Accu leveringsproblemen Skoda Elroq

inansn

Nieuw lid
Hallo allemaal,
Ik ben sinds kort lid van dit forum en stel me graag even voor. Mijn naam is Nathan, 58 jaar, woonachtig in het mooie Leiden. In het dagelijks leven werk ik in de IT, getrouwd en thuis ben ik vader van drie geweldige kinderen. In mijn profile staat wat meer info ;)

Als het goed ik krijg ik in september mijn Elroq 85 busines edition in race blue met het advanced pakket geleverd.
Nu kreeg ik vorige week een artikel uit topgear van een vriend dat er leveringsproblemen waren mbt de accu.

Na navraag bij de skoda dealer in Noordwijk gaf men het volgende aan:
"Vanaf week 24 zal er een wijziging in het accupakket van de IV 85 plaatsvinden ivm Europese regelgeving omtrent brandbeveiliging.
Daardoor is besloten een nieuw accupakket te gebruiken. Dezelfde die ook in de Skoda Enyaq 85 zit. Zoals te zien in bovenstaande tabel gaat het piek laadvermogen van 175kW naar 135kW, echter is de laadcurve vlakker en kan de nieuwe batterij dit piekvermogen veel langer vasthouden waardoor de totale laadtijd van 10% - 80% gelijk blijft."

Begrijp dat alleen het piek laad vermogen lager is bij de nieuwe accu en een heel klein beetje minder bereik?
Waarom spreekt men eerst van leveringsproblemen en bij skoda van Europese regelgeving omtrent brandbeveiliging, iemand enig idee?

alvast dank voor de moeite

Groetjes,

Nathan

Bijlagen

• skoda.jpg
    skoda.jpg
    42,6 KB · Weergaven: 8
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Tsja...het kan natuurlijk zo zijn dat de accus die ze eigenlijk in de Elroq wilden stoppen een probleem hebben waardoor ze niet voldoen aan de regelgeving. En dus kunnen ze die niet meer gebruiken en moeten ze uitwijken naar een andere compatibele accu (die er blijkbaar gelukkig is!). Lijkt mij een kwestie van framing: 'het ligt niet aan ons, maar aan Brussel!'. Geliefd argument tegenwoordig in allerlei takken van sport...

inansn

Nieuw lid
Volgens Auto, Motor und Sport krijgt de Skoda Elroq 85 van 9 juni tot en met 9 september een andere accu.
Dus ik begrijp dat het maar tijdelijk is en na september krijgen ze weer de oude accu...blijft een vreemd verhaal

Vlakko

Lid
Hi Nathan, mijn naam is Harry en ik heb een Elroq Sportline 85 met een accu die dus nog op 175 kW kan laden. Ik heb dat Topgear artikel ook gezien, ik vond het alleen wel wat (journalistiek) suggestief hoor. Hierin wordt de alternatieve accu als 'de mindere' gezien omdat de laadsnelheid 'maar' 135 kW is. De 135 kW versie laadt echter volgens de folder wel even snel van 20% naar 80% als de 175 kW versie, wat dan dus inderdaad zou duiden op een vlakkere laadcurve. Het enige 'mindere' zou dan nog de de WLTP (!) actieradius zijn. De feitelijke actieradius wordt echter vooral door de rechtervoet van de bestuurder bepaald!

Ps. Kijk ook eens naar, interessante laadgrafieken:

hemi24

Forumguru
Wat ik veel interessanter vond was de melding dat klanten in bijvoorbeeld Duitsland van VW 1.000 euro korting krijgen…

inansn

Nieuw lid
Hi Nathan, mijn naam is Harry en ik heb een Elroq Sportline 85 met een accu die dus nog op 175 kW kan laden. Ik heb dat Topgear artikel ook gezien, ik vond het alleen wel wat (journalistiek) suggestief hoor. Hierin wordt de alternatieve accu als 'de mindere' gezien omdat de laadsnelheid 'maar' 135 kW is. De 135 kW versie laadt echter volgens de folder wel even snel van 20% naar 80% als de 175 kW versie, wat dan dus inderdaad zou duiden op een vlakkere laadcurve. Het enige 'mindere' zou dan nog de de WLTP (!) actieradius zijn. De feitelijke actieradius wordt echter vooral door de rechtervoet van de bestuurder bepaald!.....
hoi Harry ik had het grafiekje ook gezien op topgear en mijn vraag was dan ook of het enige verschil was dat het piek laadvermogen lager was en er iets minder actieradius overbleef. Begrijp dat koppel hetzelfde blijft? Wat mij verder opviel de 2 verschillende verhalen van topgear en skoda.

@ Hemi24 inderdaad jammer dat er geen korting wordt gegeven maar als het in die end niet zo veel uitmaakt qua laden en bereik dan heb ik er wel vrede mee. Neem aan dat de kwaliteit van de accu verder goed is.

Na 5 jaar Hyundai kona ev rijden ben ik echt benieuwd naar de rijervaring in de Elroq

Laatst bewerkt door een moderator:

Vlakko

Lid
Hi Nathan, een opgave van het koppel zie ik niet in de folder, wel het motorvermogen (210 kW) wat gelijk is gebleven. Zo ook de acceleratie (0-100 in 6,7 sec.). Zelf heb ik ruim 4 jaar Kia e-Soul gereden, met ongeveer dezelfde aandrijflijn als jouw Kona ev. Mijn rijervaring in de Elroq is een wereld van verschil hoor, volgens mij vooral door het aanzienlijk grotere vermogen en de achterwiel aandrijving. En de draaicirkel is aanzienlijk kleiner. Qua comfort ook een flinke stap vooruit, stiller, soepeler, strakker sturend en een betere zitpositie. Ook de ruimte achterin is flink toegenomen (tja de e-Soul is wel wat kleiner dan de Kona). Alleen wel jammer dat de Elroq geen volledige one-pedal driving heeft, maar daar ben ik intussen al wel weer aan gewend. Al met al tot nu toe dus helemaal :giggle:

inansn

Nieuw lid
Dank voor de info/bijdrage en ik geloof zeker dat ik er qua luxe en comfort er flink op vooruit ga in de elroq :-)

Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan