Accu spanning fabia 3 1.4 tdi

50tintenfaab

Senior Member
Hello mede forum Skoda eigenaars, ik had een vraag betreft de accu vervangen

Mijn accu is vervangen en heb ik de EFB accu laten vervangen voor een AGM accu(scheen beter te zijn en stuk duurder maar goed accu is toch erg belangrijk haha) en hebben ze het via vcds ingeleerd. (Rosstech video)

Starten lopen testrondje gemaakt werkt perfect ik blij keurig betaald en vol blijdschap naar huis gereden

Nu was de accu de volgende dag leeg en je raad t al niet willen starten

Vervolgens de nieuwe accu maar een nachtje onder de lader gezet en weer gemonteerd , starten lopen

Nou vertrouw ik het toch niet helemaal en
Ik de accu gemeten met een Multimeter

Met motor aan 13.8V
Motor uit en op slot accu 12.3/12.5V
Volgende ochtend accu gemeten met motor uit en op slot 12.18V

Gestart (zonder problemen ) klein stukje gereden nu staat de accu weer op 12.3v met motor uit en op slot morgen maar weer eens meten?

Is dit iets om me zorgen over te maken of is dit normaal ? Of moet ik misschien via vcds ook het aantal A instellen want via het Rosstech filmpje is het alleen maar

AH/Manufactor/serie nummer


Hoor verschillende verhalen waarvan sommige zeggen van 12.4/5 naar 12.18 is niks om je zorgen over te maken klopt dit?

Wie o wie ?
 

Cordoba

Forumguru
Persoonlijk vind ik de gemeten spanning ietsje aan de lage kant, maar dit kan ook te maken hebben met het type accu (AGM/EFB/ouderwets lood) of de spanningsregelaar van de dynamo. Wat het instellen van het Amperage via VCDS betreft: als je aantal Ah/fabrikant/ sn opgeeft, dan is automatisch ook het aantal amperes bekend, dus hoef je dat niet meer apart in te stellen.
 

50tintenfaab

Senior Member
Welke gemeten spanning bedoel je, met motor uit of draaiende motor?

Wat er op de accu staat is AGM 12v 68ah 380a

En wat mij op viel was dat tijdens het programmeren met vcds dat er binary agm stond iemand die hier ervaring mee heeft
 

Cordoba

Forumguru
Met motor aan, is die 13,8V is redelijk standaard, maar met motor uit zou ik iets rond de 13V of er net onder verwachten, zeker als het buiten warm is en de motor net stil staat.
 

turboturbo

Forumguru
Geen idee hoe dat bij andere accu's is, maar bij een gewone accu zijn die waarden veel te laag voor een nieuwe.
De waarde zou idealiter ongeveer 12,7V of hoger moeten zijn voor een nieuwe in ruststand na bijv 24u stilstaan (klassieke accu)

En tijdens het starten mag het voltage niet onder de 10V zakken.

Mocht dit voor een AGM niet anders zijn dan denk ik dat je even terug mag voor een andere want deze is dan niet goed genoeg meer (voor een nieuwe)
 
Laatst bewerkt:

50tintenfaab

Senior Member
Meet gewoon op de accu Polen

De accu spanning met motor uit
en met motor aan zowel stationair als verhoogd naar 2000-2500 toeren

Echter blijft de dynamo zowel bij station als verhoogd gewoon 13.8/13.9 geven

Dacht dat 13.8 de dynamo niet tot minimaal bijlaad omdat deze denkt dat de accu al vol is

Zou het de dynamo kunnen zijn ? Accu kwam nieuw uit het magazijn bij de locale garage hier uit de buurt verwachten dat dit geen probleem mag zijn
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Blijft leuk, voltage meten, maar levert de accu wel voldoende stroom om te starten?

Zonder de polen los te nemen, zul je nooit een fatsoenlijke rustspanning kunnen bepalen.
Als de auto net gereden heeft kan de spanning zelfs verhoogd zijn, dit noemt men ook wel oppervlaktespanning.
Een conductancemeting is de enige mogelijkheid om iets te zeggen over de gezondheidstoestand van je accu.

Succes met je multimeter...
 

Cordoba

Forumguru
Die 13.8 á 13.9 Volt die de dynamo levert bij lopende motor aan dat de dynamo in elk geval bijlaadt, maar de spanning die je meet zodra je de motor stopt geeft aan dat de accu óf nog lang niet vol is, óf dat er minstens 1 accucel is van twijfelachtige kwaliteit. Bij mijn Fabia I heb (bij een gewone loodaccu) vergelijkbare zaken gemeten, en daar was gewoon de accu rot. Zelfs als ik de accu aan de lader zette en oplaadde tot ie vol was, had ie direct na afkoppelen iets van 13,5 Volt (dat haal je blijkbaar niet eens met je nieuwe accu met motor uit), en na een nachtje in de keuken staan (vanwege de kou) en niets aangesloten gedurende die tijd was de spanning gezakt tot 12 Volt, nog een dagje in de keuken staan nog net 11 Volt over. Ik zie teveel overeenkomst met jouw 'nieuwe' accu. Overigens een accu die op de plank staat, maar niet onder de juiste condities gaat hard achteruit.
 

50tintenfaab

Senior Member
Probleem is opgelost :)

Ze hebben eerst een andere nieuwe accu gemonteerd alleen deze werd alleen maar leger ipv voller, het probleem was de dynamo de garage van mij zei zal eens kijken naar de dynamo want 13.8v (zowel verhoogd toerental als stationair toerental laad de dynamo inderdaad wel echter minimaal aangezien hij denkt dat de accu al bijna vol zit wat dus niet het geval was aangezien zowel bij de nieuwe accu die die leegtrok ipv bijlaad en de huidige die 11.6/11.8v aangaf toen is de dynamo vervangen en laad nu hele tijd 14.4 waardoor de accu nu keurig op spanning is

Dank jullie wel voor de reacties en hulp
 
Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
Is de complete dynamo vervangen, of alleen de spanningsregelaar? (bij sommige dynamo's is het heel makkelijk alleen de spanningsregelaar te vervangen, bij andere dynamo's zit de spanningsregelaar ver weggebouwd in de dynamo zelf.)
 
Bovenaan Onderaan