Achteruitrijcamera aansluitingsvraag

TurboT

Forumguru
Beste Allen,

we hebben een tal van how to’s hoe je een Aliexpress camera kan retrofitten. Dus ik dacht. Dt moet ik ook kunnen.....

ik heb zo goed alles aansloten alleen op 1 punt kom ik niet uit. In de how to van meerdere mensen wordt hier niet over gerept.

Hoe sluit ik de rode draad aan dat bij de gele tulp zit. Bij welke connector gaat het samen. Het gaat mij om de draad/gele tulp bij de MIB2.

Heeft iemand voor mij ook de mib 2 aansluitschema?


C2491246-6945-4F76-BF96-AA8C0DAFDB70.jpeg
 

TurboT

Forumguru
Nee niet gedaan @EdK.
Hoop dat iemand mij kan vertellen welke draad de achteruit is van de MIB unit. Daar moet de rode op aangesloten worden.
 

EdK

Forumguru
Bij mij orgineel heb ik die draad niet
Daar alleen dus de 2 draden ( tulip ) van de coax
Zet ik hem in achteruit dan krijg ik meteen me beeld
Vandaar dat ik ook vraag of je zonder rode draad al geprobeerd heb !?
Er van uitgaande dat je wel dan al de camera hebt aangemeld in VCDS

En anders ff kijken in topic van mee vagman die druk is bezig geweest met zo'n ali camera en ook met wat overtollig koperdraad zat ....
 

TurboT

Forumguru
Ah zo,

ik heb het geprobeerd zonder de rode draad. Ik krijg dan geen beeld. Ik heb het in vcds aangepast in module 5f byte 19 bit 4.
Ik heb wel parkeersensoren, misschien moet ik dit ook in module 76 aanpassen dat ik een camera heb.
 
Laatst bewerkt:

TurboT

Forumguru
Haha zekers.

ik heb alweer een update. Ik heb een ander after market media apparatuur gebruikt deze lag nog in de schuur te verstoffen. 1 ding is duidelijk de camera is goed geïnstalleerd. Bij de after market radio had ik de rode draad gebruikt. Deze had een duidelijke vermelding en moest op de reverse/back kabel gekoppeld worden. Coderen had ik al gedaan en jawel hij doet het.

Dus met andere woorden de rode draad moet ergens op aangesloten worden. De grote hamvraag welke. Helaas staat er niet op de MIB2 wat de pinouts zijn......
 

Bijlagen

  • E93103D9-41F0-4AB9-A8F4-09D18B213CA4.jpeg
    E93103D9-41F0-4AB9-A8F4-09D18B213CA4.jpeg
    1,3 MB · Weergaven: 44
De rode draad heeft voor de mib/mib2 geen functie, die is alleen voor aftermarkt radio's. Je zult de stroomtoevoer voor je camera weg moeten halen bij je achteruitrijlampen, of bij bijvoorbeeld de achter ruitenwisser.
 

TurboT

Forumguru
Ik heb dan waarschijnlijk het verkeerd gedaan. Heb de rode draad met het achterlicht gekoppeld.
  1. Even voor mijn beeldvorming de schematische handleiding


    Rode draad van gele tulp (achteruitrijcamera) koppelen met
    Rode draad van de rode tulp aan elkaar koppelen. Deze moet aan de plus van de achteruit licht.

    de zwarte draad van de rode tulp aan de massa?

    waar tussen sluit je de car filter?
 

Bijlagen

  • AC442EC2-FD54-495A-BF22-152012A64D4B.jpg
    AC442EC2-FD54-495A-BF22-152012A64D4B.jpg
    64 KB · Weergaven: 30

TurboT

Forumguru
Trouwens wat een gedoe zeg om je dashboard kastje eruit te halen. Ik dacht ff de klep te demonteren. Echter niet gelukt dus heb ik maar de gehele dashboardkast gedemonteerd.
 
Het rode kabeltje dat aan je videokabel (gele tulp) zit, gebruik je helemaal niet, en sluit je dus nergens op aan (ik zou 'm zelf afknippen). Het filter heeft als het goed is rood/zwart in, en rood/zwart uit. Even goed kijken wat in-, en uitgang is, en dan sluit je de ingang aan op het achteruitrijlicht, rood op de plus, min op de massa. Op de uitgang van het filter sluit je de rood/zwarte kabel aan die vanaf de rode 'tulp' komt.

Nogmaals, het rode kabeltje aan de gele tulp gewoon helemaal vergeten, en dus niet gebruiken.
 

TurboT

Forumguru
Dank @Original Mars.

doel je de rode draad van de gele tulp voor beide kanten niet gebruiken.

ik heb nu de de rode draad van de gele tulp alleen bij de achteruit camera gebruikt. De rode draad bij de MIB niet.
 

TurboT

Forumguru
Update: was vergeten te zeggen. Het is me gelukt. Heb de rode draad met de rode draad van de MIB2 gelinkt. Hij doet het!

super blij mee. Voor een paar tientjes een achteruitrijcamera.

iets in ODBeleven aangepast. Vanwege parkpilot moet ik nog een extra code wegschrijven.
 

Rallye

Forumguru
Gefeliciteerd! Voor navolgende lezers wellicht goed om nog even te vermelden wat je in (met?) OBDeleven hebt aangepast.
 

TurboT

Forumguru
Naast de gebruikelijke aanpassing in Module multimedia 5 F dien je voor auto’s met parkeersensoren ook onder module 76 Park assistent aan te passen zie screenshot

74FC56D8-299B-43AF-AC9A-938411C30051.png 74FC56D8-299B-43AF-AC9A-938411C30051.png
 
Bovenaan Onderaan