Accu loopt leeg

Brabo

Nieuw lid
Hallo heren (en dames?).

Ik ben nieuw hier en zit met een probleem waar ik niet meer uit kom.
Ik heb een Octavia I combi uit 2003. Hij heeft al een keer een nieuwe zekeringkast gehad die op de accu zit vanwege het doorbranden van de hoofdzekering (110V) die op de dynamo aangesloten zit.
Nu kwam ik vorige week van een 100km rit terug thuis en in de straat gingen acculampje airbaglampje en ABS lampje branden.
Ik dacht: dat ken ik!

Zekering vervangen maar omdat het plastic wederom gesmolten was ook maar weer een nieuw zekeringkastje erop gezet. Omdat de kabel vanaf de dynamo er ook niet meer heel erg fris uit zag en binnen 2 minuten zo warm was dat je hem met goed fatsoen niet meer vast kon houden ook de gehele kabel tussen dynamo en zekeringkastje vervangen.
Alle kabels en zekeringen doorgemeten en die werken naar behoren.

Als ik nu de auto gestart heb (overstarten met andere auto ivm lege accu) dan loopt de accu binnen no time leeg. Met meter gekeken en hij is ruim 13V bij loshalen van kabels maar binnen 2 minuten zit ik onder de 10V. Extra toeren maken zorgt ervoor dat de afname enkel sneller gaat.

Mijn vermoeden is nu de dynamo zelf danwel de massa van de dynamo die niet goed is.

Is er iemand die me kan uitleggen hoe ik dit zelf kan testen?
Wagen staat thuis en is dus ook niet erg makkelijk bij een garage te krijgen aangezien de accu binnen 2 minuten zo leeg is dat hij uit valt.
Op dit moment accu maar aan de optimate hangen om hem zo vol mogelijk te krijgen en te zien hoe ver ik kom richting garage als ik er echt niet meer uit ga komen.

Alvast bedankt voor het meedenken en mochten jullie meer info nodig hebben dan hoor ik het graag!

Desperado

Forumguru
De dynamo kun je testen met een multimeter, maar vraag me niet precies hoe. En anders even door de garage laten doen. Kost ze maar een minuutje en weet je gelijk waar je aan toe bent.

DimiTator

Actief lid
Alternator in kortsluiting?
Koppel de alternator los en rij dan naar de garage.

In elk geval: dit klinkt zo ongezond dat ik de auto zelfs niet in de garage zou durven zetten zonder e accu af te koppelen. Dat ding kan uitbranden hé!

Cordoba

Forumguru
Stom idee misschien, maar als de de dynamo elektrisch ontkoppeld, loopt ie dan ook zo snel leeg? (zo niet kan je tenminste een normale rit naar de garage maken).

Ik heb het idee dat er meer aan de hand is dan alleen een slechte massa of slecht werkende dynamo, gezien de snelle afname van de accuspanning. Ik denk eerlijk gezegd eerder aan bijv. een spanningsregelaar die compleet het spoor bijster is (mogelijk dat de spanningsregelaar zorgt voor het snel leeglopen van de accu).
Nu weet ik niet of bij jouw auto/dynamo de spanningsregelaar buiten op de dynamo zit en makkelijk te vervangen is, of dat je een dynamo hebt, waar de halve dynamo uit elkaar moet om bij de spanningsregelaar te komen.

Edit: Ik zie dat DimiTator al een vergelijkbaar iets heeft. Overigens is je motorcode wel handig omdat daar ook meestal het type dynamo aan vast hangt. Verder wordt het op prijs gesteld als je je even voorstelt in het daarvoor bestemde forumdeel.

Brabo

Nieuw lid
Alternator in kortsluiting?
Koppel de alternator los en rij dan naar de garage.

In elk geval: dit klinkt zo ongezond dat ik de auto zelfs niet in de garage zou durven zetten zonder e accu af te koppelen. Dat ding kan uitbranden hé!

Kabel wordt na vervanging niet meer warm dus dat probleem is opgelost met de nieuwe kabel.

@Cordoba
Dat kan ik inderdaad nog eens proberen, even los gooien en kijken wat accu dan doet.
Thnx voor het idee!

Antera

Donateur
Laad niet echt bij. Meet eens op de accupolen dan als de motor loopt? Meet je dan 14V of beduidend minder? En is je accu misschien dusdanig kapot dat bijladen niet meer werkt kan ook heel goed. Als de platen dusdanig krom zjn in de accu dan heeft laden geen zien

Brabo

Nieuw lid
Als auto loopt en ik meet over de polen dan zie je het voltage gewoon afnemen.

@Cordoba, helaas truukje werkte niet, alsnog binnen no time leeg.

Ronnie

Forumguru
In een onafgezekerd gedeelte zit dus een forse kortsluiting!
Kunnen maar een paar zaken zijn welke direct met de accu verbonden zijn.
Let op wat je doet, hier lopen zeer hoge stromen en het gevaar van brand is niet ver weg......
Koppel de pluskabel eens van de dynamo af (deze verdenk ik op een defect in de diodebrug)
Ook is de startmotor direct met de accu verbonden,(maar een sluiting hierin is onwaarschijnlijk, het startrelais op de motor voorkomt dit).
Voel eens op de ABS pomp of deze warm is.
Dit zijn allen zeer grote afnemers met hoge stroomopnames.
Zoals je het omschrijft moet er al zo'n 100-150A lekken, da's niet mis....

Cordoba

Forumguru
Andere optie, waar ik wel even aan gedacht hebt, maar alleen Antera heeft het genoemd: accu met een kapotte cel.
Je kunt proberen om de accu los te halen, en aan een lader te hangen (of even andere accu erbij) en dan de accu als ie 12 Volt of meer aan spanning heeft, gewoon een nachtje (totaal afgekoppeld) laten staan. Als de accu na een aantal uren duidelijk onder de 12 Volt zit, is gewoon de accu zelf overleden (kapotte cel, bijvoorbeeld door een kromme plaat zoals Antera al heeft genoemd).

Brabo

Nieuw lid
Accu heeft dik 2 dagen aan optimate gehangen, vanochtend gaf die aan dat hij klaar was.
Vanochtend gemeten 12,8V en nu net nog steeds 12,8V.
Die durf ik dus wel uit te sluiten :)
Nu verder met de rest.

EdK

Forumguru
Maar neem aan dat dit onbelast gemeten is ?
En juist bij belast meten kom je er achter of de accuspanning in elkaar dondert, dus beter is om de accu te laten doormeten bij een accucenter als de problemen toch aanblijven

Cordoba

Forumguru
@EdK dit was bedoeld om uit te sluiten dat er een cel van de accu is overleden. Een accu met kapotte cel die volledig opgeladen is, en niet belast wordt zal toch binnen korte tijd de spanning terug lopen naar 10, hooguit 11 Volt. Wat jij bedoeld is de accu-capaciteit, die sowieso tijdens de levensduur langzaam terugloopt.

EdK

Forumguru
geheel met je eens @Cordoba maar ook jij weet dat een accu zonder enige belasting er goed uit kan zien maar zodra er een belasting opgegooid word hij pas zijn zeer tentoonstelt.

En een accu word op de lange duur inderdaad steeds slechter maar hij kan door verkeerd laden ook in een maand naar de knoppe zijn.

Vandaar me opmerking van een accu belasten, dan ben je pas 100% zeker of er geen problemen zijn...

floyd2

Forumguru
Heb je geen amperetang/meter???
Dan kan je alle zekeringen en verdachte kabels loshalen en één voor één weer aankoppelen.
Dat moet dan uitsluitsel kunnen geven.

EdK

Forumguru
Amperetangen zijn in algemeen voor wisselstroom.
Hier kwam ik ook onlangs achter toen ik me fluke dacht te gebruiken om een laadspanning te meten voor een paar bootaccu's

floyd2

Forumguru
:DDie fout heb ik ook ooit wel eens gemaakt maar toen ik pas geleden een tang voor mijn werk mocht bestellen heb ik hier speciaal op gelet.

EdK

Forumguru
Tsja ik kan moeilijk klagen bij een fluke vindertje en als je dan hoofdzakelijk in wisselspanning met werk bezig bent ben je ongelooflijk blij en doet hij het..........tot je hem dan eens in prive situatie gaat toepassen en wel de spanning in wissel en gelijk ermee kunt meten gooi je deze automatisch om de accukabels en meet je opeens noppes.\

Tsja en dan gaat je de RTFM eens lezen en en en ships verkeerd vindertje

turboturbo

Forumguru
Nou ja beter dat dan dat je accu onder je neus ontploft oid.
Een paar maanden geleden was er een scheepsjongen verongelukt (overleden!) omdat ie een accu van het schip verkeerd aansloot oid.

Ik vind het maar enge dingen (ook omdat ik er geen verstand van heb) en vind een accu loskoppelen al vreselijk spannend.

Bovenaan Onderaan