Accu vervangen octavia combi mk3

Gaat om stop/start 1.2 TSI/105 pk model uit 2013. Zit een EFB accu in (volgens mij geen origineel), kon laatst niet starten 's ochtends toen het koud was. Auto is ook laatste maanden niet veel gebruikt, enkel voor korte ritjes. Heb hem zelf opgeladen met een 12v lader, maar ook als ik er dan een uur mee heb gereden is starten de volgende morgen niet mogelijk (accu zwak melding op dashboard). Ik ben erachter gekomen dat ik de 12v lader de eerste keer niet goed had aangesloten (dom dom), ipv op de plus pool en het chassis had ik de plus pool en de min pool gepakt. Ook heb ik de DC spanning over de polen gemeten 's ochtends, 11.79 V (dus veel te laag volgens mij).

Ik heb even bekeken welke accu er nu precies inzit, zie ook foto. Wat opvalt is dat de lengte (242 mm) niet overeenkomt met de accu die er volgens mij in hoort te zitten (278 mm). Ook zit er geen plastic huis om de accu heen, enkel een zwart dekentje (heb deze auto 2de hands gekocht dus geen idee wat daar ooit gebeurt is). Wel zit de accu netjes vast met een bout/metalen houdertje aan de voorkant, die kan op 2 plekken zitten (dus voor accu's van 242 en 278 mm lengte).

Exide EFB 12V 59 Ah 320 A DIN 640A (OEM 1S0915105A)

Garage gebeld en die kunnen uiteraard wel helpen, nieuwe "originele" Bosch accu voor EUR 260 plus arbeidsloon. Dat leek me geen goede deal, ik heb even rondgekeken en dit leek me een prima accu voor EUR 114 (278 mm lengte, EFB):

Varta N70
https://www.varta-automotive.com/nl-be/producten/varta-blue-dynamic-efb/570-500-076
https://www.carpartsdirect.nl/varta-570500076-accu.htm

Hier zijn mijn vragen:
  1. Is de accu inderdaad aan vervanging toe? Of zou ik dit nog moeten (laten) meten bij een garage?
  2. Zelf vervangen lijkt me vrij eenvoudig... heb op internet wat filmpjes bekeken, enige punt van discussie lijkt het aanmelden van de nieuwe accu in de boordcomputer. Wellicht is dit helemaal niet nodig, auto komt uit oktober 2013 en heeft al 180k op de teller overigens.
  3. Ik ben ervan uitgegaan dat er een EFB accu in hoort. Het is een stop/start model met accu onder de motorkap, dus EFB lijkt voor de hand te liggen. En er zit ook nu een EFB accu in.
  4. Er is ook een Varta N60 accu van 242 mm lengte: https://www.autodoc.nl/varta/13552934. Dus net zo lang als de accu die er nu in zit, maar het lijkt erop dat de N70 volgens de specificaties bij dit model auto hoort.
  5. Is bovenstaande Varta N70 accu een goede keuze? Of zijn er andere modellen die de voorkeur hebben?
Alvast bedankt!
 
Dit topic beantwoordt volgens alvast een deel van mijn vragen (3/4/5)... de EFB Varta N70 lijkt de juiste keus. Inprogrammeren van de nieuwe accu (vraag 2) is aan te raden, maar kan ook later gedaan worden.

https://www.skodaforum.nl/forum/i/keuze-accu-bij-vervanging.41678/

Blijft vooral mijn eerste vraag staan... ik heb vandaag nog even de accu proberen op te laden, spannning liep op tot 13V. Maar na een uurtje was deze teruggezakt naar 12.5V en kon ik de motor niet starten. Ik zou de spanning nog kunnen meten bij draaiende motor (zou volgens mij 14+ V moeten zijn als de dynamo verder goed is). Maar ik begrijp niet hoe die spanning zo snel kan teruglopen. Zou er een lekstroom in het spel kunnen zijn? En kan ik die met een (goede) multimeter makkelijk meten? Wil wel zeker weten of ik dus inderdaad een nieuwe accu moet bestellen...
 

leon-cupra

Forumguru
Los van de vragen van TS maar wel een vraag die handig kan zijn voor anderen. Er zijn dus batterijen voor start/stop en voor zonder start/stop. Als jij nu een gewone batterij plaats in een wagen met start/stop gaat je start/stop niet meer werken (voor velen een zege) maar heeft dat eigenlijk verder nog gevolgen?
 

Tees

Donateur
Als ik me niet vergis is de laadspanning van een normale loodaccu en een EFB/AGM anders (laatste is hoger). En volgens mij is de spanningsregelaar in de dynamo niet adaptief dmv software, dus ik vermoed dat je dan je normale loodaccu wat stevig laadt zonder verdere aanpassingen.

Wat betreft de overgebleven vraag van TS dit klinkt wel heel erg als een defecte accu. Het kán natuurlijk dat je een lekstroom hebt, maar de kans dat je accu zelf de boosdoener is, is veel groter. Accu's icm start/stop gaan helaas veel korter mee dan de ouderwetse accu's. Na 3-4 jaar op is geen uitzondering voor één met S/S, terwijl zonder S/S ze meestal een paar jaar (en soms vele jaren) langer mee gaan.

Edit: je kan natuurlijk ook bij een garage langs gaan, de meeste testen gratis je accu. Maar als die niet een beetje fatsoenlijk opgeladen is, krijg je zeer waarschijnlijk sowieso een melding dat ie niet goed is.
En tenslotte wordt het door velen hier erg op prijs gesteld als je je even voorstelt in de Meet en Greet
 
Laatst bewerkt:
[Q

@Tees thx voor de info. Ik zal ook even wat posten in de Meet en Greet later vandaag!

Ik denk ook dat de accu overleden is... in een garage laten testen gaat daar niet veel aan veranderen denk ik (zeker niet omdat de accu niet goed opgeladen zal zjin denk ik). Ik begrijp alleen niet waarom die DC spanning zo snel terugloopt... zou het aan te raden zijn om die lekstroom te meten voordat ik er een nieuwe accu inzet? Of kan dat ook daarna, ik vraag me af of een lekstroom schadelijk kan zijn voor de nieuwe accu.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Tees

Donateur
An sich kan een lekstroom op een accu niet direct kwaad. T wordt wel schadelijk als de accu diep ontladen wordt, dat vinden accu's echt niet leuk. Dus als je de nieuwe accu monteert, zou ik de dagen erna de spanning even in de gaten houden, die loopt natuurlijk altijd wel iets terug, maar het moet niet al te veel zijn.
 

brepus13

Forumguru
Dat een accu terug valt naar 12.5V is opzich niet zo schokkend lijkt me. Dat hij bij laden 13/14V is lijkt me ook prima. Dat hij bij 12.5V niet wil starten is wel vreemd. Kijk eens naar je volt meter wat die doet bij starten. Lees ook vooral de andere topics nog eens door want daar staat al heel veel in.
 
@brepus13 bij 12.5V startte hij nog wel... maar hij zaktje snel terug naar onder de 12V na een paar uur.

Ik heb inmiddels is de Varta N70 erin gezet, starten is geen enkel probleem en alles lijkt naar behoren te werken. In het begin probleem meldingen van ESC, bandenspanning en stop/start. Na even rijden bleef enkel de stop/start melding over, dus ik heb stop/start uitgeschakeld. En na nog een keer starten lijkt nu ook de stop/start melding verdwenen.
 

Sjoerdb

Forumguru
Voor de nieuwe auto's doen ze vaak een kleine accu aan de polen hangen zodat de boordspanning niet weg valt en dat voorkomt heel simpel veel problemen
 
@Sjoerdb dat begrijp ik. Maar de problemen verdwenen vanzelf, inmiddels werkt stop/start ook weer zonder daar verder nog iets voor gedaan te hebben. Spanning is 12.84V na een tijdje rijden, was 12.46V toen ik de nieuwe accu erin zette.

Zoals hieronder ook omschreven moet ik eigenlijk de nieuwe accu nog even aanmelden. Als er iemand in de buurt van Utrecht is die zo'n VDCS heeft om dat te doen hoor ik dat graag...

https://www.skodaforum.nl/forum/i/accu-is-op.40420/
 
Heb vandaag nog even gekeken hoe groot de lekstroom is als de auto stil staat en op slot zit.

Multimeter op 10A DC tussen de minpool van de accu en de connector/kabel die op de minpool hoort te zitten. Heb ervoor gezorgd dat de multimeter aangesloten was _voordat_ ik de connector/kabel van de minpool loshaalde.

Na een tijd zag ik de stroom terugzakken van ~2A tot ~1A... toen naar 0.17A... toen 0.07A... om uiteindelijk op 0.00A te blijven staan. Dus er loopt (denk ik) maximaal een lekstroom van 0.005A (5mA), dat lijkt mij een prima waarde!
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees
Nog een laatste update, alles werkt nog steeds goed. Heb ook de nieuwe accu laten aanmelden bij een garage, dat was snel gedaan. Schijnbaar kunnen ze met zo'n apparaat via bluetooth eea aanpassen in de boordcomputer.
 

Tees

Donateur
Moet ook kunnen, al hangt eea af van wat de acculader aan electronische regeling heeft. Kan zijn dat ie detecteert dat er geen accu aan zit, maar alleen verbruikers en dan uitschakelt.

Bij m'n O2 trouwens zonder gedaan en dat was geen enkel probleem, alleen de stuurhoeksensor hercalibreren (1x volledig rechts en links sturen)
 

feestbeestzaandam

Senior Member
Ik zeg niet dat het de schoonheidsprijs verdient.
Maar in mijn skoda octavia III heb ik mijn accu zelf vervangen met een nieuwere die 1 ampere uur meer specificatie had.
Verder alles het zelfde.
Na paar 100 meter rijden alles weer normaal, geen foutmelding en niks hoeven herprogrameren.

Lijkt dus niet altijd nodig.
 

Tees

Donateur
Inleren is overigens wél verstandig als je S/S hebt. Hier is overigens voldoende elders over geschreven
 

brepus13

Forumguru
Ik zeg niet dat het de schoonheidsprijs verdient.
Maar in mijn skoda octavia III heb ik mijn accu zelf vervangen met een nieuwere die 1 ampere uur meer specificatie had.
Verder alles het zelfde.
Na paar 100 meter rijden alles weer normaal, geen foutmelding en niks hoeven herprogrameren.

Lijkt dus niet altijd nodig.

uiteraard doet alles het weer, met opnieuw inleren verleng je alleen de levensduur van de accu. Er is genoeg info over de vinden verder :-)
 

EdK

Forumguru
Verleden week vrijdag vergeten me omvormer uit te zetten in me bedrijfswagen ( caddy )
Maandag uiteraard de accu zo leeg dat deze niet meer de wagen kon starten (dood)
Dus lader op de accu gezet ( staat standaard bij ons in opslagloods ) en 10 min later kon ik de wagen weer starten.
En veel storingslampjes die stonden te branden, maar na een kleine kilometer waren die allemaal weer uit behalve een melding van start/stop systeem en te lage accuspanning.
En me cruisecontrol deed niets meer dus moest gas geven met de voet.
Na een parkeerhaven ingereden te zijn en de wagen uitgezet te hebben en daarna weer gestart te hebben werkte de cruise ook weer en was die start/stop melding ook weg.

Dus ja moeilijk doen met een extra accu of lader ????
Gewoon de polen eraf accu eruit en nieuwe erin en polen weer aansluiten en dan een stukkie rijden.....
 

VAG-man

Forumguru
Vanavond nieuwe accu ingelegd.
Oude accu losgekoppeld en nieuwe erin gedaan.

Na de auto gestart te hebben foutmelding stuurbekrachtiging en diverse andere foutmeldingen. Keer volledig naar links sturen en een keer volledig naar rechts en alle foutmeldingen waren verdwenen.
 
Bovenaan Onderaan