ABS systeem zekering doorgebroken

zefke

Lid
Vandaag weer iets nieuws.

Bij het op contact zetten horen we drie luide pieptonen, na het starten blijkt in het instrumenten paneel de gele ABS lamp continu te branden en de rode rem waarschuwingslamp te knipperen!

Bij het zoeken naar dit probleem blijkt de 40 ampere zekering van het ABS systeem (Zekering nr 6 boven de accu) te zijn doorgebroken. Zo te zien is hij niet doorgebrand, maar mechanisch in het midden gewoon doorgebroken!:shocked:

Na de zekering gerepareerd te hebben, blijven de pieper en de twee lampen in eerste instantie nog hetzelfde doen. Tijdens een proefrit gaan de lampen echter uit en de ABS werkt weer gewoon!

Heeft iemand anders ook al eens zoiets gehad?

groetjes
Paul
 

Monteurtje

Forumguru
Heb dit een paar keer op het werk mee gemaakt. Volgens mij staat op dit forum daar ook een topic over en anders op problemcar. Wat de oorzaak is weet ik niet. Maar bij de auto's die dit hebben gehad was het opgelost met nieuwe zekering en zijn daarna ook niet meer terug gekomen met deze klacht.
 

Cordoba

Forumguru
Heb ik vorig jaar ook gehad (alleen zonder het rode rem-waarschuwingslampje, maar wel ABS-lampje). Zekering vernieuwd en geen probleem meer.
Wat ik heb begrepen is dat de zekering gewoon doorscheurt als gevolg van trillingen die ie voor z'n kiezen krijgt. Was in mijn geval bij een auto van 8 jaar oud en ruim 100.000 km, overigens een probleempje wat voor de 'vakkundige' Skoda dealer in Zoetermeer niet zomaar te vinden was. :biggthumpdown:
 

Chatslet

Forumguru
@zefke: Zekering gerepareerd? Hoe moet ik me dat voorstellen? En kun je niet beter gewoon de zekering (laten) vervangen ivm brandgevaar en dingen die stuk kunnen gaan?
 

The bone collector

Senior Member
Het is een relatief bekend probleem hoor. Door trillingen breekt die zekering, waardoor het ABS lampje gaat branden. Het is een vrij gevaarlijk probleem aangezien er in het storingsgeheugen een foutcode ontstaat waarbij een monteur gaat denken dat het de ABS pomp is die kapot is. Meermaals gelezen dat de ABS pomp vervangen werd, terwijl het telkens die zekering op de accu is. Gelukkig heb jij het werkelijke probleem snel ontdekt!
 

zefke

Lid
Ik neem maar even aan dat met "repareren", "vervangen" werd bedoeld.

Nee hoor ik heb hem "tijdelijk" gerepareerd met een druppeltje tin op de breuk! Werkt op zich goed en is veiliger dan een vlaamse spijker!!

Vandaag bij de automaterialen zaak geweest, maar die hadden alleen 30 of 50 A:smiley29:

Ik heb die 50A meegebracht (voor een kwartje), maar ik denk toch dat ik van de week ff ergens anders ga kijken voor een 40A!!

De Fabia loopt en remt trouwens weer goed met zo'n druppeltje tin, inclusief de ABS!!

groetjes
Paul
 

Cordoba

Forumguru
zefke: de dealer moet die zekering zo hebben liggen, en behalve bij een Skoda dealer moet een VW, Audi of Seat dealer 'm ook gewoon hebben (andere merken durf ik niet te zeggen).
Prijs bij de dealer was iets van 2-2,5 euro.
 

Chatslet

Forumguru
Liever zet je die 30 amp er in. Brand die door dan heb je pech maar 50 amp is gewoon 10 amp te veel en dat is gewoon heel erg veel stroom.
 

Hakar

Donateur
Vanavond verblijdt met een telefoontje van vrouwlief.
Was op route voor haar werk, en vertelde me dat ze allemaal piepjes hoorde, en dat er een geel rondje en een rood rondje met uitroepteken branden, waarvan eentje knipperde.
Wilde geen meter verder rijden, want bij elke keer starten werd ze gek van het geluid.

Bevond zich op een 15 km afstand van huis, en redelijk aan te rijden.
In de Pug gesprongen en met dit topic in het achterhoofd ter plaatse gegaan.
Remvloeistofpeil in orde.
Rempedaal voelde strak.
Zekeringen kon ik niet goed beoordelen vanwege de schemering en geen goede lamp mee.

Vrouwlief verder in de Pug op route, en ik naar huis.
Zekering nummertje 6 gebroken.

Morgen nieuwe halen.
Maar, haal je die bij de betere automaterialenzaak, of moet je daarvoor naar een dealer?
 

Cordoba

Forumguru
Ik denk dat beide opties zonder problemen mogelijk zijn, kijk gewoon wat het makkelijkste is voor je. Zelfs al is de dealer 2x zo duur, als je 5 km verder moet rijden voor een automaterialenzaak die ze op voorraad heeft, dan is het verschil al te verwaarlozen.
 

Hakar

Donateur
Ik ga het beleven.
Voor mij is het net andersom.
Grote automaterialenzaak hier in het dorp, en dealer op 15 + kilometer.
15 + kilometer geen probleem, alleen de tijd om er te komen.
Voor onze begrippen zeeeeer grote vertragingen in verband met werkzaamheden.
Doe ik over de eerste 12 kilometer 15 minuten, en over de laatste 3 een half uur......
 

Hakar

Donateur
Heb het beleefd, de zoektocht naar een zekering.
Bij de automaterialenzaak kwam er een verzameldoos ergens diep vanonder de toonbank.
Daarin zegge en schrijven twee o-strip zekeringen.
Eentje van 30A en eentje va 150A.
De medewerker die mij hielp werkt er al net zo lang als dat ik er kom voor onderdelen, en dat is toch al gauw een jaar of 30.
Hij had die dingen in zijn hele loopbaan maar enkel eens verkocht.
Zou volgens hem wel bij enkele garages in de omgeving te koop moeten zijn, of anders bij de dealer.

Heb voor de zekerheid de 30A maar meegenomen, beter dat dan het gepiep van een overspannen ABS signaaltje.
Op reis naar huis enkele garages aangedaan, en overal bot gevangen.

Ideetje van mezelf om online iets te scoren leverde ook weinig op, of ik moest ze per 5 bestellen.

Volgende optie was om langs de dependance voor service en onderhoud van de VAG dealer in Groningen te rijden op weg naar mijn werk.
Die moeten ze zo uit de kast kunnen toveren toch?
Nee dus, moest via de onderdelendienst, en dan af te halen in de hoofdvestiging, waar ik nou net niet naar toe wil vanwege de files die daar constant op de ringweg staan.

De hoop nog niet opgegeven, en de reis naar mijn werk weer voortgezet, met de wetenschap dat er een aantal allround garagebedrijven op rijdbare afstand van mijn route zijn.

Uiteindelijk bij de laatste garage die ik in mijn hoofd had een zekering van 40A kunnen bemachtigen, hoewel al gebruikt omdat de beste man soms wat bewaard.
Ik kreeg wel de boodschap mee er niet te veel van te verwachten, gebruikt en geen garantie voor 50 cent :sterretjes:.

Waarschijnlijk wordt dit een queeste om aan die zekeringen te komen, zonder een tijdrovende reis naar de hoofdvestiging in Groningen te maken.
 

Hakar

Donateur
Edit.
Bij de automaterialen hadden ze ook nog zekeringen met van die kunststof verdikkingen, maar die hadden te kleine gaten voor de bevestiging.
Ook hadden ze zekeringen die op een u-vormige plaat leken, en de zelfde lengte hadden als de o-strip zekering die stuk was.
Zouden deze twee uitvoeringen eventueel bruikbaar zijn op de Fabia?
 

Hakar

Donateur
@EdK
Ga ik daar straks tijdens de lunchpauze nog zoeken.
Conrad verscheen niet in de resultaten van mijn zoeken, en daar dus ook nog niet gezocht.
 
Bovenaan Onderaan