Accu defect

Kanerr

Forumguru
Hi all,

Info over de auto:
Skoda Fabia 1.2TSI 105pk 2010 met 235k km op de klok.

Voorgeschiedenis:
De auto heeft een aantal maanden terug een defecte dynamo gehad en daarbij is de accu leeggetrokken. Na het vervangen van de dynamo moesten we met een jumpstarter starten en sindsdien heb ik geen problemen gehad.
3 weken geleden heb ik mijn nieuwe radio geplaatst waar geen canbus decoder opzat waardoor de radio in standby modus ging bij contact uit. Dit is 3 weken lang goed gegaan tot gisteren toe.

Het probleem:
De auto start niet meer. Ook wanneer ik de startkabels aansluit en deze een tijdje eraan hang (met de hulpauto op 3000toeren) heeft het geen effect. De lampen springen uit en de motor draait met moeite rond en nu helemaal niet meer..

Diagnose tot nu toe:
Met multimeter het volgende gemeten;
Accu in ruststand: 12.1V
Accu met contact aan: begint bij 12.1V en loopt naar 10.1 (en lager)
Accu met startkabels aangesloten loopt nog steeds leeg.

Kan ik concluderen dat de accu tot zijn einde is of is er wat anders aan de hand?

Sidenote: canbus decoder is gisteren binnen gekomen en zal geplaatst worden :)
 

EdK

Forumguru
Accu met contact aan: begint bij 12.1V en loopt naar 10.1 (en lager)
Als dit ook nog eens onbelast is dan mag je er zeker wel vanuit gaan dat de accu zijn laatste vonkies heeft gegeven...

En ik mag er van uitgaan dat toen je de lader op de accu zette om hem bij te laden, dat je de min niet op de min van de accu hebt gezet maar op het massapunt nabij de accu ?
Juiste punt staat in de manual van je wagen...
 

Tees

Donateur
10.1V bij geen belasting, alleen contact aan?!? Dan is de accu morsdood. Een accu mag tijdens het starten niet onder de 10V dippen, maar dan heb je 't over een belasting van heb ik jou daar. Als een accu helemaal leeggetrokken is, is dat overigens ook heel slecht voor een accu, dus ik denk dat 'ie daar het loodje gelegd heeft. Tijd voor een nieuwe dus!
 

Kanerr

Forumguru
Hebben jullie tips over hoeveel ampere ik kan halen? lees 45ampere maar voor mijn gevoel is dat erg weinig.. Tips?
 

EdK

Forumguru
Ga naar accudeal.nl en voer je kenteken in en je ziet meteen welke accu's er voor jouw wagen leverbaar zijn ( in dit geval bij hun )
 

Kanerr

Forumguru
Heb een Varta 52ah besteld, voel me beter bij Varta dan een merk die ik niet ken :) Heb inderdaad geen start/stop dat scheelt! En het is een klein motorblokkie, zal niet zoveel van de accu trekken.
 
Bovenaan Onderaan