Achterwiel staat scheef.

Hello,

Mijn rechterachterwiel staat ietsiepietsie naar buiten toe. Dwz als je een uitlijn term gebruikt heeft die teveel uitspoor. Dat kwam een tijd geleden bij het wieluitlijnen naar voren. De knaap zei dat het waarschijnlijk de flens / as was die op het achterstel gemonteerd zit. Dit heb ik vervangen door een nieuwe met hetzelfde resultaat....

Die achterbrug van een Roomster ziet er toch degelijk uit en heb geen aanrijding gehad de afgelopen jaren.

Iemand een idee ?
 

Tees

Donateur
Als ik me niet vergis heeft de achteras van een Roomster geen multilink (oftewel onafhankelijk wielophanging), en is dus niet zonder meer af te stellen qua toespoor? Dan zou er dus toch iets van schade moeten zijn ontstaan ergens.

Overigens is uitlijnen echt een vak, wat naar verluid niet elke garage even goed verstaat.
 

Cordoba

Forumguru
Een bedrijf dat écht goed kan uitlijnen, haalt dan de achteras los en verschuift die iets (aangenomen dat er niets krom is). Minder goede uitlijners maken zich er vanaf door te zeggen dat het niet afgesteld kan worden.
 

Thijs4motion

Forumguru
Is makkelijk praten dan verplaats je de achteras even. Er zijn geen sleufgaten oid. De effecten van 1 punt verplaatsen heeft effect op heel de auto. En vaak kan het simpelweg gewoon niet.

Als de auto in dit geval een starre as heeft. En geen onafhankelijk ophanging. Met afwijkende sporing aan 1 wiel. Dan is de as krom.

Maar dan komt vraag 2, heb je er last van tijdens het rijden? Slijt de band overmatig snel? Zo niet lekker laten en rijden met die handel. Daar is deze voor gemaakt!

Heb je een foto of nummer van wat je vervangen hebt. Ik vermoed het compleet lager/naaf
 
Laatst bewerkt:
Als ik me niet vergis heeft de achteras van een Roomster geen multilink (oftewel onafhankelijk wielophanging), en is dus niet zonder meer af te stellen qua toespoor? Dan zou er dus toch iets van schade moeten zijn ontstaan ergens.

Yep, is inderdaad een starre achteras. Ik denk dat er ergens een draagrubber kaduc is. Auto helemaal op bokken zetten en dan de diagonalen meten van de ophanging om te kijken wat er krom is. Baal er wel van !
Maar dan komt vraag 2, heb je er last van tijdens het rijden? Slijt de band overmatig snel? Zo niet lekker laten en rijden met die handel. Daar is deze voor gemaakt!

Heb je een foto of nummer van wat je vervangen hebt. Ik vermoed het compleet lager/naaf

Hij trekt ietsje naar rechts, dat heb ik weer met de uitlijning van voor weten te corrigeren. Maar inderdaad de binnenkant van de band achter slijt scheef af.

Deze heb ik vervangen:

thumb
 

Thijs4motion

Forumguru
Dan heeft links toespoor.
Diagonaal meten en dan merk je het wel

Meet het met een vast punt op de auto.
Maar meet ook ten opzichte van een vast punt vd achteras. Dan kun je er 1 uitsluiten
 

Thijs4motion

Forumguru
voor je allemaal moeilijk gaat doen op bokken en meten, (je wielstand zal ook iets veranderen zonder balasting)
probeer eens de afstand tussen je velgen te meten, voorzijde en achterzijde.
is het makkelijkst te doen lijkt mij
 

EdK

Forumguru
Word er rekening gehouden dat de achteras met banden breder is dan voor !!??

De achteras komt namelijk uit de Octavia 1 en de vooras uit de Fabia !
HEb ook gehad met mijn RR dat een bandenboer naar me toe kwam en zei dat er veel mis moest zijn met de RR
Toen bovenstaand hem verteld waarna hij is gaan meten en met schaamrood op zijn kaken kwam zeggen dat met dit nu wetend de metingen wel klopte en er niet veel mis was...
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

hemi24

Forumguru
@EdK : wat was dat voor een amateur?!?

Bij vrijwel alle auto’s wijkt spoorbreedte af tussen voor- en achteras. Vraag me echt af hoe die Pipo uitlijning controleert..!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Word er rekening gehouden dat de achteras met banden breder is dan voor !!??
Het wiel staat scheef, dat staat los van of de as breder is. ;)
voor je allemaal moeilijk gaat doen op bokken en meten, (je wielstand zal ook iets veranderen zonder balasting)
probeer eens de afstand tussen je velgen te meten, voorzijde en achterzijde.
is het makkelijkst te doen lijkt mij
Ja da's een goeie. Maar goed, met het blote oog zie ik al dat het niet klopt. Het is meer de vraag, hoe kom ik er weer van af ! :sterretjes:
 

Cordoba

Forumguru
Diagonaal meten is leuk, maar dan moet je wel weten wat de maat moet zijn, er zijn auto's waarbij links en rechts wielbasis zo'n 5 cm verschillend is (af-fabriek) omdat de torsie-as van de ene kant, achter die voor de andere kant van de auto ligt! Verschillende diagonaal, zegt dus niet dat het niet goed is. (Dit is een voorbeeld van een semi-starre achteras, ik dacht dat o.a. Renault zo'n constructie heeft gehad)

Linkje voorbeeld
 
Diagonaal meten is leuk, maar dan moet je wel weten wat de maat moet zijn, er zijn auto's waarbij links en rechts wielbasis zo'n 5 cm verschillend is (af-fabriek) omdat de torsie-as van de ene kant, achter die voor de andere kant van de auto ligt! Verschillende diagonaal, zegt dus niet dat het niet goed is. (Dit is een voorbeeld van een semi-starre achteras, ik dacht dat o.a. Renault zo'n constructie heeft gehad)

Linkje voorbeeld
Een Roomster heeft een vaste achterbrug met spiraalveren. Gelukkig geen torsieas, die zat in mijn Berlingo en werd apk afgekeurd omdat de as ophanging uitgelubberd was. Wat een gek#t was dat om die torsieas uit elkaar te rammen !:banghead:

Dus diagonaal meten van de achterbrug lijkt me een redelijk secure methode en daar hoef ik de fabrieksmaten niet voor te weten. Wil alleen wel lekker weer hebben om onder de auto te kruipen. :D
 
Hoyé,
Nou gisteren uiteindelijk de boel op bokken gezet, de remmen moesten vervangen worden. Met wat diagonaal meten wordt je ook niet veel wijzer. Er is altijd wel een paar mm te vinden.

Van het weekend haal ik de as uit de draagarmen. Die zullen ook wel een paar mm te verstellen zijn. En met de as los kan ik de rubbers goed controleren en beter meten.

Via het net zag ik ook dat er shimms zijn die je achter de flens op je naaf monteert. Wie weet lost dat nog iets op. Scheelt wel een hoop werk tov de hele as vervangen.
 
Ok, nou van het weekend de hele as losgehaald. Rubbers zijn nog ok. Nog een keer nagemeten, weer niks te vinden wat echt scheef is. De as een beetje weten te verstellen met de 4 bouten los. Maakte het wel iets beter. Heb nu de boutgaten 2 mm uitgevijld om de benodigde ruimte te vinden. Nu staat de boel weer redelijk recht en ik laat het verder zo. Hou de bandenslijtage weer in de gaten en zal de voorwielen iets bijstellen want hij trekt nu ietsje naar links (omdat het achterwiel hem niet meer naar rechts toe trekt).

Beessie heeft al 335.000 gelopen dus om er nou nog een 2e hands as in te zetten.....
 
Bovenaan Onderaan