Accu bijladen wel of niet.

oco1979

Forumguru
klassieke lood accu of efb of agm bijladen.

Het is aan te raden om de accu met een druppellader bij te laden.

De moderne druppellader kan de verschillende soorten accutypes herkennen en correct bijladen.

vooral bij de efb,agm is het wel nodig om deze bij te laden als je veel korte ritten doe of wagen die lang stil sta.
Zelf bij veel gebruik is het nog raadzaam om dat ook te doen.

Waarom ?

Batterij in moderne wagen is meer buffer van het systeem
start:stop,recuperatie van energie,slimme alternator .....

Daardoor ga accu nooit volgeladen geraken, gevolg sneller slijtage accu.

Met te zeggen van nieuwe wagen en dat mag niet zijn, ga je niet ver mee komen.

Systemen hebben de nodige stroom nodig.
Ook is het allemaal ingesteld voor weinig verbruik,C02 norm te halen.

Beetje de werking van een wagen en hun systemen weet zal je dat perfect verstaan wat ik hier zeg.

Tip, ctek laders zijn prijs/kwaliteit zeer goed.
Zelf heb ik ene en verschillende merken gebruiken dat ook of verkopen dat zelf met logo van het merk(voor iets duurder uiteraard)

Moeilijk is het niet, verkeerd kan je niet aansluiten want deze zal niet werken.
 

turboturbo

Forumguru
Wat raad je aan @oco1979 ? Bijv elk kwartaal laden? 1 x per jaar, etc.

Is bijladen met aangesloten accu in de auto mogelijk? Anders zie ik het mezelf toch niet zo snel gaan doen, vrees ik (auto staat aan de straat geparkeerd)
 
Wat is lang stilstaan ? Ik ga in september 3weken weg en ik twijfel om de auto aan de lader te hangen. De auto gaat in een afgesloten parkeergarage maar of dit een bijwerkende factor is weet ik niet.
 

LdN

Forumguru
Het spijt me wel maar ik ga er van uit dat hier wat spraakverwarring de oorzaak van is maar een druppellader kan een
accu niet laden, een druppellader zorgt er voor dat een accu zijn aanwezige lading behoud door met een kleine constante
stroom (of pulsjes) de zelfontlading van de accu te compenseren.
Om een accu te laden heb je een accu lader nodig.
Het is bovendien onzin dat een lader op wat voor manier dan ook een accutype kan herkennen tenzij er een of andere
transponder gebruikt word of dat er een identificatie code ingevoerd word.
Het is wel mogelijk dat de lader een soort van impedantie meting doet en op basis daarvan zijn laadgedrag aanpast.
De genoemde Ctec laders doen het ook op die manier, het eerste deel van de laadcyclus (desulphation) van die laders
word gedaan met een wisselspanning en stroom waarmee je dus een impedantie meting aan de accu kan doen.
Het effect van deze desulfaterings fase is voor het sulfateren maar zeer beperkt, het heeft alleen enig effect als de accu
slechts licht gesulfateerd is, een volledig gesulfateerde accu laat geen stroom meer door en is dus ook niet meer te redden.
Op zich geen slecht woord over de Ctec laders maar hun marketing is veel beter dan die van andere gelijkwaardige
laders en daarom zijn ze zo populair.
De Ctec laders zijn gewoon goede laders die met een aantal laadmethodes achter elkaar werken, de laatste fase is inderdaad
bufferladen of druppelladen.
Er is geen echt groot verschil tussen de verschillende type lood batterijen m.b.t. tot het laden.
Het is overigens de grootst mogelijke onzin om een accu bij te laden als hij weinig gebruikt word, er gaan nog steeds de wildste
indianen verhalen rond over de "magische accu", veelal ingegeven door onbegrip en het gebrek aan kennis.
Voor goed geladen accu's geld een opslag tijd van 3 tot 6 maanden en dat is niet veel anders voor een accu die ongebruikt in een auto staat.
Een startpoging lijkt heel heftig maar stelt qua ontladen capaciteit niet veel voor.
Een startpoging van 5 seconden met een startstroom van 250A is maar (5/3600) x 250 = 0,35Ah. om dit bij te laden
moet je met een gemiddeld laadrendement van 85% dus 0,35/0,85 = 0,41Ah terug laden. Bij een laadstroom van b.v. 5A
(dat haalt elke auto probleemloos) duurt dat dus maar 0,082 uur (295 seconden of te wel 4,9 minuten).
Zelfs als de startstroom 2x zo hoog is en 2x zo lang duurt laad je dat nog binnen 10 minuten terug de accu in.
Als de motor eenmaal loopt word normaal gesproken de accu niet meer belast, alle verbruikers zullen direct door de
generator van spanning en stroom voorzien worden. Alleen als het elektrische systeem in de auto niet meer 100%
in orde is zal de accu een deel van het gevraagde vermogen blijven leveren maar dan zal het laad lampje als het
goed is licht opgloeien.
Als je dus na het starten een ritje van 10 minuten gemaakt heb is alles weer op het zelfde niveau als voordat je wegreed.
 
Laatst bewerkt:

turboturbo

Forumguru
Het belangrijkste gegeven bij het opslaan van een accu is om ervoor te zorgen dat de spanning nooit daalt onder 12,4 volt. [knip] Als u de accu voor een langere tijd opslaat is een van de beste manieren om schade te voorkomen dat de spanning nooit daalt onder 12,4 volt. We raden het gebruik van een soort van "accu handhaver" aan. Dit is een apparaat dat uw accu 24/7 bewaakt en toeziet dat de accu perfect geladen en onderhouden wordt tijdens de opslag.

Er zijn twee soorten onderhoud laders:

  • Traditionele "float" laders, die een constante spanning aan de accu geven met de bedoeling deze vol te laden. Zelfs als deze volledig is opgeladen blijft de lader laden met dezelfde spanning. De drijvende laadspanning varieert tussen 13,0 en 13,8 volt.Volautomatische meertraps of meerdere stappen laders, die de accu laad en zo nodig ook nog controleert.
  • Meertraps onderhouders laders laden op wisselende voltages en wisselende stroomsterkte. Sommige van deze meerstaps laders zijn ook goed geschikt als acculader.
Als het niet mogelijk is om een onderhouds acculader te gebruiken verwijdert u de accu uit het voertuig tijdens de opslag om te voorkomen dat het voertuig de accu zelf ontlaad. Zorg altijd voor een volledige lading met een acculader voorafgaand aan opslag, controleer dan de accuspanning om de drie tot zes maanden en laad de accu als deze onder valt 12,4 volt komt. Bewaar uw accu op een koele, droge plaats.

Bron: https://www.accu-unie.nl/artikel?article_id=72
 

hemi24

Forumguru
Ik denk dan altijd: gebruik die auto waarvoor deze bedoeld is: RIJDEN..!

Als gebruik van druppelladers zo nodig was geweest was deze wel met de auto meegeleverd, of op z'n minst was er wel een hoofdstuk aan besteed in de handleiding...

Ik zie dit meer als symptoombestrijding ten gevolge van te weinig gebruik en/of te weinig onderhoud.
 

fonzamundo

Forumguru
Opladen kan nooit kwaad volgens mij. Onlangs nog de O3 even aan de lader gehangen desondanks deze toch iedere dag rijdt. Met het koude weer beter safe than sorry.

Heb ook al jaren een Ctek (gekocht voor de oldtimers) en die doet het prima. Wel even opletten dat je niet de plus van de accu maar die van het start/stop systeem neemt anders kan de regelaar in de war geraken.
 

oco1979

Forumguru
Wat raad je aan @oco1979 ? Bijv elk kwartaal laden? 1 x per jaar, etc.

Is bijladen met aangesloten accu in de auto mogelijk? Anders zie ik het mezelf toch niet zo snel gaan doen, vrees ik (auto staat aan de straat geparkeerd)

Als het wat kouder is of als ik weet dat de wagen een tijd stil sta.
Bijladen kan je gelijk wanneer doen.
Accu blijft wel in de wagen zitten.
 

oco1979

Forumguru
Het spijt me wel maar ik ga er van uit dat hier wat spraakverwarring de oorzaak van is maar een druppellader kan een
accu niet laden, een druppellader zorgt er voor dat een accu zijn aanwezige lading behoud door met een kleine constante
stroom (of pulsjes) de zelfontlading van de accu te compenseren.
Om een accu te laden heb je een accu lader nodig.
Het is bovendien onzin dat een lader op wat voor manier dan ook een accutype kan herkennen tenzij er een of andere
transponder gebruikt word of dat er een identificatie code ingevoerd word.
Het is wel mogelijk dat de lader een soort van impedantie meting doet en op basis daarvan zijn laadgedrag aanpast.
De genoemde Ctec laders doen het ook op die manier, het eerste deel van de laadcyclus (desulphation) van die laders
word gedaan met een wisselspanning en stroom waarmee je dus een impedantie meting aan de accu kan doen.
Het effect van deze desulfaterings fase is voor het sulfateren maar zeer beperkt, het heeft alleen enig effect als de accu
slechts licht gesulfateerd is, een volledig gesulfateerde accu laat geen stroom meer door en is dus ook niet meer te redden.
Op zich geen slecht woord over de Ctec laders maar hun marketing is veel beter dan die van andere gelijkwaardige
laders en daarom zijn ze zo populair.
De Ctec laders zijn gewoon goede laders die met een aantal laadmethodes achter elkaar werken, de laatste fase is inderdaad
bufferladen of druppelladen.
Er is geen echt groot verschil tussen de verschillende type lood batterijen m.b.t. tot het laden.
Het is overigens de grootst mogelijke onzin om een accu bij te laden als hij weinig gebruikt word, er gaan nog steeds de wildste
indianen verhalen rond over de "magische accu", veelal ingegeven door onbegrip en het gebrek aan kennis.
Voor goed geladen accu's geld een opslag tijd van 3 tot 6 maanden en dat is niet veel anders voor een accu die ongebruikt in een auto staat.
Een startpoging lijkt heel heftig maar stelt qua ontladen capaciteit niet veel voor.
Een startpoging van 5 seconden met een startstroom van 250A is maar (5/3600) x 250 = 0,35Ah. om dit bij te laden
moet je met een gemiddeld laadrendement van 85% dus 0,35/0,85 = 0,41Ah terug laden. Bij een laadstroom van b.v. 5A
(dat haalt elke auto probleemloos) duurt dat dus maar 0,082 uur (295 seconden of te wel 4,9 minuten).
Zelfs als de startstroom 2x zo hoog is en 2x zo lang duurt laad je dat nog binnen 10 minuten terug de accu in.
Als de motor eenmaal loopt word normaal gesproken de accu niet meer belast, alle verbruikers zullen direct door de
generator van spanning en stroom voorzien worden. Alleen als het elektrische systeem in de auto niet meer 100%
in orde is zal de accu een deel van het gevraagde vermogen blijven leveren maar dan zal het laad lampje als het
goed is licht opgloeien.
Als je dus na het starten een ritje van 10 minuten gemaakt heb is alles weer op het zelfde niveau als voordat je wegreed.


Deze stelling zou ik niet direct aannemen bij moderne wagens.
Vroeger kon je gerust na het starten de batterij uitnemen en deze blijft draaien.
Das mijn ervaring in het dagelijkse depannage gebeuren.
 

oco1979

Forumguru
Testing.JPG

Klein weetje dat agm pas vol is bij 13volt ipv 12,74volt klassieke, bron vartawebsite.

Dat is accu in ruststand gemeten!!
 
Bovenaan Onderaan