achterwiellagers vervangen nu is mijn vraag moet ik het lager nog extra invetten? Ik zie dat de achterkant van het lager wel dicht is maar aan de voorkant niet en er lijkt ook niet echt veel vet in te zitten. In het werkplaatshandboek staat er niks over geschreven.
 

Thijs4motion

Forumguru
heb je een fototje om de boel te verduidelijken
een lager dat aan 1 zijde dicht is en de andere kant niet hem ik nog nooit gezien.
of dicht aan 2 zijdes, of open met aan beide kanten een losse keerring

als ik google zie ik alleen maat lagers compleet met naaf, kwestie van erin persen
 
Hallo Thijs,

Het lager zit inderdaad al in de naaf dus is een compleet geheel. Zoals op de foto kan zien is de achterkant wel dicht maar aan de voorkant gewoon open. Ik zie wel wat vet zitten maar in mijn beleving moet dat helemaal vol zitten.

IMG_20220629_193210.jpg IMG_20220629_193219.jpg
 

Cordoba

Forumguru
Bijzonder dat een F3 een ander wiellager nodig heeft, is er iets bijzonders gebeurd (heeft het betreffende wiel een tik gehad met aanrijding of iets dergelijks), of heeft ie erg veel km's gemaakt?
 

EdK

Forumguru
Tsja ik heb geleerd dat je hem lekker volpropt met vet,
Verbaast me alleen dat het niet een volledig gesloten lager is
 
Bijzonder dat een F3 een ander wiellager nodig heeft, is er iets bijzonders gebeurd (heeft het betreffende wiel een tik gehad met aanrijding of iets dergelijks), of heeft ie erg veel km's gemaakt?
Inderdaad vorig jaar een tik gehad bij een aanrijding. Schade is hersteld en toen nog niks te horen aan het lager. Nu zingt het lager behoorlijk hoorbaar op de snelweg. Dus ga ik ze maar vervangen. Er is 233000km mee gereden dus geen idee of dat dan veel is voor een lager.
 
Tsja ik heb geleerd dat je hem lekker volpropt met vet,
Verbaast me alleen dat het niet een volledig gesloten lager is
Dat heb ik ook geleerd maar omdat het zo compleet geleverd wordt verwacht je dat het plug and play is. Dus nu twijfel ik.
 

Tees

Donateur
233k lijkt me niet raar voor een lager, ze gaan ook geregeld eerder kapot. En zeker als ie een tik gehad heeft is t niet raar.
 

EdK

Forumguru
Maar goed @Tees welk soort vet moet er nu in ?
Ooievaars kuiten vet ?
Of lagervet en met welk VAG nummer dan ?
 

Cordoba

Forumguru
Inderdaad vorig jaar een tik gehad bij een aanrijding. Schade is hersteld en toen nog niks te horen aan het lager. Nu zingt het lager behoorlijk hoorbaar op de snelweg. Dus ga ik ze maar vervangen. Er is 233000km mee gereden dus geen idee of dat dan veel is voor een lager.
Het is niet bijzonder veel voor een wiellager, maar ook niet heel weinig. Er zijn genoeg gevallen dat er na 150-200k een lager vervangen moet worden, en ook in die gevallen is niet uit te sluiten dat het komt door een eerdere tik. Er zijn ook genoeg voorbeelden van andere modellen met 400 of zelfs 500k km met originele wiellagers, dus het is ook niet zo dat je het bij deze km-stand kunt verwachten. (Ik heb het hierbij bewust over andere modellen omdat ik geen voorbeelden ken van een Fabia III met meer dan 300k km (mogelijk is het model nog te nieuw).
 

Cordoba

Forumguru
Helemaal vol jassen met lagervet lijkt logisch, maar of het ook echt verstandig is? Als alles dik in het vet zit, heb je ook meer kans dat bijvoorbeeld zandkorrels in het vet blijven hangen en via het vet in het lager bij de kogels terechtkomen (en zo extra slijtage veroorzaken).

Kortom ik durf niet te zeggen wat nu het beste is.
 
Bovenaan Onderaan