Achter veer vervangen

Niels83

Forumguru
Mijn achterveren zijn wat slap, omdat we met een caravannetje rijden wil ik wat stijvere er op zetten.

Het lijkt vrij simpel te doen?
Auto aan beide kanten de lucht in. wielen eraf.
met een veerspanner de veer korter maken.
een met veerspanner ingedrukte nieuwe er tussen zetten, en vervolgens ontspannen.

klopt dit of moet er meer los dan dit?

Hebben mensen ervaring met extra stijve veren voor de fabia? en welke dan?
 

brepus13

Forumguru
Veerspanner is voor de achterkant ( van de O3 en S2 in ieder geval ) helemaal niet nodig. Schokbrekers aan de onderkant losmaken en de as valt naar beneden. Je hebt dan genoeg ruimte.
 

brepus13

Forumguru
Makkelijkste is overigens hulpveren monteren in jouw geval. Deze plaats je in de huidige veer.

Google even op MAD hulpveren.
 

Niels83

Forumguru
Maar ik denk dat mijn veren wel hun beste tijd hebben gehad. Dus dan plaats ik hulpveren in slechte veren.
Dan lijkt het mij handiger om gewone versterkte veren te plaatsen, ben ik ineens klaar.
 

brepus13

Forumguru
Ik snap niet helemaal hoe veren hun werking zouden verliezen? Ze kunnen door roesten en breken maar versleten veren?!
 

brepus13

Forumguru
Persoonlijk zou ik voor MAD gaan maar dit is precies wat er al aangeraden werd. Ook dit zijn hulpveren en geen vervangende zoals je zelf wenste.
 

Niels83

Forumguru
dat snap ik alleen ik luister ook wel naar advies. als een veer niet slapper kan worden, dan heeft het geen zin ze te vervangen.
 

brepus13

Forumguru
Het heeft inderdaad geen zin om je bestaande veren te vervangen dan. Daarom plaats je dan dus een hulpveer IN je bestaande veer zodat die gaat helpen en de boel dus toch stugger wordt.
 

Huibert

Forumguru
Een veer wordt niet direct "slapper" maar zakt na verloop wel iets in hierdoor komt naarmate de leeftijd vordert de achterkant een stukje lager te liggen. Nieuwe veren lossen dit op doordat de achterkant dan weer dat stukje omhoog komt. Gaat het echter omdat hij aan de achterkant erg deinerig aanvoelt dan zijn nieuwe schokbrekers de oplossing. Dit is erg makkelijk zelf te doen en kost ook vrij weinig.
 

Niels83

Forumguru
welke veren hulpveren moet ik nu hebben? ik heb een fabia combi greenline uit 2012. Ik lees dat het verlaagde onderstel er niet meer is. Op sommige webshops maken ze onderscheid tussen de fabia greenline vanaf 2007 tot 2014 en de gewone combi.

moet ik dan de gewone bestellen?
 

haassie

Forumguru
Heb recentelijke hetzelfde aan de hand gehad en heb in plaats van hulpveren uiteindelijk gekozen voor een set eibach veren (150eu bij autodoc) en bilstein dempers voor omdat deze naveerden. Hiermee is de auto wel iets verlaagd (3cm), maar de veren zijn echt wel een stuk beter en voorkomen het diep inzakken bij zware belading en nemen het "zompige/deinende" gevoel echt wel weg. Recentelijk op wintersport geweest waarbij de pakezel weer aardig beladen was(skibox, 5mensen in auto en kofferbak vol). Deed het prima. Nu alleen nog de dempers achter v.v.....ben benieuwd icm de sleurhut. Lees uit veel ervaringen dat dit ook beter is.
 

brepus13

Forumguru
Ik heb zelf ook de Eibach set erop gezet maar dat is wel een andere prijsklasse, zeker als je het niet zelf kan en je ook je schokbrekers vervangt. Achterkant lukt binnen 30 minuten makkelijk.
 

Canon-Eye

Forumguru
Na in 2015 voor de eerste keer met de vers aangeschafte caravan achter de toenmalige Fabia Greenline combi 2011 op stap te zijn geweest heb ik door de dealer hulpveren laten monteren, tot grote tevredenheid. Voor zover ik weet zijn daarbij MAD hulpveren gebruikt. Dat is zo goed bevallen dat ik de SEAT Leon ook direct na aankoop van hulpveren heb laten voorzien.

Heb er wel erg in dat de achterhand wat omhoog komt (wat ik hem overigens wel goed vond staan, maar dat terzijde). Dat heeft dus consequenties voor koplampen en eventuele mistlampen, die moeten opnieuw worden afgesteld.
 

Niels83

Forumguru
hhmm op de websites staat dat het echtviets voor de vakman is. op YouTube lijkt het alsif iedereen die zijn hand kan draaien dit er zo indraait. Is het zo makkelijk als het lijkt op YouTube?
 

brepus13

Forumguru
Achterveren alleen stelt weinig voor. Je draait de veren er inderdaad gewoon in.

Edit:
Je haalt eerst de veren eraf achter en als je ze los hebt dán de hulpveren erin draaien. Plastic kapjes op de juiste plekken en weer terug zetten.
 
Laatst bewerkt:

45069

Senior Member
Kun je makkelijk zelf doen, als je een beetje handig bent en de auto aan de achterkant omhoog kunt doen. Staan genoeg voorbeelden of filmpjes op internet
 
Bovenaan Onderaan