Achteruitrijsignaal

luma

Nieuw lid
Hallo,
Bij nieuwere electro auto's hoor ik als voetganger een waarschuwingsgeluid als deze achteruit rijden. Kan ik dit ook plaatsen op mijn Superb combi van 2020? En waar kan ik dit aankopen en hoe moet dit electrisch aangesloten worden?

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Gewoon een automaterialenzaak kan zoiets leveren, je sluit het vrij eenvoudig aan over een relais (gezekerd) op je achteruitrijlichten.

EdK

Forumguru
Er is één ding wat nog roet in eten kan gooien en dat is een canbus melding ....
Maar daar kom je achter als je het probeert
We zijn allen wel benieuwd naar de uitkomst en dat je die deelt hier !!

luma

Nieuw lid
dankjewel voor de tips; maar voor de canbus melding was ik al bang voor. Ik zou willen proberen op de achteruitrijlichten of op de sensoren bij het achteruit rijden. Ofwel probeer ik het bij de dealer van Skoda, alvorens brokken te maken; Die electro dingen zijn zo onvoorspelbaar in de huidige auto's.

Tees

Donateur
Met een score van 1.5 ster op bol.com zou ik daar maar heel ver weg van blijven. Bij de dealer is dit een kansloze missie, die gaan niets aftermarkets installeren.

Met een relais aftappen van de achterlichten is echt het beste idee. Dan heb je sowieso geen CANbus-melding. Maar kost wel iets meer moeite, aangezien je ook een geschakelde plus ergens vandaan moet halen of zelf moet trekken. Overigens is de kans groot dat die ook op de parkeersensor-module zit.

Bovenaan Onderaan