ACC van 160 -> 210km

Ik rijd regelmatig in Duitsland en wil dan lekker door kunnen rijden. Helaas werkt de ACC in NL standaard niet boven de 160km, maar in een aantal landen kun je kiezen (of is het standaard?) tot 210km. In Duitsland en België kan dit volgens mij.

Van de dealer heb ik begrepen dat zij me hiermee niet kunnen helpen.
Weet iemand of dit toevallig in het buitenland wel mogelijk is en wat dan de kosten ongeveer zijn?

Ik heb de vraag ook net uitgezet bij een dealer in België net over de grens :D

Joske

Forumguru
Daarvoor heb je een andere radar nodig, dit had je dus moeten aanduiden bij bestelling van het voertuig (indien van toepassing). Volgens mij is deze optie mogelijk in BE als ik mij niet vergis.
Zelfs als je enkel de hardware zou vervangen (wat al een duur grapje zal zijn) moet het ding vast ook nog opnieuw ingeleerd worden.

EDIT: zonet even de prijs opgezocht voor een "standaard-radar", ik kan er trouwens maar 1 zien.. dus geen versie van meer of minder dan 160km/u :pieker: en dat kost 425 euro.

Daarvoor heb je een andere radar nodig, dit had je dus moeten aanduiden bij bestelling van het voertuig (indien van toepassing). Volgens mij is deze optie mogelijk in BE als ik mij niet vergis.
Zelfs als je enkel de hardware zou vervangen (wat al een duur grapje zal zijn) moet het ding vast ook nog opnieuw ingeleerd worden.

In NL kan voor die optie helaas niet gekozen worden. Dus hopelijk kan het achteraf in bijvoorbeeld België... en is het enigszins betaalbaar... Volgens mijn dealer in NL kan het ook niet achteraf worden geïnstalleerd.

3deskoda?

Senior Member
In België staat in de carconfigurator momenteel een meerprijs van 175 euro voor de acc tot 160. Voor die tot 210 in er een meerprijs van 705 euro !

Bakkertje

Forumguru
No offence, maar die van mij werkt ook tot 160 km/uur en persoonlijk vind ik dat snel genoeg, ook in DE. De kans dat je er harder mag en kunt rijden is sowieso al vrij klein, daarnaast ben ik van mening dat je bij dergelijke snelheden zelf (ook) op moet letten.

Laatst bewerkt:

peterrapid

Forumguru
Ik weet niet hoe of wat maar gisteren eens getest de ACC, heb tot 220 gegaan en bleef werken hoor ???? :pieker: Weet niet hoe het in de RS zit ?

Bericht gehad van een dealer uit België. Helaas geen goed bericht:

Ik heb uw vraag doorgezet naar de technische afdeling van de importeur hier in België.​

Helaas is de aanpassing niet mogelijk.
Toch vreemd dat het een optie is, maar dit achteraf niet kan worden ingebouwd.... Jammer.

Cordoba

Forumguru
De vraag is of het niet kán, of dat de dealer het niet mág (van de invoerder/dealernetwerk, om zo toch een aantal aangepaste ACC's te kunnen slijten. Eerlijk gezegd denk ik dat de radar identiek is, mogelijk dat de processor erachter voor de berekeningen anders is, maar zelfs dat betwijfel ik.

Anders moet je deze vraag neerleggen bij Lucas van Vagtechniek: hij heeft destijds in zijn eigen Passat ook ACC gebouwd, terwijl die optie in Nederland officieel niet is geleverd ten tijde van zijn aanpassing.

De vraag is of het niet kán, of dat de dealer het niet mág (van de invoerder/dealernetwerk, om zo toch een aantal aangepaste ACC's te kunnen slijten. Eerlijk gezegd denk ik dat de radar identiek is, mogelijk dat de processor erachter voor de berekeningen anders is, maar zelfs dat betwijfel ik.

Anders moet je deze vraag neerleggen bij Lucas van Vagtechniek: hij heeft destijds in zijn eigen Passat ook ACC gebouwd, terwijl die optie in Nederland officieel niet is geleverd ten tijde van zijn aanpassing.

Dank voor je tip. Ga er achteraan.

KJvO

Forumguru
Nou als je het prijsverschil ziet in Duitsland kan ik mij niet voorstellen dat het om louter een vinkje ✅ gaat ;)

MarsMars

Senior Member
Nou als je het prijsverschil ziet in Duitsland kan ik mij niet voorstellen dat het om louter een vinkje ✅ gaat ;)
Dat kan zomaar een prijsstelling zijn, en hoeft niets met de hardware te maken te hebben.
Ik heb in het gulden tijdperk nog aan software voor Philips TV's gewerkt. En daar betekende het zetten van een vinkje in de software dat je een model van 500 gulden duurder had. Pas later ging men de hardware ook aanpassen aan het model, en werkte die truuk niet meer.

superbia

Forumguru
Bij onze duitse collegas loopt eenzelfde discussie. Zie deze link.

Als ik het goed begrijp werkt de standaard acc sensor samen met de lane assist camera om de 210km/u mogelijk te maken. Als je beide hebt dan is het een software vrijschakeling.

De standaard acc kan maar 150m ver kijken en 200m is nodig voor de 210. Dit laatste is een vrije interpretatie, kan iemand die beter duits spreekt/leest dit bevestigen?

Canon-Eye

Forumguru
kan iemand die beter duits spreekt/leest dit bevestigen?
Zo te lezen gaat het om 100m extra reikwijdte (250m ipv 150m) plus de koppeling met de lane assist camera, die op de strepen let.

Dit stelt de ACC in staat om duidelijk eerder te reageren, daarmee ook vloeiender af te remmen als dat nodig is. Dit laatste overigens, denk ik, niet alleen bij snelheden boven de 160 - dus het lijkt me sowieso wel de moeite en kosten waard.

Immers, 160 km/u komt overeen met 44,44 meter/seconde - en dan zijn die 150 meter al binnen 3,4 seconden "op" (t.o.v. een stilstaand object dan). Extra 100m stelt dan aan het systeem ruim 2 seconden extra regeltijd beschikbaar.
Bij een niet-stilstaand object zoals een (vracht)auto die toch maar gaat inhalen, zijn die tijden natuurlijk ruimer, maar de verhouding blijft dezelfde.

<Edit>
Voor belangstellenden nog even een belangwekkend stukje tekst erbij gezocht van degene die daar het meeste verstand van lijkt te hebben:
Egal ob 160 oder 210km/h im Passat B8 oder Superb 3V. Es sind immer die gleichen Komponenten verbaut, der MRRevo.
Die 500€ Aufpreis zahlt mal dann für eine Softwarefreischaltung ;)
Die 500€ sind aber gut investiert, denn es kann die nächste absehbare Zeit nicht freigeschaltet werden. Also wer im Superb 210km/h mit ACC fahren will, muss dies mitbestellen, nachträglich upgraden ist momentan nicht möglich.

De laatste zin is belangrijk: wie dit wil, moet het meebestellen want achteraf upgraden is momenteel (d.w.z. eind juli jl.) niet mogelijk.

Laatst bewerkt:

Cordoba

Forumguru
In aansluiting op het bericht van superbia kan ik wel zeggen dat ik weet dat Lucas ook lane assist heeft ingebouwd in zijn Passat, maar weet niet meer wat hij als eerste of beide gelijk heeft ingebouwd/geactiveerd. Volgens mij heeft ie wel bepaalde componenten in Duitsland besteld, zowel prijstechnisch dacht ik, als omdat het bij Pon toen nog niet in het pakket zat.

fastpeter

Forumguru
@Antera of anderen Vag com feaks is wel een leuke uitdaging om te kijken of het kan nu inderdaad 160 op de acc is max was toen ook al bij de Octavia RS dus wil dit wel eens testen 200 op de acc kan best maar dan wel in de ochtend of op de grote 3 baans, natuurlijk bij die snelheid lekker Allert het stuur vast en voet bij de rem ;)

Spierings

Forumguru
@Antera of anderen Vag com feaks is wel een leuke uitdaging om te kijken of het kan nu inderdaad 160 op de acc is max was toen ook al bij de Octavia RS dus wil dit wel eens testen 200 op de acc kan best maar dan wel in de ochtend of op de grote 3 baans, natuurlijk bij die snelheid lekker Allert het stuur vast en voet bij de rem ;)
Waarom zou je dit willen testen (al is dit te activeren) als de sensor er niet geschikt voor is doordat de radar niet zo ver kan kijken?

Bovenaan Onderaan