Hallo allemaal.
Met name als het kouder wordt en ik de auto een of twee dagen heb laten staan loopt de startmotor maar moeizaam rond. Vanochtend was het zover dat helemaal niet meer rond wilde. De accu was ook zwak (11.3V na de startpoging).
Nu is het zo dat de Accu (Bosch) pas een jaar oud is en niet een goedkoop merk. De dynamo is maximaal 2 jaar oud. Dus ik denk dat het probleem daar niet ligt.
Ik zie eigenlijk 3 mogelijke oorzaken.
1. Er loopt stroom als het niet moet (als alles uit zou moeten staan).
ik heb gemeten dat er 0.14A loopt met de sleutel uit het slot. 0.07A daarvan gaat naar de radio. Dus de andere helft verdwijnt ergens in de auto. Het lijkt me teveel stroom, maar in theorie zou de accu dit ruim 350 uur moeten kunnen volhouden.
Weet iemand van jullie wat een Fabia aan stroom mag trekken in ruststand?
2. ik rijd te korte ritten
De accu zou dan onvoldoende tijd krijgen om bij te laden.
Het komt de laatste tijd vaak voor dat ik in de ochtend 5 minuten heen rijd, en 5 minuten terug. Daarbij nog een korte tussenstop. Dus in totaal wordt de motor 4 keer gestart voor 10 minuten rijden.
Kan het zijn dat dat gewoon te weinig tijd is voor het bijladen?
3. Het laden wordt niet goed geregeld
Ik heb gemeten dat de laadspanning 14.0 Volt is als de accu leeg is. Echter, als ik dan de lampen en achterruit verwarming erbij aanzet, daalt hij tot 13.4V. Ik zou verwachten dat dit niet zoveel uitmaakt.
Een paar jaar geleden heb ik wel gezien dat een paars draadje van de laadcontroller aan de kabelboom afgebroken is. Ik heb dat toen weer netjes vastgesoldeerd met krimpkousje ed. Maar misschien dat hij sindsdien al niet meer goed regelt.
Wat denken jullie? Of hebben jullie nog andere ideeën?
Groet,
Ronald
Met name als het kouder wordt en ik de auto een of twee dagen heb laten staan loopt de startmotor maar moeizaam rond. Vanochtend was het zover dat helemaal niet meer rond wilde. De accu was ook zwak (11.3V na de startpoging).
Nu is het zo dat de Accu (Bosch) pas een jaar oud is en niet een goedkoop merk. De dynamo is maximaal 2 jaar oud. Dus ik denk dat het probleem daar niet ligt.
Ik zie eigenlijk 3 mogelijke oorzaken.
1. Er loopt stroom als het niet moet (als alles uit zou moeten staan).
ik heb gemeten dat er 0.14A loopt met de sleutel uit het slot. 0.07A daarvan gaat naar de radio. Dus de andere helft verdwijnt ergens in de auto. Het lijkt me teveel stroom, maar in theorie zou de accu dit ruim 350 uur moeten kunnen volhouden.
Weet iemand van jullie wat een Fabia aan stroom mag trekken in ruststand?
2. ik rijd te korte ritten
De accu zou dan onvoldoende tijd krijgen om bij te laden.
Het komt de laatste tijd vaak voor dat ik in de ochtend 5 minuten heen rijd, en 5 minuten terug. Daarbij nog een korte tussenstop. Dus in totaal wordt de motor 4 keer gestart voor 10 minuten rijden.
Kan het zijn dat dat gewoon te weinig tijd is voor het bijladen?
3. Het laden wordt niet goed geregeld
Ik heb gemeten dat de laadspanning 14.0 Volt is als de accu leeg is. Echter, als ik dan de lampen en achterruit verwarming erbij aanzet, daalt hij tot 13.4V. Ik zou verwachten dat dit niet zoveel uitmaakt.
Een paar jaar geleden heb ik wel gezien dat een paars draadje van de laadcontroller aan de kabelboom afgebroken is. Ik heb dat toen weer netjes vastgesoldeerd met krimpkousje ed. Maar misschien dat hij sindsdien al niet meer goed regelt.
Wat denken jullie? Of hebben jullie nog andere ideeën?
Groet,
Ronald