Accu loopt leeg. Ruststroom te hoog?

ronald_j

Actief lid
Hallo allemaal.

Met name als het kouder wordt en ik de auto een of twee dagen heb laten staan loopt de startmotor maar moeizaam rond. Vanochtend was het zover dat helemaal niet meer rond wilde. De accu was ook zwak (11.3V na de startpoging).

Nu is het zo dat de Accu (Bosch) pas een jaar oud is en niet een goedkoop merk. De dynamo is maximaal 2 jaar oud. Dus ik denk dat het probleem daar niet ligt.

Ik zie eigenlijk 3 mogelijke oorzaken.

1. Er loopt stroom als het niet moet (als alles uit zou moeten staan).
ik heb gemeten dat er 0.14A loopt met de sleutel uit het slot. 0.07A daarvan gaat naar de radio. Dus de andere helft verdwijnt ergens in de auto. Het lijkt me teveel stroom, maar in theorie zou de accu dit ruim 350 uur moeten kunnen volhouden.
Weet iemand van jullie wat een Fabia aan stroom mag trekken in ruststand?

2. ik rijd te korte ritten
De accu zou dan onvoldoende tijd krijgen om bij te laden.
Het komt de laatste tijd vaak voor dat ik in de ochtend 5 minuten heen rijd, en 5 minuten terug. Daarbij nog een korte tussenstop. Dus in totaal wordt de motor 4 keer gestart voor 10 minuten rijden.
Kan het zijn dat dat gewoon te weinig tijd is voor het bijladen?

3. Het laden wordt niet goed geregeld
Ik heb gemeten dat de laadspanning 14.0 Volt is als de accu leeg is. Echter, als ik dan de lampen en achterruit verwarming erbij aanzet, daalt hij tot 13.4V. Ik zou verwachten dat dit niet zoveel uitmaakt.
Een paar jaar geleden heb ik wel gezien dat een paars draadje van de laadcontroller aan de kabelboom afgebroken is. Ik heb dat toen weer netjes vastgesoldeerd met krimpkousje ed. Maar misschien dat hij sindsdien al niet meer goed regelt.

Wat denken jullie? Of hebben jullie nog andere ideeën?

Groet,

Ronald

Noord26

Forumguru
Merk en leeftijd zegt niets over de stasat van een accu. Heb je hem al eens laten meten/testen? Je denkt dat dat het probleem niet is, maar kan het niet uitsluiten.

Begin hiermee en werkt dan verder.

ronald_j

Actief lid
Ok, ik zal de accu laten testen.

voor de antenne heb ik meteen in het begin zo'n setje gehaald bij de dealer dat fantoomvoeding levert. Daar zit ook een schakeldraad aan, die ik correct heb aangesloten. Kan het zijn dat hij dan toch nog stroom neemt? Ik heb voor het testen wel alleen de ISO uit de radio getrokken, dus het kan de versterker wel zijn.

Kun je die versterker helemaal weghalen dan? Het zou me namelijk niets verbazen als het zonder versterker ook prima werkt.

Helaas pakt hij bij mij slechter de zenders maar zenden toch altijd wel slechte muziek uit,
cdspeler werkt dan beter.

Bij mijn auto losgekoppeld en ligt ergens achter de radio geloof ik.

ronald_j

Actief lid
Ik begreep dat de antenneversterker in de antenne zelf zit. Wat achter de radio ligt is alleen het apparaatje om de voeding aan de versterker te geven. Ik weet wel zeker dat als de versterker ertussen zit, maar niet aan staat, dan je dan slechter signaal hebt. Als je hem niet wilt dan moet je echt de versterker eruit halen. Maar volgens mij lukt dat niet zomaar.

Cordoba

Forumguru
De ruststroom kun je pas goed meten als de auto een heel poosje stilstaat (heeft te maken met nakoeling e.d. en andere systemen die nog een poosje actief blijven na het parkeren van de auto). Ik dacht dat de minimum wachttijd voor goede ruststroommeting iets van 15 minuten is, maar veiligheidshalve wordt vaak een uur gehanteerd, dan weet je zeker dat er geen systemen meer actief zijn.

De laadspanning lijkt me in alle gevallen te laag, maar lege accu kan zoveel lading opnemen, dat je meting mogelijk niet in orde is. Bij normaal functionerende accu, zou je een laadspanning van ca. 14,5 tot 14,8 Volt moeten meten. Mogelijk dat alleen de spanningsregelaar niet goed is, maar in elk geval alles even goed checken. Ik rij (nog steeds) met de originele accu rond, en die gaat zijn 11e!! winter in, en meten geeft nog steeds dat accu in orde is. Originele accu is wel 60 Ah, bij vervanging wordt nog wel eens een veel te kleine accu geadviseerd (in mijn geval 44Ah, op sites en accu/bandenboeren waar ik al rondgekeken heb voor vervanging)

ronald_j

Actief lid
Tja, de accuspanning is niet vaak 11.3V, dus ik kan me voorstellen dat de laadspanning relatief laag is. Hoe zit het met de ruststroommeting als de accu los geweest is? Ik meet met een seriemeter, niet met een stroomtang. Moet je dan eerst alles aansluiten en daarna nog een uur wachten, of mag je aannemen dat de reset voldoende was?

Ik denk dat ik ook even de dealer ga vragen of ze de regelaar kunnen testen. Dat lijkt me dan het veiligst.

The bone collector

Senior Member
Op zich zou ik de accu ook niet uitsluiten, gezien punt 2. Dat is te kort om de accu terug bij te laden. Ik had dat ook vaak bij mijn vorige auto's. Veel korte afstanden zorgen er voor dat die accu bijna constant niet optimaal geladen is, en daarvan gaan ze toch wel vrij snel kapot. Opeens laden ze dan gewoon zo goed als niet meer (ook niet op langere ritten). Vaak was het vervangen om de 3 à 4 jaar.

ronald_j

Actief lid
Ik moest deze week bij de Skoda dealer zijn voor iets anders. Toen hebben ze er even naar gekeken. Het blijkt dat het LPG systeem 60mA eet in rust. Dat heb ik blijkbaar over het hoofd gezien, aangezien deze rechtstreeks op de accu zit. Dus niet door de reguliere verdeling en zekeringen ed.

Bovenaan Onderaan