Accu Skoda Fabia 1.2 Greenline start stop vervangen

Beste sleutelaars,

Nu het weer wat kouder begint te worden wil ik de accu van mijn Skoda Fabia 1.2 Greenline uit 2010 vervangen, want ik merk dat het hij meer moeite met starten begint te krijgen. Er zit een start stop systeem in, dat ik echter niet gebruik.

Via internet wil ik een nieuwe start stop accu bestellen van het zelfde type en merk dan er nu in zit.

Vraag: Moet deze nieuwe accu dan ook worden ingeleerd? Met welke software / device is dit inleren te doen?
En is het een probleem als dit inleren op een later tijdstip (bv. over een half jaar bij een beurt) gedaan wordt?


Alvast bedankt voor het meedenken!
 

turboturbo

Forumguru
het merk van de accu en een verzonnen serienummer ingevoerd.
Maar dan heb je m dus wel ingeleerd hiermee, toch? Je hebt in ieder geval een software matige handeling gedaan bovenop het vervangen van je accu....

Zomaar de accu vervangen kan ook wel, maar de computer 'weet' er dan niet vanaf en zal de accu als de reeds bestaande accu verder behandelen vwb oplaad management.

Dit even als leek geredeneerd....

Ik dacht bovendien hier al eens gelezen te hebben dat iemand vroegtijdig z'n nieuwe stop-start accu opnieuw kon vervangen omdat die niet was ingeleerd....
 

turboturbo

Forumguru
Dus dat artikel stelt dat die aansturing / accu management zelf-lerend is, begrijp ik dat zo goed? Daar zou alleen wat tijd overheen gaan.
 
Dank voor jullie reacties! Ik ga de accu toch op internet bestellen en probeer via via een inleerapparaat te lenen. Wordt vervolgd.
 

Cordoba

Forumguru
Dus dat artikel stelt dat die aansturing / accu management zelf-lerend is, begrijp ik dat zo goed? Daar zou alleen wat tijd overheen gaan.

Ik heb het betreffende artikel niet gelezen, maar een aantal maanden terug een verhaal met blijkbaar vergelijkbare strekking. Bij het zelflerend vermogen hoort ook dat het laadsysteem zich aanpast als tijdens de levensduur de capaciteit van de accu terugloopt. Als je dus een identieke accu plaatst als er ooit nieuw is ingegaan, zou het dus nog steeds beter zijn om opnieuw in te leren, zodat je de accucapaciteit optimaal gebruikt. Nu weet ik dat het zelflerend vermogen bij bijvoorbeeld de gasklep betekend dat ook na bijvoorbeeld een schoonmaakbeurt van het gasklephuis, de gasklep langzamerhand de andere kant op kan gaan stellen, ik weet niet of bij het regelsysteem voor het bijladen van de accu, het systeem ook weer terug kan gaan richting de uitgangssituatie (bij nieuw) of dat het systeem maar één kant op zelflerend is (en je dus echt een nieuwe accu in moet leren).
 

Chatslet

Forumguru
Ik zit hier in dezelfde situatie. Als het flink koud is en de auto staat een paar dagen stil dan duurt het wat langer voordat hij aanslaat. Ik heb hier een VCDS kabel en uit de instructies blijkt dat de accu op 3 manieren in te leren is. Dit even afhankelijk van welk systeem jouw auto gebruikt. Bij de eerste 2 manieren is de BEM code nodig en bij de 3e manier kun je gewoon de capaciteit invoeren en boeit het kennelijk niet welke fabrikant en serienummer je invult. Begrijp ik nou goed dat het bij de Fabia Greenline op de 3e manier gaat? Ik ben eigenlijk een beetje huiverig om daar in te gaan zitten rommelen. En kan iemand iets zinnigs zeggen over het verschil van inleren van een gewone loodaccu en een AGM accu? Die hebben natuurlijk een andere interne weerstand, andere laadprocedure en ander maximaal voltage. Nu detecteert een normale acculader dat zelf maar mag ik dat ook van mijn Fabia verwachten?
 
Mijn idee!

Gewoon een start-stop accu kopen op internet met dezelfde specificaties en afmetingen ( ongeveer 120 e ) en deze plaatsen.
Als je geen ervaring hebt met het plaatsen, bij het afkoppelen van de oude batterij kan de auto computer tijdelijk zonder stroom vallen,onmiddellijk gevolg hiervan zijn een paar kleine storingen zoals vensters die bij het sluiten maar half naar beneden gaan , (zoals bij mijn vroegere renault megane), maar de computer regelt zijn eigen bij en alles wordt weer normaal : Om dit te voorkomen kan je de stroomvoorziening onderhouden van de autocomputer met een externe 12 volt aansluiting bvb langs de sigaretten aansteker.
Een antwoord hierover laat ik over aan onze medeleden die hier zelf ondervinding over hebben.
 
Bovenaan Onderaan