Achterruit wisser stuk

Jessedew

Senior Member
Hallo allen,

mijn achterruit wisser hapert, doet het steeds minder, reageert niet als je m aanzet.
Wat kan dit zijn, motor stuk, kan ik dat zelf makkelijk vervangen? Iemand iets soortgelijks gehad? Aan hoeveel moet ik denken om dit te laten repareren?
 

Cordoba

Forumguru
Ligt er aan waar de oorzaak zit, dit kan in de wissermotor zelf zitten, of een draadbreuk naar de achterklep, maar kan ook in de schakelaar aan het stuur zitten.
Ik zou zeggen, probeer eens als je de bekleding van de achterklep verwijdert, wat er gebeurt als je met een losse draad gewoon 12 Volt op de wissermotor zet.
 

Jessedew

Senior Member
haha, ik hoor het al, ga wel even de garage contacten denk ik zo;) ik heb er de spullen niet voor, achterbekleding loshalen wil misschien nog wel lukken.
 

Cordoba

Forumguru
Ook een draadbreuk tussen het vaste gedeelte van de auto, en de achterklep past precies bij jouw klachten. Als je de doorvoer naar de achterklep vindt, en jouw auto wist ook met geopende achterklep (bij nieuwere exemplaren is dat geblokkeerd), kun je kijken of het haperen veranderd als je de doorvoer-thule wat beweegt/buigt.
 

Jessedew

Senior Member
dat zal ik zeker eens proberen, die doorvoer, zit die in die flexibele slangetjes die je ziet als je m open doet?

De kabeldoorvoer vervangen gaat me sowieso niet lukken natuurlijk. (ik ben qua techniek redelijk beperkt en geen ervaring met elektronica)
 

Jessedew

Senior Member
klep open gedaan, maar dan doet de wisser het niet, (wat oppervlakkig jutteren aan de doorvoer lijkt geen effect te hebben en wil niet meer kapot maken dan nodig) als ik m naar beneden doe doet hij weer wel. Lijkt wel direct te reageren op signaal vanuit de cockpit, maar dan stopt hij er vervolgens zo nu en dan mee. Helemaal defect is hij niet, zou zeggen, werkt voor 75%. Overigens had ik dit bij mijn audi destijds ook (die toen zo verkocht dus weet de oorzaak niet daarvan)
 

Tees

Donateur
Dat klinkt heel erg als een defect in de bekabeling, vermoedelijk een kabelbreuk. Dat is een veelvoorkomend euvel op alle scharnierpunten (deuren, achterklep). Nu is het alleen zaak uit te zoeken waar de breuk zit, meten is weten!
 

Jessedew

Senior Member
Het gekke is, dat ik er in de zomer totaal geen last meer van heb (vermoedelijk een winters kwaaltje?) was overigens bij mijn Audi ook zo.

Gelet hierop, laat ik het maar even zo.
 

Tees

Donateur
Wijst ook in de richting van een draadbreuk, die willen nog wel eens weer contact maken als t warmer is (metaal zet uit en de breuk maakt weer contact).
 

Jessedew

Senior Member
ahaa!! check! zelf dacht ik idd ook al dat er iets van een 'vocht' probleem zou moeten zijn gelet op de weersinvloeden.

Niet iets wat ikzelf kan verhelpen in elk geval (blijft beperkt tot banden wisselen enzo) electra weinig verstand van.
 
Bovenaan Onderaan