Accu wissel assistentie O3 startstop

Mistraller

Senior Member
Mijn accu was al een tijdje wat minder, maar begint nu echt duidelijk slecht starten-problemen te geven.
Ik wil er graag een nieuwe in plaatsen en inleren ivm start-stop, wie kan mij hierin assisteren? Want ik lees wel her en der problemen bij wisselen, maar de prijs van de dealer vind ik echt te gortig als ik naar de accuprijzen kijk.

Ik wil ook enkele settings in mijn skoda aangepast hebben dus iemand met ervaring zou fijn zijn. Accu kan ik zelf bestellen.

Wie zou mij kunnen helpen op korte termijn?

Pindasaus

Forumguru
Varta of Bosch, schijnt in dezelfde fabriek te worden gemaakt. Verder is het belangrijk dat je van EFB of AGM dezelfde kiest.

Als je geen spanning op het systeem houdt is dat niet erg. Je krijgt weliswaar een kerstboom aan lampjes op je dashboard, maar die gaat weg als je één keer volledig naar links en rechts stuurt.

Arjan1985

Forumguru
Iedereen adviseert efb of agm. Snap ik gaan langer mee kan dieper ontladen. Maar wie gebruikt echt zijn start stop systeem? Het gros niet.
Een ordinaire gesloten lood zuur accu kan toch ook gewoon? Mits goed ingeregeld via de software.

EdK

Forumguru
Tsja @Arjan1985 ik gebruik S/S eigenlijk best veel zakelijk en privé !
Maar goed beide zijn handbak zoals ik graag rijd , met DSG zou ik zeker op ritten in slaap gaan vallen.....

@Arjan1985 ; het start stop gedeelte beperkt zich niet alleen tot steeds het moeten starten van de motor. De dynamo is bij s/s voertuigen vaak niet constant bekrachtigd (uitstoot) waardoor er dus gebruik van stroom is zonder laadspanning; en er zijn nogal wat systemen die stroom verbruiken. En daar is een reguliere start accu niet bepaald voor geschikt. Die houden graag van een constante 14,4 Volt spanning en een minimale SoC van zo’n 80%. EFB is hiervoor het alternatief ten opzichte van een reguliere start accu (vandaar de naam Enhanced Flooded Battery). Een AGM is iets beter; maar: die houd niet van warmte. En gezien de accu in de (warme) motorruimte zit is een EFB betere optie en iets goedkoper in aanschaf.

Mistraller

Senior Member
Ik had het nummer van Antera al in mijn telefoon zag ik, fijn dat het nog steeds bevestigd wordt. Ik zet er gewoon de aanbevolen accu in, in elk geval. S/S staat gewoon altijd aan, en tegenwoordig is het vooral mevrouw mistraller die ermee rijdt. Daarom ook pas laat aan de aandacht gekomen haha... dat ie een paar weken geleden slecht startte, na een weekje weinig rijden, had ze me niet gemeld. (ik wist al dat die accu matig was).

Ik ga even met Antera appen. Dank allen!

Bovenaan Onderaan