octaviautrecht
Nieuw lid
Gaat om stop/start 1.2 TSI/105 pk model uit 2013. Zit een EFB accu in (volgens mij geen origineel), kon laatst niet starten 's ochtends toen het koud was. Auto is ook laatste maanden niet veel gebruikt, enkel voor korte ritjes. Heb hem zelf opgeladen met een 12v lader, maar ook als ik er dan een uur mee heb gereden is starten de volgende morgen niet mogelijk (accu zwak melding op dashboard). Ik ben erachter gekomen dat ik de 12v lader de eerste keer niet goed had aangesloten (dom dom), ipv op de plus pool en het chassis had ik de plus pool en de min pool gepakt. Ook heb ik de DC spanning over de polen gemeten 's ochtends, 11.79 V (dus veel te laag volgens mij).
Ik heb even bekeken welke accu er nu precies inzit, zie ook foto. Wat opvalt is dat de lengte (242 mm) niet overeenkomt met de accu die er volgens mij in hoort te zitten (278 mm). Ook zit er geen plastic huis om de accu heen, enkel een zwart dekentje (heb deze auto 2de hands gekocht dus geen idee wat daar ooit gebeurt is). Wel zit de accu netjes vast met een bout/metalen houdertje aan de voorkant, die kan op 2 plekken zitten (dus voor accu's van 242 en 278 mm lengte).
Exide EFB 12V 59 Ah 320 A DIN 640A (OEM 1S0915105A)
Garage gebeld en die kunnen uiteraard wel helpen, nieuwe "originele" Bosch accu voor EUR 260 plus arbeidsloon. Dat leek me geen goede deal, ik heb even rondgekeken en dit leek me een prima accu voor EUR 114 (278 mm lengte, EFB):
Varta N70
https://www.varta-automotive.com/nl-be/producten/varta-blue-dynamic-efb/570-500-076
https://www.carpartsdirect.nl/varta-570500076-accu.htm
Hier zijn mijn vragen:
Ik heb even bekeken welke accu er nu precies inzit, zie ook foto. Wat opvalt is dat de lengte (242 mm) niet overeenkomt met de accu die er volgens mij in hoort te zitten (278 mm). Ook zit er geen plastic huis om de accu heen, enkel een zwart dekentje (heb deze auto 2de hands gekocht dus geen idee wat daar ooit gebeurt is). Wel zit de accu netjes vast met een bout/metalen houdertje aan de voorkant, die kan op 2 plekken zitten (dus voor accu's van 242 en 278 mm lengte).
Exide EFB 12V 59 Ah 320 A DIN 640A (OEM 1S0915105A)
Garage gebeld en die kunnen uiteraard wel helpen, nieuwe "originele" Bosch accu voor EUR 260 plus arbeidsloon. Dat leek me geen goede deal, ik heb even rondgekeken en dit leek me een prima accu voor EUR 114 (278 mm lengte, EFB):
Varta N70
https://www.varta-automotive.com/nl-be/producten/varta-blue-dynamic-efb/570-500-076
https://www.carpartsdirect.nl/varta-570500076-accu.htm
Hier zijn mijn vragen:
- Is de accu inderdaad aan vervanging toe? Of zou ik dit nog moeten (laten) meten bij een garage?
- Zelf vervangen lijkt me vrij eenvoudig... heb op internet wat filmpjes bekeken, enige punt van discussie lijkt het aanmelden van de nieuwe accu in de boordcomputer. Wellicht is dit helemaal niet nodig, auto komt uit oktober 2013 en heeft al 180k op de teller overigens.
- Ik ben ervan uitgegaan dat er een EFB accu in hoort. Het is een stop/start model met accu onder de motorkap, dus EFB lijkt voor de hand te liggen. En er zit ook nu een EFB accu in.
- Er is ook een Varta N60 accu van 242 mm lengte: https://www.autodoc.nl/varta/13552934. Dus net zo lang als de accu die er nu in zit, maar het lijkt erop dat de N70 volgens de specificaties bij dit model auto hoort.
- Is bovenstaande Varta N70 accu een goede keuze? Of zijn er andere modellen die de voorkeur hebben?