Achterste krukas keerring BXW motor

Heeft iemand ervaring met het vervangen van de achterste krukas keerring van de 1.4 ltr Fabia ll van 2008 (BXW motor).
Dit is geen " gewone" keerring maar zit in een speciale constructie waar ook een sensor door aangestuurd wordt.
 
Ja klopt, en dit is één van de goedkoopste, andere sites zijn veel duurder.
Wat ik mij afvraag of deze na het verwijderen van het vliegwiel zo vervangen kan worden of zijn er nog specifieke zaken waar rekening mee gehouden dient te worden?
 

hemi24

Forumguru
Geen ervaring, maar je moet er redelijk voor schroeven, denk ik zo...

Ik zou ook even heel hard nadenken of er een reden zou kunnen zijn waarom deze is gaan lekken!
 
Aangezien het priceaslager van de bak defect is (gaat gigantisch tekeer), gaat er een (gebruikte) andere v-bak in.
Tijdens de controle n.a.v. dat geluid geconstateerd dat er veel olie aan het carter hing dat voor zover dit te zien is tussen de bak en het carter vandaan komt.
Dus omdat de bak er toch onder vandaan moet wordt voor de zekerheid die keerring ook vervangen.
 

verhulstr

Forumguru
Ik heb er wel ervaring mee.....maar eigenlijk is het zo moeilijk niet. Als je de bak er af hebt dan heb je zicht op je koppeling, drukgroep en vliegwiel. Om bij je krukaskeerring te komen dien je dus je koppeling plus drukgroep te demonteren.....daarna het vliegwiel.
Als je je vliegwiel er af hebt kijk je direct op je keerring.....de boutjes rondom de keerring losmaken en eruit....de boutjes die onderaan de keerring cq carterpan zitten er ook uit en dan zou ie toch zo goed als los moeten zijn. Hou rekening met eventuele paspennetjes die de precieze positie van je keerring bepalen( in het ergste geval vallen ze in je carterpan en dan kan je gaan vissen).....vergeet ook niet om je krukas positie sensor eerst los te maken van je keerring (huis)......
Ik mag aannemen als je het hele spul open hebt....je een nieuwe koppeling set monteerd?
 
Hallo, bedankt voor je reactie.
Ik had al het vermoeden dat e.e.a. zo in elkaar zou zitten gezien de soort keerring (in een huis gemonteerd).
De koppelingset is besteld en onderweg.
(al hoewel deze prima werkt toch inderdaad vervangen want hij moet toch los).
Donderdag gaat het gebeuren, kom er daarna nog op terug.
 
Gister is de v-bak inclusief drukgroep, koppelingsplaat en druklager vervangen.
De achterste krukaskeerring bleek niet te lekken dus hoefde niet vervangen te worden.
Helaas werd geconstateerd dat de waterpomp lekte, terwijl deze n.b. op advies van de dealer 40.000 km geleden (deze maand precies 3 jaar geleden) met de distributieriem is vervangen!!
Lijkt mij dus wel wat snel dat deze nu lekt!
Ga maar eens informeren bij de dealer wat zij hiervan vinden!
 
Bovenaan Onderaan