Achteruitrijsensor piept met caravan en fietsendrager

cali05

Forumguru
Ik dacht dat de sensoren worden uitgeschakeld zodra je iets achter je auto hangt (fietsendrager of caravan). Toch piept die van mij klopt dat of is er iets niet juist gemonteerd.
 

Michelv.

Forumguru
Terug naar de Dealer om de PDC goed te coderen, normaal zouden ze niet mogen werken als er een stekker van aanhangwagen/fietsendrager in de doos wordt gestoken.
 

skodaboy

Forumguru
de achterste parkeersensoren dienen zich uit te schakelen,wanneer je een aanhangwagen/caravan/fietsdrager aan koppelt..
de parkeersensoren vooraan (als je deze hebt) werken gewoon zoals het hoort..

de trekhaak moet aangemeld worden in het systeem,en dan gaan de sensoren uit als je iets aankoppelt..
vraag/kijk na of het TSA (trailer stability assist) ook is of wordt aangemeld..
 

Nelissuh

Actief lid
Waren ze bij mijn Seat ook vergeten aan te melden. Dat is idd knap irritant. Knipperlicht indicatoren / lamp checks e.d. werken dan ook niet.
 

Cordoba

Forumguru
Probleem is dat de trekhaak op meerdere plaatsen in het systeem moet worden aangemeld. Het gebeurt nog wel eens dat dit maar op één plaats gebeurd, en men denkt dat men dan klaar is.
 

ferry

Lid
Werkt dit enkel met 13 polige stekkers of ook als je zo'n verloop ding erop hebt zitten en dan een aanhanger met een ouderwetse stekker?
 

skodaboy

Forumguru
ik heb een trekhaak vanaf fabriek met 13 polige stekker met een verloop naar 7 polig..
ook hier nergens probleem mee,de sensoren schakelen uit bij aankoppelen..

ook is er een lampencheck actief in het systeem,dus als je er een lampje van de auto of aanhangwagen of zo defect is,ga je hier melding van krijgen (symbool 'kapotte lamp')

heb al met diverse aanhangwagens gereden,waar van er bij enkele gerommeld was met de aansluiting, (bv; verlichting door verbonden) ook hier van krijg je dan melding "kapot" licht..
 

Rem82sch

Senior Member
De sensoren moeten uitgeschakeld zijn of je nu een
7 of 13 polige stekker hebt.
Let wel op als je systeem goed werkt.
Dat je eventueel je verloopplug er ook uit haalt
als je geen aanhanger erachter hebt.
Anders komt dat paaltje te kort bij de auto,
zonder dat de sensoren gaan piepen.
je zou niet de eerste zijn. -:)
Dit heb ik zelf bij meerdere merken zien gebeuren.
Dan zijden de mensen de sensoren piepde niet !!
Dit is namelijk merk verschillend bij de ene heeft
geen last van de verloop en de andere wel.
 

skodaboy

Forumguru
ik heb vanaf de eerste dag,02 is nu dik 6 jaar oud al de afneembare trekhaak en de verloopstekker onder de auto zitten...de verloopstekker haal ik ook nooit uit de 13 polige stekker.

hier maakt het géén verschil of de verloopstekker er nog in zit of niet..de parkeersensoren doen gewoon hun werk..
 

Rem82sch

Senior Member
ik heb vanaf de eerste dag,02 is nu dik 6 jaar oud al de afneembare trekhaak en de verloopstekker onder de auto zitten...de verloopstekker haal ik ook nooit uit de 13 polige stekker.

hier maakt het géén verschil of de verloopstekker er nog in zit of niet..de parkeersensoren doen gewoon hun werk..

Dat is beter dan.
Bij de Renault traffic van m'n buurman maakte het wel uit.
De Golf+ van m'n ouders die hadden ook dit probleem met bijkomend
Dat er een paal stond afgetekent in de bumper.
Ik zou het in iedergeval controleren en niet blindelings van uit gaan.
 

andrehj

Forumguru
De sensoren moeten uitgeschakeld zijn of je nu een
7 of 13 polige stekker hebt.
Let wel op als je systeem goed werkt.
Dat je eventueel je verloopplug er ook uit haalt
als je geen aanhanger erachter hebt.
Dat is wel gek. Omdat de verloop alleen maar wat doorverbindt, zou deze niet moeten worden gedetecteerd. Hier kan ik hem er dan ook gewoon in laten zitten.
Er is echter wel een andere HEEL BELANGRIJKE reden om de verloop er uit te halen: Vaak zijn die dingen niet helemaal waterdicht, zodat bij langdurige regen je stopcontact vol water komt te staan en je pennen verroesten. Dit heb ik bij kennissen gezien die de gewoonte hadden om die verloop altijd maar te laten zitten. Toen die verloop er toen alsnog uit werd gehaald, kwam er een hele golf water mee en waren allen pennen zwaar verroest....:nono:
 

Rem82sch

Senior Member
@andrehj

Ik heb er ook geen verklaring voor, maar het is wel zo
Bij de buurman ging zelfs het knipperlicht anders kwa geluid.
Zonder verloop zeg maar tik tik tik en met verloop piep piep piep.
Voor mij is dit ook een raadsel.
 

Nelissuh

Actief lid
ik heb vanaf de eerste dag,02 is nu dik 6 jaar oud al de afneembare trekhaak en de verloopstekker onder de auto zitten...de verloopstekker haal ik ook nooit uit de 13 polige stekker.

hier maakt het géén verschil of de verloopstekker er nog in zit of niet..de parkeersensoren doen gewoon hun werk..


Ik heb al een aantal keer gezien dat je mistachterlicht niet werkt als de verloop er in zit. Dit omdat in de contrastekker (op de auto) een contact zit wat verbroken wordt zo snel er een stekker in zit. Het verloop is mechanisch een stekker, dus geen mistlicht op auto bij rond-rijden met 13->7 verloop.

Zie onderstaande schema met verbreker 2/54L

stekkers_13polig_multicon.gif
 
Bovenaan Onderaan