Achterlichten

Tienenaar

Nieuw lid
Heb een vraagje.
Bezit zelf een 2016 Octavia sedan in Pacific Blue. Een mooie donkere kleur.
Heb vanaf het begin al donkere 16" velgen erop liggen.
Afgelopen week de achterste ramen laten donker tinten.
Nu vraag ik mij af of er donkere achterlichten bestaan voor dit model?
Of zijn de lichtblokken van de nieuwe 2018 model Octavia plaatsbaar op de 2016 Octavia?

Op Superskoda.com ook al donkere reflectoren gevonden voor oude achterbumper.
http://www.superskoda.com/Skoda/OCT...da-rear-bumper-reflector-set-MONTE-CARLO-dark
 

Bijlagen

  • 12901158_10208362425471832_1472587016233683457_o.jpg
    12901158_10208362425471832_1472587016233683457_o.jpg
    559,5 KB · Weergaven: 111

CDK

Forumguru
Als je je ramen hebt laten tinten, waarom heb je dan je achterlichten niet met folie laten beplakken?
 

Tienenaar

Nieuw lid
Als je je ramen hebt laten tinten, waarom heb je dan je achterlichten niet met folie laten beplakken?

Omdat dat volgens de Belgische wetgeving niet mag met folie dacht ik. Alle lichten moeten met een E-keurmerk zijn. Dus zoek ik hele internet af of er donkere gekeurde achterlichten bestaan.
Tot nu toe dus zonder resultaat.
 

CDK

Forumguru
In NL mag dat ook niet, maar je trekt het er zo af indien nodig. Mijn vorige auto is er overigens gewoon mee door de periodieke keuring gekomen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Voor mij gaat functie boven vorm.
Ik zou het dan ook niet in mijn hoofd willen halen om de zichtbaarheid van de achterlichten te verminderen met welke kunstgreep dan ook... :pardon:
 

turboturbo

Forumguru
Gaat natuurlijk om de intensiteit he @Canon-Eye . Je ziet weleens van die petjes rijden met diep zwart plastic en een zwak rood pitje erachter. Ook bij scooters is dat tegenwoordig mode. Als ze remmen zie je dat nauwelijks nog.

Maar als je een subtiele tint doet die per saldo hetzelfde effect op de licht doorlatendheid heeft als, zeg een zwartgeblakerd gloeilampje (waar half NL mee rond rijd - kortom bijna niet merkbaar) , is er niets aan de hand lijkt mij.
 

Canon-Eye

Forumguru
Maar als je een subtiele tint doet die ergo hetzelfde effect op de licht doorlatendheid heeft als, zeg een zwartgeblakerd gloeilampje (kortom bijna niet merkbaar) , is er niets aan de hand lijkt mij.
Als het zó subtiel is dat je er zo goed als niets van merkt (=ziet), dan is het daarmee dus ook zo goed als zinloos qua effect.
De door de tijd heen zwakker wordende lichtopbrengst van de bolletjes komt daar evengoed nog bij, maar die worden dan wel een keer vervangen. Ik wil in elk geval geen opzettelijke extra vermindering van de uiteindelijke lichtopbrengst. Zou haast eerder geneigd zijn om er iets sterkere bolletjes in te zetten (wat ook niet mag natuurlijk)...
 

CDK

Forumguru
:cry:


















ik heb het niet over zwarte achterlichten @Canon-Eye.

Voor sommige modellen bestaan wel smoke units en daar is qua zichtbaarheid niets mis mee hoor!
 

turboturbo

Forumguru
dat je er zo goed als niets van merkt (=ziet),
ik bedoelde dat jaar niet zoveel van ziet van de licht opbrengst (in het donker)

Dus dan zie je overdag wel een subtiele tint op het 'glas' maar is de licht opbrengst nagenoeg tot niet verhinderd.

Trouwens.

Ik heb dus aan één kant een P21/5W Philips Led lamp en die is zó veel helderder zowel qua dimlicht als remlicht dan de (niet zwart geblakerde) P21/5W gloeilamp aan de andere zijde.

Kortom binnen wat er legaal is kan je al zoveel verschil hebben (van zwart geblakerde doffe lampjes tot fellere led lampen)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
@Corné de Kluijver , lees de bovenstaande posten nog even goed na: ik geef alleen maar aan wat ik wel of niet zou willen, en waarom, met als achterliggende gedachte mijn eigen veiligheid.
Hoe anderen daarmee omgaan moeten ze zelf maar uitmaken... goed opletten moet ik toch al, dus dat maakt niet zoveel uit.
 

Tienenaar

Nieuw lid
Zelf zie ik op een donkere auto ook graag donkere lichten. Maar om ze nu te beplakken met folie of te verven met een donkere laklaag, daar begin ik niet aan.
Zoals al aangegeven, de lichtopbrengst valt meestal zo fel tegen in het donker dat amper zichtbaar bent voor achteropkomend verkeer. En daarnaast is het wettelijk niet toegelaten die kunstgrepen toe te passen op toch belangrijke veiligheidsitems op je voertuig.

Als er mensen zijn die een verkoper van gekeurde achterlichten weet voor een skoda octavia III mag je gerust de link delen. Want vind er maar niks van ondanks het zoeken op vele fora.
 

Rallye

Forumguru
Volgens
zijn bij de Combi de achterlichten van de FL mete nig werk op de PFL te krijgen. Ik kan mij niet voorstellen dat dat bij een vijfdeurs als jij hebt anders is: ook daar is de vorm van de achterlichten bij de facelift volgens mij niet veranderd.
 

Tienenaar

Nieuw lid
o3rs-dtm-cup-dif4.jpg


Deze heeft wel donkere achterlichten. Maar vrees dat het of gespoten is of een film.
Iemand die meer info heeft over deze wagen en zijn lichten?
 
Bovenaan Onderaan