Accu werkt maar auto start enkel met gas bij geven.

Mijn vaders Skoda - Octavia - Turbo Benzine auto is rond de 13 jaar oud meen ik.
Auto altijd perfect onderhouden en in prima staat. Maar sinds enkele weken werkt
het starten van de auto niet goed meer. De wagen start wel goed maar slaat daarna
direct af. Enkel met gas bijgeven blijft hij aan de praat. Direct daarna draait de motor
goed. Maar na uitzetten van de motor start hij enkel weer door gas bij te geven bij
starten. Zelfs na lang rijden, is dus geen leeg gelopen accu probleem voor zover ik
het kan zien.

Moet binnenkort stuk rijden en ben bang dat hij dan misschien ver van huis niet meer
start, is dit reeel? En wat zou het probleem kunnen veroorzaken?

Uiteraard zou het het beste waarschijnlijk zijn om gewoon de accu in zijn geheel te
vervangen, maar wat nu als het niet aan de accu ligt.

Hopelijk kan iemand mij hier duidelijkheid in geven.

Leon
 

CDK

Forumguru
Welkom @SPYmaps. Het is wenselijk dat nieuwe leden zich eerst voorstellen in het meet en greet topic. Dat heeft een positieve invloed op het aantal nuttige reacties op je vraag.
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor jullie reactie, ik dacht al aan de meet en greet topic maar het probleem is dat het mijn vaders auto is. Ik leen hem slechts 1 a 2 keer per jaar. Mijn vader is 85 jaar oud en niet echt bekend met de internet mogelijkheden, hij zal dus niet in staat zijn hier langs te komen. Ik beschik daarom ook niet over een foto van de wagen, weet ook niet of het een octavia 1 of 2 is. Wagen is wel dik 10 jaar oud, waarschijnlijk rond de 15.

Misschien dat jullie me toch met enige raad kunnen bijstaan wat betreft mijn probleem?
Bij voorbaat dank, groetjes,

Leon
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

brepus13

Forumguru
Vraag het kenteken van de auto en kijk even bij het rdw waar je het over hebt... welk blok ligt erin..? Als de auto al langere tijd zo start waarom dan het vermoeden dat dit bij jouw rit ineens anders zal zijn? Er zit behoorlijk veel verschil tussen 10 of 15 jaar oud!

Hoe specifieker je bent hoe beter je hier geholpen kan worden ( na voorstellen ;) )
 

Rallye

Forumguru
Aan de andere kant zijn we niet te beroerd om, terwijl TS op zoek is naar de juiste gegevens, onze ideeën te spuien toch?

De auto valt, zo lijkt het, door zijn stationaire toerental heen. Wat kan dit veroorzaken?
 

ertromp

Forumguru
Tja
Glazen bol er bij
Krukassensor wellicht?
Bougiekabels slechter?
Smerig benzine filter?
Bobine(s)?
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
@SPYmaps Ook al gaat het niet om jouw auto, daarom is het niet verboden om je voor te stellen ;) en je kunt aangeven dat het om je vaders auto gaat.
Wat de leeftijd en Octavia I of II betreft: die zijn jarenlang naast elkaar geleverd, dus bouwjaar zegt niet zoveel. Als ik me niet vergis is de Octavia I combi nog 2-3 jaar geleverd omdat er van de Octavia II nog geen combi was, maar wel de OII hatchback werd geleverd.

Wat het probleem betreft: ik vermoed dat er óf onvoldoende brandstof wordt ingespoten bij het starten, óf dat de onsteking niet/onvoldoende wordt aangepast. Verder zijn er nog legio mogelijke oorzaken, hoe oud is bijvoorbeeld de benzine die in de tank zit, en hoe zit het met onderhoud (denk aan vernieuwen van bougies, brandstoffilter enz.).
 
Heel erg bedankt jullie allemaal voor jullie serieuse reacties. Wat betreft het voorstellen op dit forum in de meet en greet, ik kan helaas zo weinig over de wagen vertellen. Want ik weet bijna niets over de auto. Komt hoofdzakelijk doordat ik niet echt geinteresseerd ben in auto's, (sorry, klinkt waarschijnlijk als schelden hier op dit Skoda forum.)

Ik kan me voorstellen dat er vele mogelijkheden zijn die het probleem veroozaken, maar kan me ook voorstellen dat de ene oorzaak veel waarschijnlijker is als de ander. Heb dus met veel interesse alles gelezen. Over de brandstof kan ik kort zijn, die is erg nieuw, paar weken oud. Het onderhoud van de wagen is erg goed, mijn vader laat hem ondanks zijn hoge leeftijd nog altijd een kleine EN grote beurt geven. En bij ieder klein dingetje wordt hij direct naar de Skoda of Mercedes garage gereden. Mijn vader dacht zelf aan dat misschien de accu vloeistof bijgevuld diende te worden, of dat de zuur graad niet meer goed was. Of de dynamo. Maar dit zijn natuurlijk allemaal maar gissingen.

Ik zal zowiezo even de meet en greet invullen nu, :)
Leon
 

Cordoba

Forumguru
Vanwege het lenen van de auto en de leeftijd van je vader, dacht ik aan de mogelijkheid dat de auto maar een paar ritjes per jaar maakt, en dat er dus erg oude brandstof in de tank zou kunnen zitten, en brandstof van een jaar oud, is heel andere brandstof dan er destijds uit de pomp kwam. Dit lijkt hier dus niet het geval te zijn.

Wat het onderhoud betreft: je vader lijkt dat in elk geval goed te doen, de vraag is of de garage dat ook doet (er zijn genoeg garages, ook dealers die sjoemelen met onderhoud en bijvoorbeeld een filter niet vervangen, maar dat wel op de rekening zetten). Accu/dynamo lijkt onwaarschijnlijk, dan zou intrappen van het gaspedaal niet helpen. De eerste stap is om de auto uit te laten lezen door de dealer(of iemand met specifieke uitleesapparatuur voor de VAG-groep) op foutcodes. Algemene apparatuur, dus niet gericht op de VAG-groep leest niet de merk-specifieke foutcodes, dus kans dat je dan info mist. Bij het uit laten lezen, moet je vader er op staan, dat hij de foutcode (het nummer) krijgt: vaak wordt een klant afgescheept met de omschrijving, die dan vaak ook nog buitengewoon slordig wordt meegedeeld, waardoor je eigenlijk de verkeerde foutcode (met een andere oorzaak) krijgt. Als je het nummer hebt, kun je ook zelf de foutcode omschrijving en hoe te verhelpen nalezen op de site van Gerrit Speek. Je gaat op de site in de linker kolom naar 'foutcodes - lijst' en klikt die aan en zoekt vervolgens de foutcode(s) op.
 

hemi24

Forumguru
13 tot 15 jaar oud met benzinemotor en turbo? Zal waarschijnlijk een 1.8T zijn dan, dus ik gok op een O1.

@Cordoba : je verhaal van de O2 combi is verre van juist; de combi was er in 2005, de HB eind 2004. De O1 is inderdaad nog enkele jaren als demarrage geleverd als goedkoper alternatief naast de O2
 

turboturbo

Forumguru
Het moet idd een 1.8 20VT motor zijn in een O1. Aangezien dit de enige turbo benzinemotor was in de Octavia in die tijd.
De combi’s zijn tot maar liefst 2010 door geproduceerd naast de O2. En qua benzine turbo motoren kwamen die in de Octavia 2 pas weer ergens rond 2011 oid (tsi motoren)

Dan nu even naar het startprobleem.
De oorzaken kunnen vele zijn, maar moeilijk starten bij een VAG auto van dat era, zeker ook bij warme motor, is dikwijls de KVS (koelvloeistof)temperatuur (en/of icm de buiten temp sensor) en/of de accu. De accu vervangen als die tenminste 5 jaar oud is, zou ik dan gewoon doen. Mocht dat de oorzaak zijn is het op die manier goedkoop opgelost. Heeft dat niet opgelost dan heb je igg weer een verse accu om mee vooruit te kunnen en is die als verdachte uitgesloten voor de toekomst.

Draait de startmotor moeizaam rond tijdens het starten? Dan zou ik naar evt vastgelopen poulies op de multiriem kijken en/of accu of dynamo.

Als de accu zeker weten goed/uitgesloten is, en de poulies lopen vrij/startmotor loopt niet moeizaam rond zou ik verder zoeken naar of de KVS temperatuur nog goed is.

Daarna wordt het denk ik wel garage werk. Krukas of nokkenas sensor zouden mogelijke verdachten zijn. Brandstofpomp of het relais ervan. Mogelijk verstopt brandstof filter. Gasklephuis niet vervuild/stuk, Etc.

Bij de 1.8 20VT specifiek is verder de luchtmassa meter verdacht.
Daarnaast is ook de N75 klep heel belangrijk en storingsgevoelig, maar die zou dacht ik geen start problemen hoeven geven.
Tot slot kan de ketting of de spanner mogelijk ver versleten zijn maar dat geeft dacht ik geen start problemen maar een ratelende koude start.
Defecte Carterventilatie en vacuüm problemen (lekke slangen) zijn ook een beruchte problemen bij deze motor. Maar ook hiervan geldt dat ik niet weet of die start problemen kunnen geven/verklaren.

Een accu/dynamo/N75/KVS of luchtmassa meter is relatief simpel zelf te vervangen.

Dan ga ik ervan uit de basis onderhoud keurig op orde is, dus niet te oud luchtfilter, goed werkende bobines, niet te oude bougies, lambda sensors niet kaduuk, etc.
En geen problemen met lekke koppakking

:ot: (EDIT) misschien goed om te blijven realiseren dat niet iedereen zijn of haar vraag zo goed heeft kunnen formuleren in een startpost. En we even zo iemand op weg helpen met het boven water krijgen van de benodigde info. Vervolgens is iemand waarschijnlijk een stuk ontvankelijker voor verwachte wederdiensten zoals zichzelf voorstellen en zich verdiepen in de omgangsvormen en -normen hier :thumbsup:
 
Laatst bewerkt:

brepus13

Forumguru
Is jezelf voorstellen een wederdienst voor het halen van info of is info krijgen van medeforummers een wederdienst voor het voorstellen :pieker:

Volgens mij is er op een nette manier verwezen naar de meet en Greet maar los daar van, als je met heel weinig info komt is het ook erg lastig erg goed te helpen... je draagt nu misschien wel 5 opties aan maar dat zegt nog steeds niks over het wel of niet starten na die ene lange rit die hij in de geleende super goed onderhouden auto moet maken. Als de auto al weken klachten heeft waarom is hij dan nog niet naar een garage gebracht eigenlijk, iemand die zo zuinig op zijn auto is doet dat toch meteen?

Affijn, regel of een ANWB abbo of breng die auto naar een garage en je gaat met een veilig gevoel op pad :bloemen:
 

Cordoba

Forumguru
Is jezelf voorstellen een wederdienst voor het halen van info of is info krijgen van medeforummers een wederdienst voor het voorstellen :pieker:

Volgens mij is er op een nette manier verwezen naar de meet en Greet maar los daar van, al

@brepus13 blijkbaar heb je dit topic niet gezien?

Volgens mij zijn er overigens ook qua motoren meer mogelijkheden, als ik via gaspedaal.nl naar Octavia's met benzinemotor van 2005-2006 ga zoeken, kom ik ook redelijk wat 2.0 motoren tegen (in RS-uitvoeringen).
 

brepus13

Forumguru
@Cordoba even goed dat topic doorlezen, ik heb er zelfs in gereageerd.

Ontopic maar weer,

Er is in beide topics aangegeven om even het kenteken te vermelden. Is een hele makkelijke vraag lijkt me en geeft voor iedereen duidelijk over wat voor een auto we het nu hebben! Vragen en antwoorden geven werkt 2 kanten op nietwaar?
 

Canon-Eye

Forumguru
Er is in beide topics aangegeven om even het kenteken te vermelden.
Dan moet je dat kenteken natuurlijk wel paraat hebben.
Ik weet echt de kentekens niet van de auto's waarin mijn kinderen rijden. Als ik ze zie dan herken ik ze wel min of meer, maar als ze buiten het zicht zijn zou ik ze echt niet kunnen opnoemen. En dat zal voor TS niet anders zijn, vermoed ik.
 

brepus13

Forumguru
Als hij even contact opneemt met de eigenaar heb je toch zo een kenteken? Belletje, appje, foto van auto? Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn toch, zeker als we daardoor beter kunnen helpen?
 

oco1979

Forumguru
Ken tp eens gelezen.
Vermoed extra luchtschuif als die aanwezig is.
(Moet daarbij wel weten welke motor er in zit.)
Of eerder gasklepregeling.
Want wagen start goed maar sla direct af.
Hier zou je denken,sleutelcode niet herkennen.
Maar je zeg dat met gas geven die wel draaid.
Zou niet gaan moest sleutel niet herkent zijn.
Waarom valt die stil ???
Te weinig lucht ?
Te weinig brandstof.
Temperatuursensor kan ook oorzaak zijn.
Slechte ontsteking.
Delco vochtig(als het ene met delco nog is)

Zouden voor de beste tips de motor moeten weten en nog beter motorcode.
 

Canon-Eye

Forumguru
Als hij even contact opneemt met de eigenaar heb je toch zo een kenteken? Belletje, appje, foto van auto? Het hoeft allemaal niet zo moeilijk te zijn toch, zeker als we daardoor beter kunnen helpen?
Ik ken mensen die, als je ze naar hun auto vraagt, alleen het merk weten en weten dat-ie blauw is. Vraag naar motortype en ze kijken je verbaasd aan, roep iets over een motorcode en ze kijken glazig in de verte.

Kortom, het is niet per definitie simpel om die informatie boven water te krijgen. Daarbij is de eigenaar van deze auto al behoorlijk op leeftijd en TS zelf heeft ook al duidelijk gemaakt geen petrolhead te zijn.

De moraal van 't verhaal: rustig aan, effe een beetje geduld lijkt me best wel op z'n plaats...
 
Bovenaan Onderaan