Achterhalen tuner externe box

Noord26

Forumguru
Leden,

Vandaag op visite geweest bij vrienden die een tweeling gaan krijgen. Onder het mom van 'volg de Skoda rijder' hebben ze een 2e hands Fabia Combi GL gekocht. Mooie kar, legio opties voor een prikkie (ze worden veel te snel ingerolen nu er wel MRB betaald moet worden).

Wat mij opviel toen we een blokje om gingen, is dat het motortje feller leek te zijn als wat ik gewend was. Dus die kap open en hij liet zien dat er door iemand anders Xenon was ingebouwd en dat er een ballast met ducktape bovenop de accu was geplaatst (!!). Maar aangezien het motortje feller was en het geen ballast was (ik zag de ballasten ergens anders zitten), bleek het dus een externe ECU te zijn.

Er staat geen merk of type op de box. Valt het te achterhalen waar hij vandaan komt? Mijn eerste gedachten gaan uit naar een online-aankoop, waarbij de vorige eigenaar het zelf gemonteerd heeft. Gezien de duck-tape waarmee het op de accu geplakt zat en de hoeveelheid tie-wraps waarmee de Xenon erin gezet is. Niet bepaald werk van iemand die weet waar hij mee bezig; zeg maar.

ertromp

Forumguru
Wellicht eens aan VCDS leggen en kijken wat er uit komt bij de motor module? Ik zou wel eens willen weten wat je dan ziet in VCDS. Wellicht kan Mark in Breda daar wat over roepen

• Leuk
Waarderingen: CDK

Noord26

Forumguru
Kun je zo'n externe box wel uitlezen? Het doet in feite niets anders als waardes manipuleren toch?

CDK

Forumguru
dat vraag ik mij af of dat kan met VCDS, maar als je het niet probeert weet je het niet, dus daarom zou ik het wel proberen ;)

ertromp

Forumguru
Ik heb nog nooit een auto met powerbox aan de lap top gehad dus ik ben ook wel benieuwd of je überhaupt wat kunt zien. Maar inderdaad het is altijd leuk zo'n onderzoek te doen

EdK

Forumguru
Foto maken en een zoektocht met de foto in google doen, misschien dat er dan wat meer bekend word van die zoewarte doos

Stinger

Actief lid
Hoeveel stekkertjes heeft deze "externe ecu"? En hoe ziet deze externe ecu uit? Het zal idg geen jd engineering externe ecu zijn. Anders had u dat wel geweten ;). Ik weet het niet 100% zeker. Het neigt naar ventura tuning box.

Noord26

Forumguru
JD of Ventura (of anders), volgens mij zien die er aan de buitenkant hetzelfde uit. Ze kopen beiden de hardware elders in namelijk.

Bovenaan Onderaan