ACC storing en verkeersbordherkenning werkt niet

krukas

Nieuw lid
Op een koude ochtend bleek mijn Karoq spontaan een ACC storing te hebben en het display gaf ook aan dat de verkeersbordherkenning niet werkte. Mijn accu is net 2 of 3 maanden geleden vernieuwd en in goede conditie.
De auto is uitgelezen. De ACC werkt niet omdat deze geen (? of onvoldoende) gegevens van de frontcamera krijgt. Ook bij de camera stond een foutmelding. De frontcamera lijkt echter wel te werken want ik zie wel steeds 'snelheidsborden' aanpassen tijdens het rijden.
De auto stond op eigen oprit, dus er is ook niet iemand tegen bijv. de bumper aan gereden.

Iemand een idee wat dit kan zijn? Zou (her-)kalibreren van de camera kunnen helpen?
 

Bakkertje

Forumguru
De snelheidsborden krijg je ook gewoon als statische informatie vanuit je navigatiesysteem. Die komen niet alleen van de camera.

Heb je wel een schone voorruit als je de melding krijgt? (Dus niet dat er nog ijs voorzit oid)
 

hemi24

Forumguru
Als het de volgende keer weer optreedt (bij eerste start na koude nacht) probeer dan eens na een paar minuten/kilometers om de auto kort stil te leggen en vervolgens opnieuw te starten.
Mijn Kodiaq had dit probleem zo nu en dan ook en ondanks dat de accu prima was, zakte blijkbaar de spanning bij het starten onder de ondergrens en gingen zaken als o.a. ACC in storing.
 

Slavia

Lid
Ik heb wel ergens gelezen dat frontassist en/of andere hulpsystemen meer foutmeldingen geven als de verwarming van het stuur aan staat. ‍
 
Hallo, het uitvallen van de hulpsystemen heeft bij mij niet te maken als de stuurverwarming aan staat, ik heb het ook als de stuurverwarming uit staat.
Stuur vervangen lijkt nu de enigste oplossing voor het probleem.
 

Rainesh

Forumguru
Welk bouwjaar is je Karoq en met wat heb je uitgelezen. Wat is de foutmelding bij het uitlezen?
 

Bakkertje

Forumguru
Werkt de grootlicht assistent?
Die gebruikt namelijk ook de camera, als die het ook niet doet zou i kde camera verdenken..
Je zou de camera kunnen laten kalibreren (bij carglas / autotaalglas?)
 
Laatst bewerkt:

wittekat

Nieuw lid
Bij mij treed deze storing maximaal een paar keer per jaar op, na 10/15 minuten doorrijden is deze melding vanzelf spontaan weer opgelost. De auto heeft geen stuurverwarming, alleen voorruitverwarming met van die draadjes. Bij de Skoda dealer tijdens een beurtje aangegeven dat dit speelde, volgens hun wisten ze van het probleem en waren ze druk met een oplossing. Inhoudelijk kon hij er echter niets over vertellen dus ik verwacht niet veel van een eventuele oplossing.
 

Garfield62

Actief lid
Ook bij mij valt de ACC soms uit, maar alleen bij (natte) sneeuwval. Zelf denk ik dan dat het komt omdat de camera of sensor het zicht even kwijtraakt en zichzelf uit veiligheidsoverweging uitschakelt. Na een herstart doet alles het gewoon weer.
 

Garfield62

Actief lid
Ja, dat klopt, een boing als geluidsignaal en een oranje driehoek en de melding dat de ACC niet beschikbaar is. En als ik dan op mijn werk ben, of thuis, en start de auto opnieuw is het weg.
 

Garfield62

Actief lid
Dat verwacht ik ook, maar zoveel sneeuw- of ijsafzetting heb ik nog niet meegemaakt. Tot nog tot was het altijd aan het einde van de rit de ruit en gril schoon.
 
Bovenaan Onderaan