Achterlicht unit

Hallo allemaal,

De afgelopen uren heb ik diverse topics doorgelezen of hier wellicht het antwoord op mijn vraag kon vinden, maar het is mij tot nu toe niet helemaal duidelijk.
De LED achterlichten van mijn O3 hebben slechts 1 "C". klopt dit ? Of zou er een ledje defect zijn zonder dat de auto dit aangeeft ? De unit zelf maakt het mij ook niet geheel duidelijk.

Het gaat om een '14 Business Elegance.

Ik hoop dat iemand mij kan vertellen of dit klopt.


Groeten, Mike

IMG_1651.JPG
 

greenlinediesel

Senior Member
Voor zover ik weet zouden het er twee moeten zijn.
Ook Google is het eens:

1369543d1431359606-love-hate-relationship-my-magic-black-skoda-octavia-1-8-tsi-elegance-edit-105-000-km-update-tail-light-full.jpg
 

Rofffel

Forumguru
Dit zouden er in principe twee moeten zijn idd.
Je ziet de lijnen ook lopen in de unit.

Misschien een klap geven en kijken of t evt een los contact is?
 

hemi24

Forumguru
@Antera of @ertromp weet één van jullie of beide led's separaat aangestuurd kunnen worden middels VCDS?
Ik weet van de Golf 7 Variant met normale lampen dat de achterlichtunits wel 2 verschillende adressen hadden per kant...
 

Duijzer

Donateur
Gezien je foto is het daglicht. Zou het niet kunnen dat hij ‘s nachts de tweede lijn aanschakelt en bij daglicht slechts één lijn?
 

hemi24

Forumguru
Zat ik ook aan te denken: hier heeft iemand wellicht de achterlichtunits bij dagrijverlichting niet helemaal juist geprogrammeerd...

@MikeOctavia : heb je dit probleem bij alle standen van de lichtschakelaar?
 

dirk27

Forumguru
De lampen die op je auto zitten zijn niet de originele lampen. In het midden heb je een soort chromen bar: dat is enkel vanaf het facelift model (2017). En bij de facelift is het inderdaad zo dat er maar 1 C meer brand. Dat is om mensen aan te sporen die duurdere optie te nemen van "High LED" die er beter uit ziet ;)

Dus tot zover is er niets aan de hand, het is normaal dat er maar 1 C brand gezien je een unit hebt van het facelift model.
 
Bedankt voor de reacties allemaal !
Goed om te horen dat het wel normaal is. Ik zat eerlijk gezegd ook te denken aan een VCDS aanpassing, maar omdat de rest van de auto totaal geen aanpassingen heeft, twijfelde ik hieraan.

@hemi24, Zoals je aangaf heb ik dit geprobeerd bij alle standen in het donker en het blijft 1 C.

Ik denk dat ik dan toch maar eens ga rondkijken voor de units met 2 C's :bloos:

Bedankt voor het meedenken ! :) Dat extra chrome stukje was mij nooit opgevallen :pieker:
 

dirk27

Forumguru
Ik zou me er niet echt druk om maken, maar als je echt die units met de dubbele C wilt: ik heb 2 weken geleden ook gezocht naar zo'n unit omdat mijn moeder met haar Octavia tegen een muurtje had gereden en de lamp was gebarsten.

De beste prijs die ik vond was 120 euro per stuk om Supersoda.com, levering binnen de 4 dagen.

Let op! Voor de Octavia 3 zijn er momenteel dus 4 soorten achterlampen in omloop:
- de basic van het 2013 model zonder LED (deze lijkt op de dubbele C versie, maar de C is dus geen LED maar bestaat uit 3 halogeen pitjes en is veel goedkoper)
- de dubbele C versie van het 2013 model met LED (deze kost dus 120 euro op superskoda)
- de basic versie van het 2017 model met enkele C LED (deze vind je niet zo vaak)
- de chique versie van het 2017 model met extra brede C LED (deze vind je niet zo vaak)
 
Dankjewel Dirk27, Fijn dat je zo uitgebreid wilt antwoorden.
Je hebt ook wel gelijk, het hoeft niet direct voor mij. Voor nu bekijk ik rustig verschillende modellen van forumleden waardoor mij "To Do " lijstje groeit :D.

Superskoda is een goeie tip. Bedankt !
 

HarrieSkoda

Forumguru
Hoi @MikeOctavia ,

Even je topic over je achterlicht door zitten lezen. Ik heb toevallig een tijdje terug mijn 'halogeen' achterlichten vervangen voor LED achterlichten.

Als ik je kenteken enigszins een beetje kan ontcijferen, zie ik dat je Octavia van 2013 is, hetzelfde bouwjaar als die van mij.

Het lijkt me dus ook zeer onwaarschijnlijk dat je facelift lampen hebt zoals @dirk27 aangeeft, of de vorige eigenaar heeft deze gemonteerd (wellicht navragen)...?!

Mijn eerste gedachte was ook direct die van @Duijzer , aangezien ik tijdens het omcoderen van de normale achterlichten naar LED zag wat er allemaal mogelijk was. Lichtsterkte aanpasbaar, remlicht en mistlicht die lichtjes mee brandde wat niet hoorde, etc. etc.

Nu weet ik niet of die 'enkele C' daar ook toe behoort.

Ik begrijp dat het zowel rechts als links is?

Zie hieronder mijn LED achterlicht, ik zie toch weinig verschil...?

IMG_3354.JPG
 

Antera

Donateur
@Antera of @ertromp weet één van jullie of beide led's separaat aangestuurd kunnen worden middels VCDS?
Ik weet van de Golf 7 Variant met normale lampen dat de achterlichtunits wel 2 verschillende adressen hadden per kant...


Worden allemaal tegelijk aangestuurd en niet seperaat. Bij golf en audi afhankelijk welke achterlichten bestaat het soms idd uit meer kanalen
 
Hoi HarrieSkoda,

Als eerst, wat een mooi topic heb je. Mijn To Do lijstje heb ik weer kunnen aanvullen.
Wat betreft de units. Het enige verschil met de dubbele C's dat ik zie is wat Dirk27 aangaf, en dat is de dikkere chrome rand in het midden. Het klopt dat het zowel links als rechts betreft, wat het onwaarschijnlijk maakt dat het om een defect lampje gaat.

Het klinkt er voor mij naar dat de vorige eigenaar zijn units heeft moeten vervangen en heeft gekozen voor de "goedkopere" versie. De rest van de auto is van zoveel opties voorzien dat ik mij haast niet kan voorstellen dat hij/zij hierop heeft bezuinigd bij de eerste aankoop.

IMG_1651.jpgpijl.jpg
 

marwin

Forumguru
Ik zou me er niet echt druk om maken, maar als je echt die units met de dubbele C wilt: ik heb 2 weken geleden ook gezocht naar zo'n unit omdat mijn moeder met haar Octavia tegen een muurtje had gereden en de lamp was gebarsten.

De beste prijs die ik vond was 120 euro per stuk om Supersoda.com, levering binnen de 4 dagen.

Let op! Voor de Octavia 3 zijn er momenteel dus 4 soorten achterlampen in omloop:
- de basic van het 2013 model zonder LED (deze lijkt op de dubbele C versie, maar de C is dus geen LED maar bestaat uit 3 halogeen pitjes en is veel goedkoper)
- de dubbele C versie van het 2013 model met LED (deze kost dus 120 euro op superskoda)
- de basic versie van het 2017 model met enkele C LED (deze vind je niet zo vaak)
- de chique versie van het 2017 model met extra brede C LED (deze vind je niet zo vaak)

Misschien handig om hier ook de product nummers bij te zetten..
 

Sjoerdb

Forumguru
Wellicht een pm sturen, naar dirk27, als je hier interesse in hebt. Dit topic is al wel van 3 jaar terug, dus houd ook rekening met het antwoord: dat weet ik niet meer.
 

dirk27

Forumguru
Ik was aan het kijken op Superskoda, is nu http://www.kopacek.com

Dit zijn de productnummers voor de Octavia 3 van voor de facelift (dus tot 2017)

LED, met dubbele C - 150 euro - voor Combi
- Links 5E9945111A
-
Rechts 5E9945112A

voor berline
- Links 5E5945111A
-
Rechts 5E5945112A

Halogeen basic versie - 110 euro - voor Combi
- Links 5E9945111
- Rechts 5E9945112

voor berline
- Links 5E5945111
- Rechts 5E5945112

De productnummers van na de facelift heb ik niet meteen gevonden.
 

marwin

Forumguru
Kijk dat is snel :) bedankt , gelijk gebruik van gemaakt en 1 x Links 5E9945111A via onderdelenlijn besteld van een donorauto.
 
Bovenaan Onderaan