Achterruitenwisser doet het niet

Sinds een tijdje doet de achterruitenwisser van mijn Octavia II Combi uit 2011 het niet meer.
Eerst deed hij het na een regenbui niet meer en wilde hij een week later opeens weer werken. Daarna stopte hij weer met werken en is niet meer tot leven gekomen.

Het stroomschema vind je hier: https://www.dropbox.com/s/ilzq2fbws1i4bh1/stroomschema achterruitenwisser.pdf?dl=0

Ik heb al wat dingen gedaan:
  • De stekker doorgemeten. Over de buitenste twee pinnen (1 en 4 op T4b) staat 12V, dus de zekering is niet defect. Dit ook visueel gecontroleerd
  • Over de twee middelste pinnen van de connector T4b meet ik geen spanning of verbinding. Ook als ik er een 12V lampje op aansluit zie ik geen licht op enig moment (wissers uit, wissers aan, klep open, klep dicht).
  • Heb de motor gedemonteerd en open gehaald. Binnenin zitten twee polen van de elektromotor. Als ik daar 12V op zet dan gaat het motortje draaien. Ook als ik het tandwieltje aan het wormwiel van de motor verbind kan ik de as van de wisser netjes laten bewegen.
  • Als ik echter 12V op de buitenaansluiting van de motor + tandwiel combinatie zet (dus waar stekker T4b op komt) dan krijg ik de as niet in beweging en hoor ook geen geluid.

Hier loop ik een beetje vast. Mijn ideeen wat het kan zijn:
  • Het controllerbordje in de wissermotor is defect. Maar dan had ik wel verwacht dat het 12V lampje signaal zou geven als de ruitenwisser wordt aangestuurd
  • De "onboard power supply control unit" werkt niet lekker meer en de ruitenwisser wordt niet goed aangestuurd
  • Het stuurhendeltje van de ruitenwisser functioneert niet goed.
Heeft iemand tips hoe ik verder zou kunnen gaan?
 

Bijlagen

  • stroomschema achterruitenwisser.pdf
    320,2 KB · Weergaven: 7

Zwapp

Forumguru
Is een redelijk bekend euvel op onder andere de O2, motor waarschijnlijk defect, als je die vervangt doet ie het weer!
 
Dat was eerst ook mijn idee, maar ik kan de motor (inclusief de wisser-as) dus laten draaien als ik direct spanning op de motor zet. Of bedoel je dat het controller bord dat er op zit kapot gaat, waardoor de hele unit stuk is?
 

Cordoba

Forumguru
Wat ook nog wel eens gebeurt is kabelbreuk (vaak bij de doorvoer van de vaste carroserie naar de achterklep), of een slechte massaverbinding.
Die binnenste pinnen zijn die niet om te detecteren of de klep open is (en de wisser dus niet gaat wissen als de klep open is)?
 
Meestal wordt een ruitenwisser gestuurd door een kort pulsje vanaf de schakelaar/ wisserrelais. De wisser verlaat dan de ruststand en bedient daarmee intern in de motor een overneemcontact die spanning op de motor houdt totdat de ruststand weer bereikt is. Denk dat de spanning op de buitenste contacten voor het overnemen is en dat dus een van de andere contacten gestuurd moet worden om de motor initieel op gang te brengen. Dat dat niet gebeurd kan komen door een kabelbreuk, een defect intervalrelais, schakelaar of zekering in het aanstuurcircuit, dit hoeft niet noodzakelijkerwijs dezelfde zekering te zijn als die voor het overneemcontact
 

Zwapp

Forumguru
Ik heb geen idee @wouterbaake , enkel jou beschreven verhaal komt overeen met wat ik ook heb gehad, vervangen was toen voor mij de oplossing...
 
Meestal wordt een ruitenwisser gestuurd door een kort pulsje vanaf de schakelaar/ wisserrelais. De wisser verlaat dan de ruststand en bedient daarmee intern in de motor een overneemcontact die spanning op de motor houdt totdat de ruststand weer bereikt is. Denk dat de spanning op de buitenste contacten voor het overnemen is en dat dus een van de andere contacten gestuurd moet worden om de motor initieel op gang te brengen. Dat dat niet gebeurd kan komen door een kabelbreuk, een defect intervalrelais, schakelaar of zekering in het aanstuurcircuit, dit hoeft niet noodzakelijkerwijs dezelfde zekering te zijn als die voor het overneemcontact

Dat klinkt inderdaad wel als een logische manier van aansturen. Die buitenste contacten zijn inderdaad de werkstroom, want die draden zijn ook wat dikker.
Als ik het stroomdiagram bekijk dan komt de stuurspanning van een "microcontroller" af die veel verschillende functies moet aansturen en niet vanaf een specifiek relais. Voor zover ik kan zien zitten er verder geen zekeringen die relevant zijn.
Ik ga nog wel even op zoek naar een kabelbreuk (past ook wel bij het symptoom dat het probleem af en toe weg was) en ik bouw nog een keer de motor uit om te zien of ik hem met een labvoeding zover kan krijgen om te gaan bewegen.

Bij de overgang van klep naar vaste carrosserie zit de kabel in een rubberen sleeve, waar ik de uiteinden niet van de carrosserie af krijg. Iemand ideeen hoe ik daar in kan kijken?
 

EdK

Forumguru
Iemand ideeen hoe ik daar in kan kijken?
Met je ogen uiteraard ....

De sleeve zit als een rubber tule vast aan de carrosserie, maw neem een brede schroevendraaier of liefst een kunststof spatel en druk die langs de sleeve naar binnen en daarna weer voorzichtig naar buiten toe zodat je het deel wat achter de beplating zit meeneemt naar buiten.
En heb je het begin dan komt de rest ook wel met wat beleid en kun je hem naar achter trekken om de bedrading te zien
Terug plaatsen de tule van de sleeve wat insmeren met zuurvrije vaseline en terug duwen
 
Nog een keer geprobeerd om de motor aan de gang te krijgen met een labvoeding, maar geen enkele reactie als ik op verschillende manieren spanning op die middelste polen zet.

Ook geen draadbreuk gevonden, dus toch maar geconcludeerd dat de controller van de motor stuk is. Een nieuwe unit komt donderdag binnen, eens zien of dat het probleem oplost.
 
Na een tijdje wachten op het juiste onderdeel (eerst werd het verkeerde geleverd...) heb ik gisteren de motor vervangen en dat was inderdaad de boosdoener.

Ter info voor mensen die er nog eens mee bezig gaan: als je achterklep open is dan doet de achter ruitenwisser niks. Pas bij gesloten klep gaat ie bewegen.
 
Bovenaan Onderaan