Achterklep O1C (RS) vervangen

eriktv

Forumguru
Er zijn al pagina's over volgeschreven: roest aan de achterklep van de Octavia 1 combi. Rond de plastic sierstrip, achter de kentekenplaat, aan de randjes en, het lastigste: langs de onderzijde van het achterraam. Het laatste is bij mij het geval. Ik heb mijn RS eind 2013 gekocht met wat (1-2mm) bubbeltjes in de hoop dat het allemaal niet zo snel zou gaan. Snel ging het wel: tijdens de winter 2014-2015 is de auto flink door de pekel gegaan en een paar weken niet gewassen. Gevolgen vrij desastreus, afgelopen zomer heb ik besloten dat het teveel in het zicht kwam en heb ik schuurpapier erop gezet en de plekken behandeld tegen verderroesten met Noverox. Niet mooi, wel effectief, sindsdien is het onder controle.

Ik heb zelf ingeschat dat het laten spuiten (wat mijn voorkeur had) te duur zou worden: raam moet eruit en er weer in + alle bijkomende werkzaamheden. Daarom heb ik na een lange zoektocht vorige week een gebruikte klep in de goede kleur op de sloop kunnen vinden. Stap 1 :cool:

Vraag 1: wie kan mij aan een montagebeschrijving helpen? @Joske ? :D

Vraag 2: nu zag ik eenmaal thuisgekomen dat er :mad: toch wat lichte bultjes boven de plastic sierlijst (die met het slot erin) zitten. Afblijven of iets aan doen? De strip zit geplakt neem ik aan?

Vraag 3: zal mijn RS-spoiler nog moeilijkheden opleveren? Hij lijkt (zie foto) met twee witte clipjes vast te zitten, voor de rest neem ik aan dat hij zo in de gewone klep past?

DSC_2082 (1280x720).jpg

De klep zelf bevestigen lijkt vrij makkelijk, letterlijk twee bouten
(van binnen, onder de hemelbekleding), maar het werk zal hem vooral zitten in alles wat eraan hangt: gasveren, spoiler met remlicht en sproeier, ruitenwisser met motor, slot, vergrendeling met alarm, kentekenplaatverlichting.

DSCN3761 (1280x960).jpg DSC_1821 (1280x720).jpg DSC_2073 (1280x720).jpg DSC_2080 (1280x720).jpg DSC_2081 (1280x720).jpg DSC_2079 (1280x720).jpg DSC_2078 (1280x720).jpg

Foto 1 is van zomer 2014, foto 2 van zomer 2015... :nailbiting:

Ik houd jullie, en vooral ook @turboturbo op de hoogte van de vorderingen in dit topic.
 
Laatst bewerkt:

Blackokkie2

Forumguru
Succes met de wisseling.




p.s. Ben jij een poos op vakantie geweest? Al een hele tijd geen berichten van je gezien.
 

eriktv

Forumguru
Haha nee, even wat druk geweest, vooral met werk Mark. Ik zal ook eens het stof van mijn eigen topic afblazen en vertellen wat ik de laatste tijd heb meegemaakt met m'n RS :)
 

Michelv.

Forumguru
Om de klep te vervangen hoef je niet achter de hemel te zijn, je kunt ook de 4 boutjes op de klep zelf loshalen, scheelt weer werk.
 

Michelv.

Forumguru
De kabelboom is eigenlijk het lastigste om die zonder beschadigingen weer door de klep te krijgen.
 

turboturbo

Forumguru
Ik heb ook even navraag gedaan. Wat het wisselen mogelijk lastig maakt is de kabelboom. Als de stekkers (zouden ergens achter het linker achterlicht moeten zitten) klein zijn zal die gemakkelijk te demonteren zijn. Anders draden doorknippen en met soldeer en krimpkous aan de slag.

Tip die ik nog kreeg: meet vantevoren de ruimte tussen de naden op. Zo kan de klep het beste afstellen en heb je het minste risico dat bijv het slot mechanisme anders uitgelijnd moet worden.
 

Joske

Forumguru
Dit is hetgeen ik gevonden heb :)
 

Bijlagen

  • achterklep uitbouwen O1 Combi.pdf
    42,3 KB · Weergaven: 15
  • bekleding uitbouwen O1 Combi.pdf
    52,1 KB · Weergaven: 4
  • gasdrukveer uitbouwen O1 Combi.pdf
    35,2 KB · Weergaven: 4

eriktv

Forumguru
Haha ja en makkelijk ook. Moeilijk vooraf in te schatten. De kabelboom zit er nog aan, dus hoop die zo aan te kunnen sluiten.

@Joske bedankt!!

Waarschijnlijk ga ik dit klusje in de kerstvakantie oppakken, als de auto bij m'n schoonouders in Tsjechië in de garage staat.
 

eriktv

Forumguru
Antwoord op mijn vraag 2: de plastic strip zit met vier boutjes vast en is daarna makkelijk los te klikken. Helaas zie je dat de lak, ondanks het rubber langs de rand, toch beschadigd wordt door de randen van de strip. Kan er nu mooi bij om alles met een lakstift bij te werken :jaja:
 

Antera

Donateur
Deze klus moet je met zijn 2en wel doen. In je eentje af te raden en kan voor meer schade zorgen op de klep/dak
 

eriktv

Forumguru
Er is ook hulp aanwezig, dus dat moet goedkomen. Is ook best zwaar nog, merk ik al als ik de klep wil verplaatsen in de schuur, waar hij continu in de weg staat :)
 

eriktv

Forumguru
Zojuist eerste stapjes gezet, binnenbekleding verwijderd (was al een hele klus, gelukkig maar 2 clipjes afgebroken) en bedrading blootgelegd (helaas anders dan de kabelboom die in de donorklep zit).

Ik heb nu echt een antwoord op vraag 3 nodig: hoe zit de spoiler bevestigd??? De twee witte clipjes zijn los, maar er zit geen beweging in. Ben er voor 99% zeker van dat hij gelijmd zit, hoe pak ik dit het beste aan? Gewoon föhn erop en dan met veel geduld, kracht, een oud pasje en flossdraad (zoals met de logo's)?

Foto's volgen.
 

turboturbo

Forumguru
Bij mijn octavie komt er aan de kant van het dak een stukje kleefpad onder de spoiler vandaan. Ik denk dus dat die gewoon geplakt is.

In mijn geval zou ik denk ik prima kunnen leven met een achterklep zonder spoiler trouwens. Maar ik begrijp dat je je RS wel origineel wilt houden misschien.

Wat de kabelboom betreft; dat is wel weer een tegenvaller.
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Ik zie dat de meeste vragen ondertussen al beantwoord zijn. Die plastic strip (en alle andere plekken waar roest zit, of kan zitten) kun je het beste checken en indien nodig een anti-roest behandeling geven, vóór je de klep gaat monteren. Onder zo'n strip zie je bijvoorbeeld de roest niet, maar doordat het vocht via een spleet naar binnen trekt, blijft het lang vochtig, en heb je geen zicht op wat er gebeurd, tot het ineens in zeer ernstige vorm aan het oppervlak komt.
 

eriktv

Forumguru
Ik heb alle beschadigde plekken licht geschuurd, kaal metaal een laagje Noverox gegeven en alle plekken met meerdere lagen zilveren / blanke lak behandeld. Hopelijk genoeg voor vele jaren zonder roest.

Ik ga morgen beginnen met föhn en, als ik dat hier kan vinden, visdraad. Enige lakschade aan m'n ouwe klep zal me een zorg zijn, dat maakt het een stuk makkelijker :)

Sowieso past het derde remlicht niet in de uitsparing, dus moet nu wel definitief opgelost worden. En originaliteit boven alles ;)
 

eriktv

Forumguru
Ik kan nu geen foto's comprimeren, dus die volgen later, maar goed nieuws! De klep zit erop!

Wat meeviel:
  • Het technische deel: slot, ruitenwisser, alles is heel makkelijk te (de)monteren
  • Het elektrische deel: de kabelboom heeft ook in de klep stekkertjes (die in de donorklep niet), waardoor hij makkelijk in delen te verwijderen is. Aansluiten lijkt dus heel simpel. Ik heb alleen een draad van de achterruitverwarming afgeknipt, dat is alles wat gesoldeerd moet worden.
Wat tegenviel:
  • De binnenbekleding: was bang om iets kapot te maken, maar er was maar een oplossing en dat was flink trekken. Een paar clipjes zijn afgebroken, maar er blijven voldoende over.
  • Het losschroeven van de torxschroeven aan het scharnier. Dit lukte gewoon niet, of het eraan ligt dat ze gelakt zijn of dat het slecht gereedschap was weet ik niet. Uiteindelijk via achter(binnen)zijde de moeren losgemaakt.
  • Conclusie hiervan was dat het plafond naar beneden moest worden gebogen, waarvoor zowat alle interieurdelen vanf de b-stijl los moeten, om het plafond niet te knikken.
  • Hierdoor moest ik de klep ook opnieuw richten: uiteindelijk vrouwlief in de kofferbak de moeren vast laten draaien, terwijl ik de klep op mijn vingers liet rusten (tip: zonder gasveren doen!). Na één poging direct goed!
  • De spoiler zat gelijmd. Verwijderen met föhn en oud pasje werkte redelijk, maar uiteindelijk (incl. lijmresten verwijderen en opnieuw lijmen) een goede vier uur extra werk.
So far so good. Morgen stekkers aansluiten, solderen, alles testen, laatste onderdelen monteren en dan is het klaar... :yeehaa:
 
Bovenaan Onderaan